کد خبر : 8367
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳

بازی‌های بومی محلی گیلان میزبان مسافران نوروزی

بازی‌های بومی محلی گیلان میزبان مسافران نوروزی
چند جشنواره فرهنگی ورزشی و بومی محلی در ایام تعطیلات نوروز در شهرهای مختلف استان گیلان برپا خواهد شد

به گزارش پویشگران گیل:
بازی‌های بومی محلی در ایام تعطیلات نوروز در مناطق مختلف شهرستان رشت و همچنین سایر شهرستانهای گیلان برپا می‌شود.
گیلان از دیرباز با داشتن فرهنگ غنی در ورزش نیز در کشور پیشرو بوده و ورزش در این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و است و همیشه گیلان در ورزش جزو برترین استانهای کشور بوده و می‌باشد و همچنین تعداد ورزشکاران سازمان یافته این استان همیشه رتبه‌های اول تا سوم کشور را در اختیار دارد و در رشته‌های گوناگون نیز قهرمانان بنامی از این استان به ورزش کشور معرفی شده‌اند.
علاقه وافر مردم این خطه به ورزش به سال‌های اخیر مربوط نمی‌شود و ورزش در خون و رگ مردم می‌باشد به طوریکه در ورزشهای بومی محلی، استان گیلان از قدمت چند صدساله برخوردار است و ورزشهای زیاد و معروفی در این بخش در استان وجود دارد.
با این وجود تاکنون حدود ۴۰۰ بازی بومی محلی در گیلان شناسایی شده که قدمت تعدادی از این ورزش‌ها به چند سال می‌رسد و همچنین کشتی گیله‌مردی ، لافند بازی ، ال کاوه ، مرغانه جنگ ، غیش بازی ، کلاه‌پران ، عروس گولی ، آهوچره ، آغوز بازی و شیرین دودو(زو یا کبدی) از معروف‌ترین این بازی‌ها محسوب می‌شوند.
در بین ورزشهای بومی محلی، کشتی گیله مردی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اکثر ورزشدوستان در کشور نام این رشته ورزشی بومی محلی را شنیده اند و حتی استان مازندران در این رشته فعالیت و پهلوانان خوبی دارد.
رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گیلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، قرار است در ایام تعطیلات نوروز، بازیهای بومی محلی در چهار منطقه شهرستان رشت برپا شود تا مسافران و گردشگران با این بازیها آشنایی بیشتری پیدا کنند.
ایمان سهیلی افزود: پیاده‌رو فرهنگی هنری میدان ذهاب (شهرداری رشت) ،سبزه میدان،پارک قدس (محتشم) و پارک ملت چهار منطقه شهرستان رشت است که میزبان برپایی بازیهای بومی‌ محلی در ایام نوروز می‌باشند.
وی ادامه داد: کشتی گیله مردی، لافند(لافن) بازی و سایر بازیهای بومی محلی که قابلیت اجرا در این مکانها را دارند، برای مسافران و گردشگران و همچنین برای همشهریان گرامی در ایام نوروز به نمایش گذاشته خواهد شد.
بازهای بومی محلی گیلان میزبان مسافران نوروزی
وی بیان کرد: علاوه بر این نیز، چند جشنواره فرهنگی ورزشی و بومی محلی در ایام تعطیلات نوروز در شهرهای مختلف استان گیلان برپا خواهد شد که بی‌شک این جشنواره‌ها، با استقبال بسیار مناسب مردم منطقه و همچنین گردشگران قرار خواهند گرفت.
رییس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی گیلان خاطرنشان کرد: البته برپایی این بازی‌های بومی محلی در شهرستان رشت و همچنین برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی در سایر نقاط گیلان، منوط به شرایط جوی و فروکش کردن کرونا است که در صورت فراهم بودن شرایط، این بازی‌ها به اجرا و نمایش گذاشته خواهند شد.
سهیلی در ادامه اظهار کرد: با وجود حدود ۴۰۰ بازی بومی محلی در گیلان، تاکنون بازی‌های کشتی گیله‌مردی، لافندبازی ،ال کاوه و مرغانه جنگ به ثبت ملی رسیده و ۶ بازی بومی محلی دیگر استان نیز، در آستانه ثبت ملی قر ار دارند.
بازیهای سنتی و ورزش‌های بومی محلی در بخش جذب گردشگری نیز می‌تواند تاثیر مثبتی داشته و با اجرای این نمایش‌ها ،می‌توان در بخش توریسم ورزشی نیز اقدامات موثری را انجام داد که در این بخش،هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی گیلان در صدد برپایی تعدادی از بازی‌های بومی محلی مختص گیلان در ایام نوروز است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.