کد خبر : 21559
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

وقتی آینده روشن اقتصادی از روی «پل» می‌گذرد

وقتی آینده روشن اقتصادی از روی «پل» می‌گذرد
احداث پل جدید پایانه مرزی آستارا آنهم بعد از چند دهه ضمن تسهیل بخشی از امورات گمرکی و حمل بار، منجر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در منطقه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

تقریبا دو هفته ای از سفر چند روزه هیات اقتصادی گیلان به سرپرستی استاندار به روسیه از جمله مسکو، آستراخان و جمهوری داغستان می گذرد که دستاوردهای آن در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری مورد واکاوی قرار گرفت؛ اما حالا بعد از این سفر پربار اقتصادی و تجاری و پیرو پیگیری‌های مجدانه نماینده عالی دولت در گیلان در راستای احصاء ظرفیت های اقتصادی و تجاری گیلان با کشورهای همسایه، روگذر پایانه مرزی آستارا با حضور مقامات دو کشور ایران و آذربایجان رسما افتتاح شد.
از آنجا که پل قدیمی پایانه مرزی آستارا که ایران و گیلان را از طریق زمینی و جاده ای به آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه خزری پیوند می‌داد، به سبب پایین بودن ظرفیت قادر به پاسخگویی حجم قابل توجهی از مراودات تجاری و گمرکی نبود و گره‌های ترافیکی شدیدی را در گمرک مرزی آستارا ایجاد می‌کرد؛ احداث پل جدید آنهم بعد از چند دهه ضمن تسهیل بخشی از امورات گمرکی و حمل بار، منجر به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در منطقه می‌شود.
افتتاح روگذر مرزی آستارا معروف به «پل آستاراچای» در حالی با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور ایران وآذربایجان به بهره برداری رسید که این پروژه با پیگیری اسدالله عباسی استاندار گیلان در راستای سرعت بخشی به فعالیت های گمرکی، روابط تجاری و اقتصادی و حمل و نقل جاده ای ایران و ا محوریت گیلان با کشورهای هم مرز و همسایه خزری در چارچوب برنامه های سفر هیات اقتصادی گیلان به روسیه اجرا شده است.

مرز مشترک ایران و آذربایجان فرصت طلایی برای توسعه تجارت
استاندار گیلان با اشاره به بهره برداری سایت موقت پایانه مرزی آستارا و پل جدید آستارا، اظهار کرد: چالش عمده ای که در ترانزیت کالا بویژه در صادرات و تقاضایی که از سوی کشور روسیه، آذربایجان و سایر کشورهای منطقه قفقاز وجود داشت موجب ترافیک شدیدی در این مرز و نیز شهرستان آستارا شده بود، که با احداث این پل بخشی از مشکلات رفع می‌شود.
به گفته عباسی، یکی از گره‌های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به دوش می کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت.
استاندار گیلان با اشاره به مزایای روگذر جدید مرزی آستارا بیان کرد: احداث پل مرزی آستارا در راستای تسهیل بخشی امورات حمل بار و فعالیت های گمرکی از سوی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم انجام شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه عملیات اجرایی پل مرزی آستارا در طول یک سال و نیم انجام شد، گفت: احداث این پل یکی از وعده های مهم دولت در حوزه تسهیل بخشی امورات ترانزیتی بود که انجام شده است.
به گفته وی، هم اکنون پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت ها برای عبور سهل تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم می باشد.

افزایش 2 براری ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم توسعه ارتباطی با همسایگان است، اظهار کرد: ظرفیت های تجاری و اقتصادی خوبی درشاهراه حیاتی ایران با کشورهای منطقه در گیلان وجود دارد.
وی با اشاره به فرصت‌های روابط تجاری ایران و آذربایجان افزود: توسعه ترانزیتی بین ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته است.
وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت حدود یک و نیم میلیون تن کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: توسعه روابط ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف مورد تاکید دو طرف است.
بذرپاش با بیان اینکه شبکه ترانزیتی کشور تقویت می‌شود، گفت: احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بخشی از مشکلات تردد را در این منطقه رفع می‌کند.
وی با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا از پایانه‌های قدیمی گیلان است، افزود: این پایانه گنجایش و ظرفیت پاسخگویی نیازهای امروز را ندارد و احداث زیرساخت‌های جدید مرزی مورد تاکید است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پل قدیمی آستارا مقاوم سازی شود، گفت: افزایش ظرفیت پل قدیمی پایانه آستارا در دستور کار قرار دارد.
بذرپاش با بیان اینکه جابه جایی و ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان دو برابر می‌شود، گفت: رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیتی دو کشور ایران و آذربایجان دور از دسترس نیست‌.
وی با بیان اینکه توافقات راهبردی خوبی بین دو کشور ایران و آذربایجان ایجاد شده است، افزود: روابط ایران و آذربایجان در بخش‌های مختلف تجاری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت می‌شود.

افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین ایران و آذربایجان
شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان هم که از راه اندازی پل مرزی آستارا بسیار خوشحال است، می گوید: گسترش روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار ارزشمند است و باید استمرار داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب برای دو کشور ایران و آذربایجان افزود: کریدور شمال به جنوب برای کشورهای منطقه در ابعاد مختلف بسیار حیاتی و نقش آفرین است.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت خط ترانزیتی آستارا _ آستارا اضافه کرد: پروژه روگذر موقت پایانه مرزی آستارا یکی از پروژه‌های مهم کریدور شمال به جنوب است.
مصطفی یف با بیان اینکه پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا در حوزه ترانزیتی بسیار اهمیت دارد، گفت: پل قدیمی آستارا جوابگوی نیازهای ترانزیتی و تردد خودروها نبود و منجر به ترافیک کامیون‌ها در محور شده بود که با بهره برداری از این پروژه بخشی از مشکلات ترافیکی رفع می‌شود.
وی از افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و افزود: انتقال کالا بین این دو کشور ۴۵ درصد افزایش یافته است.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های ترانزیتی بین این کشور و ایران بیان کرد: نیازمند احداث پل و راه‌های جدید برای توسعه ارتباط ایران و آذربایجان هستیم.
مصطفی یف با اشاره به اهمیت احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بیان کرد: احداث این پل برای رشد ترانزیت و تبادل اقتصادی ایران و آذربایجان مؤثر است و موجب توسعه مندی کشورها می‌شود.
شهرستان مرزی آستارا یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان گیلان به دلیل گمرک و ترانزیت مختلف کالا از این مبادی ورودی است به طوری که روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کامیون در مرز آستارا جابجا شده و محصولات خود را ترانزیت می‌کنند.
افتتاح گذرگاه مرزی جدید در آستارا نه تنها به بحث ترافیکی سطح شهر آستارا و پشت مرز که رانندگان منتظر خروج از کشور هستند بسیار کمک خواهد کرد بلکه موجب شکوفایی اقتصادی و توسعه روابط تجاری ایران با همسایگان خزری از طریق «گیلان» می شود.
افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین و همچنین راه آهن رشت – آستارا در آینده نزدیک و راه اندازی پل مرزی آستارا که به توسعه ترانزیت ریلی، دریایی و جاده ای می انجامد سلسله ریل گذاری های اقتصادی و تجاری است که از سوی نماینده عالی دولت در گیلان در حال پیگیری و انجام است که آینده روشنی را برای ایران و گیلان ترسیم می‌کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.