کد خبر : 18378
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:توسعه و شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی در گیلان یکی از برنامه‌های اصلی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:توسعه و شاداب‌سازی کتابخانه‌های عمومی در گیلان یکی از برنامه‌های اصلی است
یاسر تقوی:برگزاری ۴۸۰برنامه فرهنگی ویژه سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب،کتابخوانی و کتابدار در هفته کتاب.

به گزارش پویشگران گیل:
یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و همزمان با آغاز هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تبریک فرارسیدن این هفته به تمام کتابداران، کتابخوانان، اصحاب اندیشه و ادب و فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه امسال با شعار “آینده خواندنی است” برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب را آغاز خواهیم کرد،همه مردم گیلان را به عضویت در کتابخانه‌های عمومی و استفاده از امکانات این مجموعه های فرهنگی دعوت کرد.
یاسر تقوی با بیان اینکه امروز کتابخانه‌های عمومی با ورود به عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری و نیز حمایت از کسب و کارهای کوچک عرصه حضور همه علاقمندان و اقشار مختلف مردم است به فعالیت‌های متنوع این مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده در مناطق مختلف استان از سوی کتابداران، علاقمندان با حضور در کتابخانه‌های عمومی مختلف برنامه‌ها و محافل متعددی را تجربه و از آن بهره برداری می‌کنند.
تقوی همچنین به توسعه کتابخانه‌های عمومی در استان گیلان به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان اشارهخ کرد و با بیان اینکه فضای کلی سرانه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان هم اکنون  ۲۷ هزار مترمربع است، گفت: براساس جمعیت ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری استان این سرانه یک متر به ازای هر ۱۰۰ نفر است که تا چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید به هشت متر به ازای هر ۱۰۰ نفر تبدیل شود.  
وی تصریح کرد:طبق استانداردهای ملی به ازای هر نفر باید چهار کتاب وجود داشته باشد این درحالی است که با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتابی که در محیط کتابخانه‌های استان با توجه به جمعیت استان وجود دارد از این سرانه بسیار عقب هستیم و تعداد کتابی که در استان در فضای کتابخانه‌ها موجود است کمتر از یک کتاب برای هر نفر است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: در فضای کتابخانه‌ای امروز نزدیک ۵۸ هزار نفر عضو فعال داریم که در صورت توسعه زیرساخت‌های مطالعاتی این رقم افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
یاسر تقوی در ادامه بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین و مدرنترین کتابخانه شمال کشور را از مهمترین پروژه‌های فرهنگی دانست و با بیان اینکه با تکمیل و بهره برداری کامل این مرکز فرهنگی سرانه فضای مطالعه استان گیلان به میزبان 25 درصد رشد خواهد داشت، رشد دیگر شاخص‌های مطالعاتی در گیلان را از نتایج ملموس افتتاح کتابخانه مرکزی عنوان کرد.
تقوی همچنین در این گفتگو به مهمترین برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در سی و یکمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نیز اشاره و از اجرای 480 برنامه فرهنگی در این هفته خبر داد.
وی گلباران گلزارهای شهدای استان گیلان، دیدار کتابداران و کارکنان مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان با خانواده های معظم شهدا، برگزاری محفل کتابت قرآن همزمان با سالروز رحلت آیت الله طباطبایی به عنوان مفسر بزرگ آیات قرآنی، عضویت رایگان کتابخانه‌ها و بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب‌های امانتی، اختتامیه ویژه برنامه مشاعره «ترنم باران» با حضور دانش آموزان مدارس استان،برگزاری مراسم تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و مروجین کتاب گیلان،برگزاری پویش نذر کتاب با هدف اهدای کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی، دیدار با نویسندگان و چهره‌های فرهنگی استان،برگزاری محافل و نشست‌های کتاب خوان ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی از جمله بهزیستی و نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان گیلان و سازمان منطقه آزاد انزلی را بخش از برنامه‌های اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این هفته عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همچنین توسعه و شاداب سازی کتابخانه‌های عمومی در استان را یکی از برنامه‌های اصلی این مجموعه در دوره‌های مختلف دانست و با بیان اینکه در هفته کتاب امسال نیز چند کتابخانه عمومی مرمت، شاداب سازی خواهد شد از افتتاح و بازگشایی 4 باب کتابخانه عمومی در شهرستان‌های رشت، املش، لاهیجان و روستای کلاشم شهرستان شفت خبر داد.
یاسر تقوی در پایان اظهار امیدواری نمود: هفته کتاب سال جاری فرصت مناسبی برای معرفی دستاوردها و خدمات مختلف کتابخانه‌های عمومی به عموم مردم استان گیلان باشد.
استان گیلان هم اکنون با 85 باب کتابخانه عمومی نهادی ، 15 کتابخانه عمومی مشارکتی و 1 باب کتابخانه عمومی مستقل دارای 101 مرکز فرهنگی برای رفع نیازهای مطالعاتی مردم می‌باشد. مردم گیلان با عضویت در یکی از کتابخانه@های عمومی نهادی می توانند از منابع تمام کتابخانه‌های عمومی ایران بهره مند شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.