کد خبر : 25374
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

ابتکار عمل محیط زیست گیلان در احیا مجدد تالاب بوجاق

ابتکار عمل محیط زیست گیلان در احیا مجدد تالاب بوجاق
عشوری:بیش از دویست هکتار از تالاب بوجاق آب‌دار و عمق آب در برخی بخش‌ها به بیش از یک و نیم متر رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

مدیرکل محیط زیست گیلان از ابتکار عمل محیط زیست گیلان از احیا و پر آب شدن مجدد تالاب بین المللی بوجاق خبر داد.
حمزه عشوری با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به کاهش سطح تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر، از عمق و سطح آب تالاب بین المللی بوجاق کیاشهر نیز کاسته شده بود و علیرغم ورود آب از حوزه بالادستی به داخل این تالاب، به دلیل شکستگی بازوهای تالاب در چندین مکان، مدت ماندگاری آب در تالاب کم شده و آب تالاب به طور مستقیم به دریا تخلیه می‌شد.
وی افزود: با هدف حفظ آب و احیا تالاب و زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان آبزی، اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان در تابستان اخیر مبادرت به ساخت یک بازوی خاکی به طول ۷۰۰ متر نمود و این عمل در مدیریت آب موجب شد تا مجدداً تالاب بین المللی بوجاق احیا، پرآب و میزبان انواع پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان شود.
عشوری تصریح کرد: در پاییز و زمستان امسال هزاران پرنده مهاجر از انواع قوی فریادکش، قوی کوچک، پلیکان خاکستری، آن قوت، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، اردک نوک پهن، اردک بلوطی، اردک سرسبز، خوتکا و غیره در تالاب بوجاق زمستان گذرانی کردند و با اقدام انجام شده بیش از دویست هکتار از تالاب بوجاق آب‌دار و عمق آب در برخی بخش‌ها به بیش از یک و نیم متر رسیده است.
تالاب بوجاق یکی از تالاب‌های دریایی- ساحلی استان است و سطح و عمق آب تالاب همچون سایر تالاب‌های دریایی-ساحلی نظیر انزلی، خلیج گرگان متأثر از نوسانات سطح تراز آب دریای خزر می‌باشد.

 

خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.