کد خبر : 21392
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در بزرگ ترین رویداد خوراک کشور:

تجربه زیستی چراغ راه آینده محسوب می‌شود

تجربه زیستی چراغ راه آینده محسوب می‌شود
ده پهلوان:کاربرد میراث فرهنگی ملموس و ناملموس می‌تواند هویت، تفنن، بستری برای گردشگری و زندگی مسالمت آمیز بشر با طبیعت را حفظ کند.

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

مصطفی ده پهلوان در مراسم بزرگ‌ترین خوراک کشور که در تالار مرکزی رشت برگزار شد با تبریک هشتمین سالگرد جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و همچنین تبریک هفته و روز رشت گفت: به عنوان یک باستان شناس تا حدودی با پیشینه و قدمت گیلان آشنایی دارم اما امروز در بازدید از نمایشگاه خوراک گیلان حیرت کردم.
وی به وجود بعضی غذاهای فراموش شده در جشنواره غذای گیلان «گیله خوراک» اشاره کرد و افزود: تجربه زیستی چراغ راه آینده محسوب می‌شود و در این راستا ۳۵۰ غذای گیلان ثبت ملی شده است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به سخن شیخ الرئیس ابوعلی سینا مبنی براینکه «غذای ما دوای ما، دوای ما غذای ما»، تصریح کرد: غذاهای گیلان ریشه در زیست بوم این منطقه دارد.
ده پهلوان بر شناخت میراث به جا مانده از نیاکان مان تاکید کرد و گفت: کاربرد میراث فرهنگی ملموس و ناملموس می‌تواند هویت، تفنن، بستری برای گردشگری و زندگی مسالمت آمیز بشر با طبیعت را حفظ کند.
وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، بیان کرد: امر مذکور نشان می‌دهد که نتوانستیم از میراث تجربه زیستی گذشته خود به خوبی بهره ببریم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، فرهنگ گیلان را مجذوب کننده همه دانست و تصریح کرد: موسیقی، پوشاک، طبیعت تا هم جوشی بین گیلانی ها را می توانیم مشاهده کنیم و در این راستا غذا و خوراک می‌تواند سفیر خوبی برای گیلان باشد.
ده پهلوان با قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار رشت، استاندار گیلان و تمام کسانی که در پاسداشت هشتمین ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک تلاش کردند، یادآور شد: زمانی می توانیم میراث کشور را به درستی حفظ کنیم که میراث فرهنگی پشتوانه مردمی داشته باشد.

 

منبع:به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری رشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.