کد خبر : 18121
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۸

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان:مهمترین چالش صادرات به روسیه نبود زیرساخت‌های حمل و نقل است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان:مهمترین چالش صادرات به روسیه نبود زیرساخت‌های حمل و نقل است
پورحیدری:مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه از مرز زمینی آستارا و از کشور آذربایجان انجام‌ می‌شود بدون آنکه از حمل و نقل دریایی که ارزانترین روش حمل و نقل در حوزه صادرات است استفاده شود.

به گزارش پویشگران گیل:
تیمور پورحیدری در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در استانداری گفت: سهم ایران در صادرات به روسیه کمتر از چهار دهم درصد است درحالی‌که سهم سایر کشورها غیر هم‌مرز با این کشور مانند ترکیه از این بازار پنج و یک دهم درصد، و یتنام چهار و ۲ دهم درصد و اکواردور یک و سه دهم درصد است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه به دلیل نبود کشتی‌های مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار از مرز زمینی آستارا و از کشور آذربایجان انجام‌ می‌شود. ایران با وجود مرز مشترک آبی به دلیل نداشتن کشتی‌های مجهز به تجهیرات حمل و نقل محصولات کشاورزی تقریبا هیچ استفاده ای از حمل و نقل دریایی که ارزانترین روش در حوزه صادرات به‌شمار می‌رود،ندارد.
وی تصریح کرد: حمل و نقل زمینی به دلیل هزینه بالا مشکلاتی در رسیدن محموله‌ها فاسد شدنی دارد درحالی‌ که بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور روسیه به گیلان شامل چوب و نهاده‌های دامی با کشتی و از طریق دریا انجام می‌شود.
پورحیدری مهترین چالش در صادرات به روسیه را نبود زیرساخت های حمل و نقل دانست و افزود: عدم حضور رایزنان بازرگانی متناسب با کشور روسیه و نبود دیپلماسی اقتصادی با آن کشور است که در جلسات متعدد با سازمان توسعه تجارت این مشکلات مطرح و بررسی شد.
وی اضافه کرد: ۹۵ درصد تجارت محصولات کشاورزی روسیه از طریق فروشگاه‌های زنجیره ای بزرگ انجام می‌شود و تجار ایرانی به راحتی نمی‌توانند وارد چرخه این فروشگاه‌ها شوند لذا نیاز است از طریق سازمان توسعه تجارت و همراهی انجمن‌ها و تشکل‌های صادراتی کشور قوانین پایداری وضع شود که زمینه اتصال تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی را با مسئولان این فروشگاهها برقرار کنند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان مساله بعدی را عدم شناخت شرکت‌ها و بازرگانان روسیه از توانمندی‌ها و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد وافزود: سازمان توسعه و تجارت با هماهنگی سفارت ایران در کشور روسیه با برگزاری جلسات مشترک و برپایی نمایشگاه‌های متعدد زمینه برقراری ارتباط بین تجار ۲ کشور را فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: انعقاد پیمان ۲ جانبه بین ایران و روسیه با استفاده از ارزهای کشورها یکی از بهترین روش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها است که بانک مرکزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ایران و گیلان این موضوع را پیگیری می‌کنند.
وی تصریح کرد: تجار ایرانی برای صادرات مستقیم به روسیه باید ۲۸ درصد مالیات بپردازند و تجار ایرانی صادرات را غیر مستقیم از ارمنستان و بصورت صادرات مجدد به روسیه انجام می‌دهند؛ این درحالی است که تعرفه گمرکی این کالاها صفر است و این امر مانع بزرگی برای تجارت با روسیه بشمار می‌رود که حل این موضوع در دست وزارت خارجه است و ما در این شرایط به اجبار باید کالاهای خود را از طریق کشور ثالث به روسیه صادر کنیم.
پورحیدری در ادامه از اعزام هیات های تجاری بر اساس برنامه سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: هیات‌های تجاری در نیمه دوم سال به نمایشگاه‌های بین المللی طلا و جواهر هنگ کنگ، تجهیزات پزشکی چین، ایتالیا، کنفرانس بین‌المللی خمیر و کاغذ هند، اکسپو مسکو، ماشین آلات و تجهیزات چین و سین کیانگ چین اعزام می‌شوند.

منبع:اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.