کد خبر : 3924
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت را شتاب دهید

بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت را شتاب دهید
قدردانی از شهرداری چابکسر به دلیل تسویه کامل بدهی‌های نیم درصد میزان ۳۰۰ درصد

به گزارش پویشگران گیل:
استاندار گیلان از مدیران مرتبط خواست تا با افزایش سرعت کار در خصوص بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت تلاش شان را مضاعف کرده و این مجموعه را به بهره برداری برسانند.
به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور اسدالله عباسی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمد جلایی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان؛ محمد مهدی نیازمند، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان؛ زهرا یعقوب نژاد، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری گیلان؛ یاورپیر علایی، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان؛ علی دقیق، مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس گیلان؛ رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ هادی رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان؛ حجت الاسلام و المسلمین ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان؛ حسین بهمنش، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان؛ سیدجلیل میرعظیمی جیرسرایی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ حجت‌الاسلام مجتبی پوریوسفی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ محمد حسن عاقل منش مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان؛ نمایندگان دستگاه های اجرایی استان، روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان های استان، مسئولین و کارشناسان اداره کل کتابخانه های عمومی استان و اصحاب رسانه و با حضور فرمانداران شهرستانهای استان به صورت ارتباط تصویری در سالن اجتماعات شهید انصاری استانداری برگزار شد.
دکتر اسدالله عباسی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر اینکه این کتابخانه باید تا هفته کتاب و کتابخوانی پیش رو در آبانماه به بهره برداری برسد، افزود: گام‌های بلندی در خصوص آماده‌سازی کتابخانه مرکزی رشت برداشته شده است و انجام اقدامات در خصوص تکمیل و راه‌اندازی را سرعت بدهید.
وی با بیان اینکه بدلیل تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوع کتاب و کتابخوانی، این امر در دولت کنونی بسیار مورد اهتمام است، اظهارکرد : اعتبارات خوبی نیز در این خصوص و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است.
استاندار گیلان همچنین موضوع توزیع عادلانه کتاب را متذکر شد و بیان کرد: نباید کتاب های به‌روز تنها در مرکز استان متمرکز باشد؛ بلکه توزیع کتاب، مانند توزیع منابع باید در شهرها و روستاهای استان عادلانه انجام شود.
استاندار افزود: شهرداران و فرمانداران مناطق فاقد کتابخانه هم باید برای ایجاد کتابخانه همکاری کنند و در صورت بی‌توجهی به ترویج فرهنگ و کتابخوانی توبیخ شوند.
وی بر جذاب نمودن فضای کتابخانه های عمومی استان برای جذب نسل نو تاکید کرد و گفت: باید کتابخوان پرورش داد و آن وقت است که مردم محل خواندن کتاب را خواهند یافت.
تقوی: مشکل بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت باید با همکاری دستگاه‌های تولی رفع شود
مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این نشست با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار گیلان برای راه اندازی کتابخانه مرکزی رشت و اشاره به لزوم توسعه زیرساختهای کتابخانه‌ای اهمیت آن را یادآور شد و این توسعه را در رشد شاخص های مختلف مظالعه از جمله سرانه فضا، امانت، کتاب و عضویت مهم و اثر بخش برشمرد.
یاسر تقوی با بیان اینکه هم اکنون هفت شهر در استان گیلان فاقد کتابخانه عمومی هستند همت عمومی میان مسئولین را برای ایجاد کتابخانه های عمومی در این شهر ها امری الزامی عنوان کرد. وی همچنین با بیان اینکه برخی از روستاهای استان گیلان نیز از نعمت داشتن کتابخانه عمومی به عنوان مرکز فرهنگی محروم هستند از آمادگی مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برای تجهیز اماکن معرفی شده به عنوان کتابخانه و در صورت تحویل فضای مناسب به این مجموعه خبر داد.
تقوی به وضعیت کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین مجموعه فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی در شمال کشور نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این مرکز فرهنگی با پیشرفتی بالغ بر ۹۴ درصد در انتظار رفع موانع برجای مانده و در اختیار گذاری به مردم استان گیلان است به لزوم همکاری و هم افزایی بیشتر مجموعه راه و شهرسازی، شهرداری و برخی دستگاه‌های خدمت رسان اشاره کرد و خواستار اقدام عملی این دستگاه ها برای اتمام و بهره‌برداری کامل از کتابخانه مرکزی شهر رشت تا هفته دولت شد.
تقوی همچنین به اقدامات انجام شده در کتابخانه مرکزی برای تسریع در روند بهره برداری کامل این پروژه نیز پرداخت و با بیان اینکه در سال گذشته و امسال ده ها میلیارد اعتبار از سوی نهاد کتابخانه های عمومی برای خرید تجهیزات کتابخانه مرکزی هزینه شده و این تجهیزات هم اکنون در کتابخانه مرکزی انبار شده است از آمادگی نهاد کتابخانه های عمومی برای تجهیز و آماده سازی فوری این مرکز فرهنگی پس از تحویل کامل آن خبر داد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با برشمردن اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در راستای توسعه امر کتاب و کتابخوانی در گیلان، ایجاد کتابخانه های مادر و کودک در سه شهرستان استان را یکی از مصادیق این اقدامات برشمرد و گفت: دومین کتابخانه بزرگ مادر و کودک کشور در سالهای گذشته در گیلان به بهره برداری رسید و هم اکنون در اختیار کودکان و مادران عزیز گیلانی می باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود توسعه امروز کتاب و کتابخوانی را در گرو توجه قانون توسط متولیان امر و شهرداری‌ها دانست و با بیان اینکه در قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای شهرداری ها به عنوان تنها منبع هزینه کرد کتابخانه یاد شده، حمایت شهرداران از کتابخانه ها را منجر به رشد و شکوفایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی رشد دانایی در جامعه عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه از شهرداری چابکسر به دلیل تسویه کامل بدهی‌های نیم درصد میزان ۳۰۰ درصد قدردانی کرد و نگاه مسئولین این شهر موضوع کتاب را بسیار مثبت و شایسته تقدیر عنوان کرد.
یاسر تقوی به برگزاری جلسات انجمن در شهرستان‌های مختلف استان نیز پرداخت و تشکیل این جلسات را در رفع مشکلات و موانع و توسعه زیرساخت ها و نیز رشد شاخص های مطالعه بسیار حیاتی و اثربخش توصیف کرد.
تقوی در ابتدای این نشست به برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان بزرگتربن رویداد کتابخوانی کشور نیز اشاره کرد و با دعوت از عموم مردم برای پیوستن به این پویش سراسری با موضوع سبک و سیره زندگی حضرت امام رضا (ع) و امام حسن عسکری (ع) به قرائت پیام ایت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت به مناسبت برگزاری این جشنواره پرداخت.
ثقتی: روز شمار رفع مشکلات بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت آغاز شده است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این جلسه گفت: روز شمار رفع مشکلات بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت آغاز شده است.
رضا ثقتی از برگزاری نمایشگاه کتاب در گیلان خبر داد و افزود: این نمایشگاه نیمه دوم تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان با حضور ۲۰۰ ناشر کشوری و ۳۰ ناشر استانی برگزار می شود.وی همچنین از رشد ۵۱ درصدی چاپ و نشر کتاب خبر داد.
کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور پروژه‌ای بجامانده از حدود ۱۹ سال قبل است که با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت همچنان درگیرودار فرآیند بهره‌برداری مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.