کد خبر : 9771
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

۹۰ درصد کالاهای متروکه گمرکات گیلان تعیین تکلیف شد

۹۰ درصد کالاهای متروکه گمرکات گیلان تعیین تکلیف شد
۸۵ درصد کالاهای غیراساسی و ۹۰ درصد کالاهای اساسی همچون ( غلات و سایر کالاها) که در سطح گمرکات گیلان وجود داشت هم تعیین تکلیف شد و بفروش رسید.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل گمرک انزلی و ناظر گمرکات استان گیلان گفت: سال گذشته با تعیین تکلیف ۹۰ درصد کالاهای متروکه استان گیلان، کالاهای انهدامی ترخیص و منهدم و کالاهایی که می‌بایست به مصارف ثانویه می‌رسید نیز در ساخت مواد ضدعفونی کننده استفاده شد.
ابوالقاسم یوسفی نژاد گفت : در ۲ سال اخیر با اصلاحاتی که در قوانین و مقررات صورت گرفت و با ورود گمرک به این مسائل اقداماتی نظیر ارسال کالا به انبارهای اختصاصی و ارسال خطوط مواد اولیه واحد های تولیدی به مراکز تولید اقدامات خوبی جهت کاهش دپوی کالا انجام شد.
وی یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه را انعقاد قرار داد با ۲۵ انبار در سطح استان عنوان کرد و افزود: به این ترتیب در حال حاضر گمرکات گیلان ۲۵ انبار اخصاصی دارد و کالاها اینها بدون تخلیه در گمرک به محل کارخانه ارسال می‌شوند.
یوسفی نژاد تصریح کرد: این کالاها شامل مواد اولیه کارخانه های تولیدی و یا خطوط تولیدی است که در صورت انجام صادرات بدون نیاز مراجعه به گمرک ، این اداره نسبت به ارزیابی کالا در محل اقدام می کند که عموما این کالاها در مسیر سبز هستند (کالاهایی که در مسیر سبز قرار می گیرند نیازی به استاندارد ، آزمایشگاه و ضرورتی برای کسب مجوز ندارند).
وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این راستا را صدور بخش نامه‌هایی که از طریق گمرکات گیلان با توجه به نیاز مناطق مختلف صادر شد اعلام و اضافه کرد: مهمترین این بخشنامه ها ترخیص ۹۰ درصدی کالا بود که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه ایران بازرگانان را با مشکلات ارزی مواجه کرد.
ناظر ستاد گمرکات استان گیلان با قدردانی از مدیرکل دادگستری استان و دادستان انزلی به جهت ورود دستگاه قضایی به موضوع دپوی کالا ،گفت: جلسات مختلفی با دستگاههای همجوار و دادگستری انجام و تصمیمات خوبی گرفته شد و با پیگیری مداوم توانستیم ۹۰ درصد کالاهای متروکه را تعیین تکلیف کنیم و کالاهایی که نیازمند تعیین تکلیف و انهدامی بود،ترخیص و منهدم شد و کالاهایی که باید به مصارف ثانویه می رسید نیز در ساخت الکل استفاده شد.
وی اظهار داشت: پاسخ سریع دستگاههای همجوار مانند غذا دارو ، استاندارد و قرنطینه‌ها نیز در کاهش مهلت زمان تعیین شده تاثیر گذار بود و از ماندگاری کالا در گمرکات و بنادر جلوگیری کرد اما مشکل ارز همچنان وجود دارد و برطرف نشده است.
یوسفی نژاد با بیان اینکه گمرک در بخش تخلیه و بارگیری و ترخیص کالاهای اساسی بصورت شبانه روزی فعالیت می‌کند، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات گمرک در راستای کاهش دپوی کالا ، حمل یکسره کالاهای اساسی است که تمام گندم‌های وارد شده به استان از طریق حمل یکسره به انبارهای بازرگانی ارسال شد.
مزایده ۱۰ درصد باقی مانده کالاهای متروکه گیلان
مدیر اموال تملیکی استان گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت : ۱۰ درصد کالاهای اساسی و ۱۵ درصد کالاهای غیر اساسی از کالاهای اموال تملیکی در گمرکات گیلان نیز در مزایده پیش رو تعیین تکلیف شده و صفر خواهد رسید.
حجت نژادقنبر اضافه کرد: ۸۵ درصد کالاهای غیراساسی و ۹۰ درصد کالاهای اساسی همچون ( غلات و سایر کالاها) که در سطح گمرکات گیلان وجود داشت هم تعیین تکلیف شد و بفروش رسید. مابقی کالاها نیز ارتباطی با اموال تملیکی ندارد ؛ لزوما هر کالای رسوبی باقی مانده در انبارهای بنادر و دریانوردی متعلق به اموال تملیکی نیست چون گمرک طبق تبصره ماده ۲۴ ،کالاهای اموال تملیکی را معرفی و اعلام می کند.
تعیین تکلیف ۳۳ هزار تن کالای اساسی در معرض فاسد شدن
نژادقنبر از تعیین تکلیف ۳۳ هزار تن کالای اساسی در معرض فاسد شدن نیز خبر داد و افزود: با تدابیری که اتخاذ شد ۳۳ هزار تن کالای اساسی رسوبی که امکان فاسد شدن و از بین رفتن آنها وجود داشت به سرعت تعیین تکلیف و به فروش رسید.
وی بر قفسه‌بندی و انبارداری مطلوب و بهینه در راستای صیانت از اموال بیت‌المال تاکید و خاطر نشان کرد:سازمان اموال تملیکی گیلان در سال گذشته توانست بیش از مجموع کل فروش پنج سال گذشته ، کالاهای خود را به فروش برساند.
وی در پایان نظارت و بازرسی مداوم با رویکرد شناسایی مشکلات، پیگیری و تسهیل‌گری در جهت رفع مشکلات را موجب ارتقاء جایگاه سازمان موال تملیکی دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.