کد خبر : 5603
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

آغاز‌ دوره‌های تدریس قرآن کریم در کانون گیلان؛ مخاطبان درقالب شیوه اقرائی و القائی، قرآن می‌آموزند

آغاز‌ دوره‌های تدریس قرآن کریم در کانون گیلان؛ مخاطبان درقالب شیوه اقرائی و القائی، قرآن می‌آموزند
کشف و پرورش استعداد‌های فکری و ذوقی کودکان با تکیه بر آموزه‌های دینی و فعالیت‌های کتاب‌محور، رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان محسوب ‌می‌شود.

به گزارش پویشگران گیل:
آیین آغازین دوره‌‌‌های آموزش و حیانی قرآن کریم با بهره‌گیری از شیوه اقرائی و القایی، در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزار‌ شد.
به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل کانون استان گیلان؛ دوره‌های آموزش و حیانی قرآن کریم که با تبعیت از سیره نبی مکرم اسلام(س)، استفاده از شیوه اقرائی و القایی فارغ از هرگونه تکلف صورت‌می‌گیرد، در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت کلید ‌خورد.
این آیین که با حضور فلاح‌پور، از اساتید نام‌آشنای قرآنی استان گیلان صورت‌گرفت، همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را به‌ همراه داشت و با نگاهی ویژه به ضرورت آشناسازی هرچه بیش‌تر مخاطبان با اهمیت حفظ و به‌کارگیری آموزه‌های این کتاب‌ آسمانی به‌ پیش ‌رفت.
– قرآن کتاب زندگی است
فلاح‌پور سخنان خود در این مراسم را با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از قرآن کریم در تمامی شئونات زندگی آغاز کرد و با «کتاب‌زندگی» توصیف‌کردن معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: این کتاب، مفتاح سعادتمندی در زندگی و زمینه‌ساز رستگاری در آخرت است.
وی هم‌چنین، قرآن کریم را چراغ‌ هدایت و آموزه‌های آن را کاربردی دانست و با بیان‌این‌که خداوند دانای‌ مطلق است و از روی حکمت، تمهیداتی برای استفاده انسان از مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در زندگی اندیشیده، افزود: حذف این موهبت و گنج ارزش‌مند از زندگی، پیامد‌های ناگواری به ‌دنبال ‌دارد.
فلاح‌پور، تلاش‌های اسلام ستیزان و ناآگاهان برای مهجورسازی، خارج‌کردن قرآن کریم از متن زندگی مسلمانان و استفاده ابزاری از این کتاب آسمانی را آسیب‌رسان ارزیابی ‌و تصریح‌ کرد: تمامی این حرکت‌ها «ارایه نشانی‌های غلط» برای انحراف و قطع ارتباط انسان با خداوند است.
وی در ادامه به تبیین اهمیت و اثر‌بخشی شیوه آموزش اقرایی و القایی قرآن کریم پرداخت و با اشاره به تاکید پروردگار در نزول نخستین آیه کتاب آسمانی به رسول‌اکرم(س) گفت: «بخوان! » پیام آغازین پروردگار به انسان‌هاست تا، به خوانش قرآن که درقالب الفاظ و مفاهیم مبین عربی نازل‌شده بپردازند و هم‌چون خوراکی دوست‌داشتنی در اختیار روح و جان خود قرار ‌دهند.
وی اضافه ‌کرد: برای فهم و کاربردی کردن قرآن ضرورت‌دارد در‌های خواندن را نبندیم و صرفاٌ برای ثواب صواب به استقبال قرآن نرویم.
فلاح‌پور، هم‌چنین به مخاطبان کودک و نوجوان کارگاه‌های آموزش قرآن کریم اشاره‌کرد و با بیان‌این که شیوه اقرایی و القایی به جذب و مأنوس‌سازی آینده‌سازان با کتاب‌ آسمانی کمک‌ می‌کند، افزود: در این روش تدریس که بدون هیچ‌ محدودیت سنی برگزار ‌می‌شود، فرزندان و والدین درکنارهم به حفظ و فراگیری مفاهیم قرآنی می‌پردازند.
وی در همین‌زمینه به تاثیر هم‌نشینی با قرآن در فردا‌های آینده‌سازان ایران اسلامی اشاره و تاکید‌ کرد: این امر در تربیت فرزندانی که افزون بر دانش و آگاهی، به تدین و تعهد تکیه‌ دارند، کمک‌ می‌کند.
– برگزاری دوره‌های قرآنی، منطبق با سیاست‌های فرهنگی کانون است
مدیر‌کل کانون استان گیلان هم در آیین آغازین دوره‌های قرآنی، با قدردانی از حضور و همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده ها اظهار‌کرد: کشف و پرورش استعداد‌های فکری و ذوقی کودکان با تکیه بر آموزه‌های دینی و فعالیت‌های کتاب‌محور، رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان محسوب ‌می‌شود.
سید‌جلیل میرعظیمی، برهمین اساس نیز برگزاری کارگاه‌های آموزش اقرائی و القائی قرآن کریم در کانون را گامی برای تحقق این اهداف دانست و با خاطر نشان‌کردن روش‌های آموزشی خلاقانه و غیرمسقیم این شیوه تدریس گفت: این نگاه، مبتنی با برنامه‌های فرهنگی و تربیتی این مجموعه به ‌شمار می‌رود.
وی توضیح ‌داد: برگزاری این دوره‌ها در کانون، اتفاق مبارکی است و چنانچه آموزه‌های قرآنی با فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون ممزوج و آمیخته‌شوند، شاهد تربیت نسلی توان‌مند و باور‌مند خواهیم‌ بود.
این مسئول فرهنگی هم‌چنین خبر خوبی برای شرکت‌کنندگان در آیین‌آغازین دوره‌های قرآنی‌ داشت و افزود: کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم از امکان عضویت رایگان و تخفیف در کارگاه‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بهره‌مند ‌می‌شوند.
دوره‌های آموزش وحیانی قرآن کریم ساعت 17 روز‌های سه‌شنبه در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در رشت برگزار‌ می‌شود و طی آن فلاح‌پور و دیگر اساتید مجموعه قرآنی «حاملان نور و سفیران الهی» استاد گیلان با بهره‌گیری از شیوه اقراء و القاء به آموزش قرآن کریم خواهند‌ پرداخت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.