کد خبر : 22196
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

اطلاعیه مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گیلان ویژه کیوی‌کاران گیلانی

اطلاعیه مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گیلان ویژه کیوی‌کاران گیلانی
دریافت گواهی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی برای کیوی جهت عرضه به بازارهای خارجی و داخلی الزامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گیلان اطلاعیه پیش‌آگاهی ویژه باغداران کیوی‌کار این استان صادر نمود. در متن این اطلاعیه آمده است:

با توجه به شرایط آب و هوایی خاص در سال زراعی جاری و دمای بیش از نرمال که موجب شده است بسیاری از باغها هنوز خزان نکرده و حتی در برخی مواقع رشد جوانه‌ها دیده می‌شود،پس از بررسی نکات مختلف توسط کارشناسان گیاه‌پزشکی استان و مشورت با محققین، موارد زیر جهت استحضار و اقدامات لازم توصیه می‌شود:

1- با توجه به اینکه مطابق پیش‌بینی هواشناسی، در اواخر دی‌ماه شاهد ورود موج سرما خواهیم بود، پیش‌بینی می‌شود خزان و خواب درختان در دهه اول بهمن اتفاق افتاده و عملیات هرس در آن زمان مناسب‌تر باشد.

۲- با توجه به استمرار دمای مناسب هوا تاکنون، در برخی مناطق ادامه نسل شپشک توت در باغات کیوی مشاهده شده پوره‌های نسل چهارم آفت ظاهر شده‌اند و این شرایط موقعیت خوبی را برای کنترل موثر فراهم نموده است تا قبل از ورود موج سرما و بارندگی (هر چه زودتر تا ۲۵ دی‌ماه)، با یک بار سمپاشی کامل درختان با صابون گیاهی پالیزین به نسبت ۲ در هزار (۲۰۰ سی‌سی در ۱۰۰ لیتر آب) نسبت به از بین بردن پوره‌های سن اول آفت اقدام نمایید.

۳- در ادامه و پس از ورود موج سرما و اطمینان از خواب درختان (احتمالاً در دهه‌ی دوم بهمن ماه) نسبت به هرس و روغن‌پاشی (روغن ولک به نسبت ۲/۵ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب) برای کنترل موثر شپشک‌ها در مبارزه زمستانه اقدام فرمایید. توصیه می‌شود از انواع مرغوب روغن ولک که پایه پارافین دارند استفاده شده و از به کاربردن روغن‌های متفرقه خودداری گردد.

۴- دریافت گواهی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی برای کیوی جهت عرضه به بازارهای خارجی و داخلی الزامی است و برای جلوگیری از مشکلات مربوط به فروش و صادرات محصول در سال آینده، هم‌اینک و تا پایان بهمن ماه فرصت دارید تا با ثبت نام در سامانه سماک (https://semak.maj.ir) و انعقاد قرارداد با کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، برای دریافت گواهینامه فوق (که به کیو آر کد معروف شده است) اقدام نمایید.

۵- برای دریافت راهنمایی در زمینه کنترل آفات و بیماری‌ها، به کارشناسان مستقر در مراکز جهادکشاورزی، واحد حفظ‌نباتات مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها و مدیریت حفظ‌نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گیلان مراجعه نموده و در اطمینان به تبلیغات رنگارنگ عرضه‌کنندگان مواد شیمیایی، با دقت بیشتری عمل نمایید.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.