کد خبر : 24083
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۳۵

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت:

چشم‌انداز این است:تولید انتخاب اول فعالان اقتصادی باشد

چشم‌انداز این است:تولید انتخاب اول فعالان اقتصادی باشد
فولادگر:ابزارهای متنوعی برای تامین مالی در کشور وجود دارد که باید برای فعال اقتصادی کشور تشریح شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

محمد مجید فولادگر در نشستی با مدیران صنعتی، معدنی و تجاری،فعالان اقتصادی و مدیران شورای هم خانواده گیلان با هدف بررسی چالش های ارزی و مواد اولیه گفت: ما در استانها این موارد تامین مالی را تشریح کرده و متناسب با ظرفیت صنایع، زمینه دسترسی آسان به اطلاعات را که یکی از عوامل موثر بر مجموعه کسب و کار است، فراهم می‌کنیم.
وی تصریح کرد: برای کسانی که از قله‌ها می‌گذرند خستگی‌ و چالش‌هایی نیز وجود دارد باتوجه به موانع موجود در مسیر تولید و با همه مسایل وضعیت اقتصادی کشور در این بخش رو به رشد است.
وی افزود: چشم انداز وزارت صنعت معدن و تجارت در اکوسیستم اقتصاد کشور طی ۱۰ سال آینده آن است که تولید انتخاب اول فعالان اقتصادی باشد.
فولادگر در ادامه راهبرد این وزارتخانه را تولید دانش بنیان صادرات محور عنوان کرد و یاداور شد: این وزارتخانه برای تولید دانش‌بنیان خط سبز ارزی، تسهیلات ریالی و بانکی باز کرده است چون اولویت کشور توجه به تولید دانش بنیان است.
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت،معدن و تجارت از شرکت‌های دانش‌بنیان خواست با وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط موثری داشته باشند.
وی افزود: اداره کل صنعت،معدن و تجارت گیلان مسایل و انتظارات در حوزه تامین مالی را دسته‌بندی شده به وزارتخانه منتقل کند تا در مراودات به بانک مرکزی بررسی شود.
فولادگر از تخصیص ۲۰۰ همت از سوی بانک مرکزی بعنوان گواهی سپرده خاص خبر داد و افزود: این تسهیلات با سود ۳۰ درصد برای کسانی که نقدینگی لازم را ندارند تامین مالی کمک کننده ای خواهد بود.
وی اضافه کرد: این وزارتخانه در سایر موضوعات مانند قطعی برق و گاز نیز پیگیر مسایل تولید کننده‌هاست و با انجام مذاکره و رایزنی بخشی از مشکلات ناترازی را حل خواهد کرد.

نگاه دولت به تولید راهبردی، کاربردی و عملیاتی است

استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت:در بخش تولید نگاه دولت راهبردی، کاربردی و عملیاتی است نه شعاری؛ تولید به لحاظ اشتغالزا بودن باید در اولویت توزیع منابع در ابعاد مختلف باشد.
اسدالله عباسی اضافه کرد:هم اکنون در کشور ما تجارت و صادرات غیر نفتی از درآمد نفتی پیشی گرفته است و فعالان عرصه تولید با وجود ضعف های این بخش دلگرم به تولید هستند.
وی ادامه با بیان اینکه ۲۱ و نیم درصد از بین ۱۴ طرح برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی از گیلان است، گفت: این استان امروزه در بخش صنعت پیشرفت‌های چشمگیری داشته و بسیاری از اولین‌ها مانند نخستین تولید کننده صفحه کلاچ، اولین تولید کننده جعبه فرمان برقی، اولین کارخانه نانو داروی ضد سرطان،بزرگترین تولید کننده مفتول‌های مسی، قطب صنایع سلولزی، بزرگترین تولید کننده کمک فنرهای انواع خودروهای کشور هستیم،
وی تصریح کرد:برای توسعه شهرک‌های صنعتی و استانداردسازی آنها در استان گام های مهمی برداشته شده است و در بخش تامین سرمایه در گردش، مالیات بر ارزش افزوده نیز ضرورت‌هایی وجود دارد که به عنوان دولت در چارچوب قانون این مقررات را انجام خواهیم داد.
استاندار گیلان اظهار کرد: خط تولید یک لحظه نیز نباید متوقف شود توجه به کارگران، کارفرمایان و نگاه عادلانه به آنها وظیفه مسئولان است.
به گفته وی، بیش از ۴۵ درصد اقتصاد کشور در بخش صنعت معدن و تجارت استد و در بخش معدن این استان هزار و ۷۰۰ نفر، در اصناف ۱۳۸ هزار پروانه کسب و ۳۲۹ هزار نفر اشتغال وجود دارد و ۷۴ هزار و ۹۰۰ نفر نیز در بخش صنعت فعالیت می‌کنند.
عباسی ادامه داد:در خصوص اعتبارات تبصره ۱۸ و تسهیلات تکلیفی نیز پیش بینی های خوبی در حال انجام است و متناسب با درخواست‌ها و نیازها، زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.
وی افزود:اولویت راهبردی استان گیلان در تولید به لحاظ موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و ظرفیت اقتصادی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و اولویت بخشی به تولیدات دانش بنیان است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با بیان اینکه این استان هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه صنعتی فعال دارد، گفت: بیش از ۱۷ هزار واحد تولیدی، صنفی و کارگاهی کوچک در فضای مناسبی در استان به کسب و کار مشغولند.
تیمور پورحیدری اضافه کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۴ واحد صنعتی جدید ( ۱۶ درصد رشد نسبت به سال قبل) با سرمایه گذاری ۵۲۰ هزار میلیارد ریال در استان گیلان تاسیس شد که زمینه اشتغال بیش از هشت هزار و ۸۰۰ نفر را در بخش صنعت فراهم کرده است.
وی افزود: ۱۸۰ پروژه و طرح صنعتی با کمک صنعتگران با سرمایه گذاری ۵۴۰ هزار میلیارد ریالی با پیشرفت ۶۰ درصد در استان درحال انجام است که بخشی از آنها تاپایان سال و بخشی دیگر تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری می رسد و زمینه اشتغال ۶ هزار و ۱۸۵ نفر را فراهم می‌سازند.
وی اظهار کرد:بیش از ۱۱۵ واحد تولیدی و صنعتی راکد مطلق در استان با کمک بانکها و نهادهای ذیربط با دستور استاندار با بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وارد گردونه تولید شدند.
وی تصریح کرد: ۳۴۵ واحد تولیدی راکد نیز در استان شناسایی شده که ۱۴۵ واحد صنعتی قابل احیا هستند و تا سال آینده با ظرفیت کارگروه ستاد تسهیل مشکلات انها برطرف خواهد شد. همچنین در این استان ۷۵ واحد صنعتی نیمه فعال با ظرفیت ۳۰ درصد در حال فعالیتند که از طریق کمیته نهضت احیاء با استفاده از تیم های تخصصی مالی،فنی و حقوقی دوباره احیاء شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.