کد خبر : 1168
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:تخریب آرامگاه «استاد پور داوود» در رشت تکذیب شد

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:تخریب آرامگاه «استاد پور داوود» در رشت تکذیب شد

به گزارش پویشگران گیل: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تخریب آرامگاه «استاد پور داوود» در رشت را تکذیب کرد و گفت: این آرامگاه در فهرست آثار ملی ثبت شده است. ولی جهانی در تشریح این خبر اظهار کرد: تخریب آرامگاه «استاد پورداوود» در رشت شایعه بوده و این اداره کل تکذیب می‌کند.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تخریب آرامگاه «استاد پور داوود» در رشت را تکذیب کرد و گفت: این آرامگاه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
ولی جهانی در تشریح این خبر اظهار کرد: تخریب آرامگاه «استاد پورداوود» در رشت شایعه بوده و این اداره کل تکذیب می‌کند.
وی افزود: این آرامگاه در فهرست آثار ملی به شماره ۸۷۸۱ در سال ۱۳۸۲ ثبت شده و هیچ فرد یا نهادی حق تخریب آن را ندارد.
ولی جهانی با بیان اینکه استاد پورداوود از اساتید برجسته ادبیات است، گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان، حافظ ابنیه تاریخی و ثبت شده گیلان است و مقابل هرگونه تخریب غیرمجاز ایستادگی خواهد کرد.
گفتنی است؛ ابراهیم پورداوود از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی شناخته می‌شود که در نشر فرهنگ و ادبیات پیش از اسلام به پژوهش و کاوش پرداخت و در راه احیای فرهنگ و زبان‌باستان رنج بسیاری را متحمل شد تا ایرانیان بتوانند اوستا را به زبان ساده فارسی مطالعه کنند و از اوضاع، اخلاق و روایت‌های تاریخی و اساطیری نیاکان خود آگاه شوند.
وی خدمات علمی و برجسته‌ای به زبان و ادبیات ایران ارائه داد تا جایی که دانشگاه تهران به مناسبت شصتمین سالروز تولد پورداوود در ۱۳۲۵ خورشیدی نشان ادبی را به او اهدا کرد و بزرگانی، چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل خانلری، لطفعلی صورتگر و محمد معین در آن مراسم سخنرانی کردند.
استاد پس از سال‌ها آموختن و آموزش فرهنگ ایران، در ۲۶ آبان ماه ۱۳۴۸ در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت، او را بر اساس وصیتش، در کنار اجدادش در کوی حاجی داوود رشت و در آرامگاه خانوادگی به خاک سپردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.