کد خبر : 15960
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

رئیس سازمان چای کشور: پرداخت۹۸۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران

رئیس سازمان چای کشور: پرداخت۹۸۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران
جهانساز: چین چهارم «پاییزه» استان‌های گیلان و مازندران نیز تا پایان مهرماه ادامه می‌یابد.

به گزارش پویشگران گیل :  

حبیب جهانساز گفت: اقتصادی‌تر شدن محصول چای با قیمت‌گذاری مناسب برگ سبز توسط شورای اقتصاد با افزایش ۶۰ درصدی نرخ در سال جاری و ۵۸ و ۳۸ درصد طی دو سال قبل و ورود با انگیزه چایکاران برای تولید برگ سبز از جمله دلایل افزایش تولید این محصول در کشور است.
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات به‌زراعی باغات و بازگشت ۲ هزار هکتار از باغات چای رها شده به چرخه تولید و بارش‌های بهنگام از دیگر علل افزایش برگ سبز چای در سال جاری و رکوردشکنی تولید آن طی امسال است.
رئیس سازمان چای کشور با اشاره به پشت سرگذاشتن سه چین برگ سبز چای طی بهار و تابستان در استان‌های گیلان و مازندران خاطر نشان کرد: در مجموع طی سه مرحله ۱۳۳ هزار و ۱۸۰ تن برگ سبز چای در این استان‌ها برداشت و توسط ۱۶۹ کارخانه این تولید خریداری شده‌ است.
وی اظهار کرد: از این میزان برداشت برگ سبز چای، ۶۰ هزار و ۲۹۳ تن درجه یک و ۷۲ هزار و ۸۸۷ تن هم درجه ۲ است که در مجموع به ارزش نزدیک به یک هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان خریداری شده و تاکنون افزون بر ۹۸۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده و باقیمانده هم به تدریج پرداخت می‌شود.
جهانساز با اشاره به تولید ۲۹ هزار و ۹۶۶ تن چای خشک طی این مدت خاطر نشان کرد: چین چهارم «پاییزه» استان‌های گیلان و مازندران نیز تا پایان مهرماه ادامه می‌یابد.
براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هرساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.
گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ۹۰ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید. از مقدار برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود. مصرف چای در کشور به طور میانگین حداکثر ۱۰۰ هزار تن است.

 

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.