کد خبر : 19225
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:شمار پزشکان متخصص در استان گیلان سالانه رو به کاهش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:شمار پزشکان متخصص در استان گیلان سالانه رو به کاهش است
دکتر آشوبی:جامعه نسبت به سقط‌ جنین،حساس شود.

به گزارش پویشگران گیل:
نشست دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گیلان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونین، مدیران و جمعی از مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های استان و کارشناسان در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه سقط‌ جنین در این نشست با اشاره به حساسیت موضوع جمعیت، اظهار کرد: استان گیلان در بخش جمعیتی، وضعیت مناسبی ندارد.
وی با اشاره به چالش جمعیتی در استان گیلان، افزود: رشد جمعیتی در استان گیلان روبه‌زوال بوده و باید با اقداماتی نظیر نجات فرزندان سقط به حفظ و صیانت از جمعیت استان گیلان کمک کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به جذب اعتبار هشت میلیارد تومانی در بخش درمان ناباروری زوج‌های نابارور، گفت: باید علاوه بر تخصیص اعتبارات در حوزه جمعیتی، حساس کردن مسئولان در سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها بیش‌ازپیش در دستور کار باشد.
دکتر آشوبی با اشاره به آمار بالای سقط در استان گیلان، خاطرنشان کرد: در برخی از اوقات، جامعه نسبت به مسائل بسیار کوچک حساس شده و بازخوردهای آن در فضای مجازی مشاهده می‌شود و اکنون لازم است نسبت به سقط جنین نیز جامعه به‌ویژه در فضای مجازی واکنش نشان دهد.
وی با اشاره به درگیر شدن بسیاری از بخش‌ها ازجمله سلامت و امنیت در پی بحران جمعیتی، گفت: شمار پزشکان متخصص در استان گیلان سالانه رو به کاهش است و حاشیه‌های این بحران در اغلب بخش‌ها ازجمله امنیت و سایر بخش‌ها نیز گسترش خواهد یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت مشارکت همگانی در پیشگیری از سقط تأکید کرد و گفت: باید در کنار اقدامات ترویجی و تبلیغی، از ظرفیت بی‌نظیر ائمه جمعه و جماعات، خیرین و نیکوکاران و همچنین شبکه طیبه بسیج مردمی در نهادینه کردن فرهنگ فرزند آوری و کنترل سقط بهره برد.
دکتر آشوبی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار و ۶۶ تولد زنده در گیلان طی سال ۱۴۰۱ به وقوع پیوسته، افزود: باید تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفت تا ضمن افزایش جمعیت، شمار جمعیت زنده از سال گذشته، کمتر نشود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به نص صریح قرآن پیرامون اهمیت نجات انسان، اظهار کرد: بنا بر آیات قرآنی اگر یک نفر باواسطه و یا مستقیم کسی را از زنده ماندن بازبدارد گویا همه مردم را به قتل رسانده است و بالعکس اگر یک نفر را از مرگ نجات دهیم،گویا تمام مردم را زنده کرده‌ایم.
وی با اشاره به روایت متعدد در خصوص سقط، افزود: در اسلام، سقط، مستوجب قصاص و پرداخت دیه است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان سقط را اقدامی در جاهلیت مدرن دانست و گفت: در دوران کنونی، سقط یک اقدام پذیرفته به‌حساب می‌آید و این یک جاهلیت و نادانی مدرن است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشاره به اهمیت فرزند آوری در حکومت آخرالزمان، افزود: باید در فرزند آوری و پرورش فرزندان برای سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف بیش‌ازپیش نقش‌آفرینی کرد.
گفتنی است در این نشست گزارشی از اقدامات راهبردی و همچنین عملیاتی بسیج جامعه پزشکی پیرامون اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) توسط دکتر سیدعلی صدر مسئول بسیج جامعه پزشکی گیلان ارائه شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.