کد خبر : 24519
تاریخ انتشار : جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۳۹

هم‌زمان با روز جهانی زبان مادری صورت‌ گرفت؛

برگزاری مهرواره بومی‌محلی وارش در انزلی

برگزاری مهرواره بومی‌محلی وارش در انزلی
هم‌زمان با دوم اسفند و به بهانه روزجهانی زبان مادری، مهرواره بومی‌محلی وارش در شهرستان انزلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

مهرواره بومی محلی وارش به‌ همت اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان و همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرانزلی، آموزش و پرورش، میراث‌فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در آغاز برگزاری مهرواره وارش، میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان را تبریک‌ گفت.

سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به تبیین ویژگی‌های ظاهری و سیره عملی حضرت علی اکبر(ع) پرداخت و با بیان اینکه ایشان شبیه‌ترین فرد به پیامبر اسلام(ص) است، تاکیدکرد: سیره عملی این شخصیت برجسته می‌تواند الگوی مناسبی برای همگان، به ویژه نسل جوان قرار گیرد.

وی در این میان، به تشریح اهداف و اولویت‌های دست‌اندرکاران مهرواره‌ وارش پرداخت و روزجهانی زبان مادری و برگزاری مهرواره بومی‌محلی وارش را بستری برای نقش‌آفرینی درجهت صیانت و پاس‌داشت تاریخ، تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی عنوان‌ نمود.

این مدیر فرهنگی هم‌چنین، اشاره‌ای به نقش خانواده‌ها،به‌ویژه مادران در حفظ میراث و داشته‌های فرهنگی داشت و با خاطرنشان‌ نمود:گرایش روزافزون به فراگیری زبان‌های خارجی گفت: لازم‌ است در راستای دانش‌افزایی و آشنایی با فرهنگ و زبان دیگر کشورها، آشناسازی هرچه بیش‌تر فرزندان با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی‌اسلامی و زبان مادری مدنظر قرارداشته‌باشد.

وی در همین‌حال، نقش نظام تعلیم و تربیت  معلمان و مربیان را مهم و اثربخش دانست و با همگانی توصیف‌ کردن رسالت صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی گفت: برای نیل به این هدف، نیازمند هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هستیم.

قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مهرواره بومی‌محلی وارش و دعوت از کودکان،نوجوانان و خانواده‌ها، برای صیانت از فرهنگ و هویت گیلانی، بخش پایانی صحبت‌های میرعظیمی به‌شمار می‌رفت.

شهردار بندرانزلی نیز از حاضران در برنامه‌ بود و  ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز جوان، از اهمیت گرامی‌داشت روز جهانی زبان مادری صحبت‌ کرد.
وحید پورحضرت بابیان این‌که مانوس‌سازی فرزندان با زبان مادری بسیار حائز اهمیت است و زبان مادری به کودکان و نوجوانان هویت اجتماعی و فرهنگی می‌بخشد، افزود: پاس‌داشت فرهنگ و تمدن گیلانی که ترکیبی از اقوام و زبان های مختلفی است نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

او برهمین‌اساس نیز نقش فرهنگ‌دوستان و دستگاه‌های فعال درعرصه فرهنگ را برای برنامه‌ریزی، تولید محتوا و سرمایه‌گذاری فرهنگی مهم قلمداد نمود و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها را برای نیل این هدف‌خواستار شد.

وی با تاکید برجایگاه و نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری گفت: سرمایه‌گذاری فرهنگی و حمایت از این مجموعه‌ها می‌تواند سازنده و نتیجه‌بخش باشد.
شهردار بندرانزلی درپایان سخنان خود از تمامی دست اندرکاران و حضور پرشور کودکان و نوجوانان در این رویداد فرهنگی تشکر و قدردانی‌ و استمرار این حرکت‌های فرهنگی را خواستارشد.

براساس این گزارش، معرفی زنده‌یاد احمد عاشورپور، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای برجسته‌ گیلانی، قصه‌گویی از سوی عسل‌ شیرین‌پور، قصه‌گوی برگزیده و عضو مرکز شماره ۱ کانون رشت و قصه‌گویی سناسوناز، عضو موفق مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی، از جمله برنامه‌های این روز به‌شمار می‌رفت.

اجرای مسابقه حضوری توسط طاهره روشن،مربی فرهنگی مرکز شماره ۲ کانون انزلی، هنرنمایی خواننده نوجوان، آرشام آقایی با ترانه‌های بومی‌محلی و بازدید حاضران از نمایشگاه صنایع دستی، شیرینی‌های محلی و آثاری در ارتباط با حفظ محیط‌زیست، از دیگر برنامه‌های این مهرواره‌ محسوب‌ می‌شد.

پایان‌بخش این مراسم که ۲ اسفند ۱۴۰۲، با مشارکت و پیگیری مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی هنری شماره ۱ و ۲ بندرانزلی، در محوطه شهرداری این شهر ساحلی صورت‌گرفت، تجلیل از حاضران و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مهرواره‌ بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.