کد خبر : 12711
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۵۵

معصومه نیک‌کار

مسئول طرح نفس گیلان: اولین ضرر سقط به مادر می رسد

مسئول طرح نفس گیلان: اولین ضرر سقط به مادر می رسد
۹۰ درصد مادران باردار گروه هدف طرح نفس دارای حاملگی‌های شرعی و سالم هستند

به گزارش پویشگران گیل:
مسئول طرح نفس گیلان، با بیان اینکه حدود پنج درصد مادران دارای تجربه سقط دچار نازایی می شوند، گفت: سقط جنین اصلا کار ساده ای نیست و علاوه بر از بین رفتن جنین، اولین ضرر به خود مادر می رسد.
سید علی صدر، با اشاره به اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سقط) در سطح کشور از جمله استان گیلان، اظهار کرد: این طرح در گیلان از اواسط سال گذشته آغاز شده و هم اکنون در اکثر شهرستان ها، کمیته طرح نفس را جهت پیگیری موضوع تشکیل دادیم.
وی شهرستان‌های تالش و املش را پیشرو در اجرای طرح نفس دانست و افزود: ۹۰ درصد مادران باردار گروه هدف طرح نفس دارای حاملگی‌های شرعی و سالم هستند؛ در واقع به مادرانی که تصمیم به سقط جنین دارند، مشاوره می‌دهیم و در صورت نیاز به حمایت‌های روحی و روانی شامل اضطراب و استرس، یا نگرانی‌های اجتماعی و فرهنگی و یا مسائل اقتصادی و معیشتی، مداخله می‌کنیم.
مسئول طرح نفس گیلان، با اشاره به برگزاری نشست‌های هماهنگی با انجمن متخصصان زنان و زایمان؛ همچنین جامعه مامایی شرق استان جهت ورود موثر به موضوع، تصریح کرد: همه پزشکان و ماماها مخالف سقط جنین هستند؛ البته همواره افراد سودجو عادی شدن سقط از نظر فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کنند که نیازمند شناسایی و برخورد مراجع قضایی و انتظامی است.
صدر، چرایی تصمیم مادر به سقط را نیازمند بررسی دانست و خاطرنشان کرد: دست اندرکاران طرح نفس استان به دنبال تعدیل یا تاخیر در تصمیم سقط جنین هستند؛ این در حالی است که بالای ۸۰ درصد مادران پس از سقط دچار عوارض روحی می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود پنج درصد مادران دارای تجربه سقط دچار نازایی می‌شوند، گفت: سقط جنین اصلا کار ساده‌ای نیست و علاوه بر از بین رفتن جنین، اولین ضرر به خود مادر می‌رسد؛ سقط جنین یک جراحی سنگین پزشکی بوده و خطرات خاص خودش را دارد.
مسئول طرح نفس گیلان با اشاره به فعالیت داوطلبانه دست اندرکاران طرح مذکور، اضافه کرد: ماماها با مادران باردار در ارتباط هستند و به آنان مشاوره می‌دهند؛ خیرین هم آمادگی خود را برای پشتیبانی از طرح نفس اعلام کرده‌اند و به عنوان مثال یکی از تولیدکنندگان صنایع بهداشتی استان، تامین ماهانه شیر خشک و پوشک فرزندان نجات یافته را بر عهده گرفته است.
وی رویکرد طرح نفس را کاملا مردمی و غیر دولتی دانست و یادآور شد: در دوران کرونا همه مردم و مسئولان بحران را درک کردند و اقدامات لازم انجام شد، اما در مسئله جمعیت هنوز شاهد اهتمام جدی در مسئولان نیستیم و عمق فاجعه برای جامعه روشن نشده است.
صدر با بیان اینکه سال گذشته ۸۰ مادر باردار را از سقط جنین منصرف کردیم و شاهد تولد این نوزادان بودیم، متذکر شد: در پنج ماهه سال جاری نیز توانستیم ۸۰ مادر دیگر را منصرف کنیم؛ البته باید فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مادران نسبت به فرزندآوری و پرهیز از سقط را بالا ببریم و سالانه چندین هزار جنین را نجات دهیم تا اثر آن را در رشد جمعیت ببینیم.
مسئول طرح نفس گیلان در پایان تاکید کرد: اکثر مادرانی که تصمیم به سقط داشتند از مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری و… نگران بودند و لذا باید برنامه ریزی لازم در این بخش از سوی مسئولان صورت بگیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.