کد خبر : 21096
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

هفتم دی روز جهانی سینما مبارک باد

موزه سینمای ایران یکی از موزه‌های استان تهران است

موزه سینمای ایران یکی از موزه‌های استان تهران است
عمارت باغ فردوس در دو طبقه و به سبک قاجار که معروف به گوش فیل است، طراحی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

تاریخ سینما تقریبا قدمت بیش از 120 سال دارد. برادران لومیر در سال 1895 دستگاهی به نام سینما توگراف را راه اندازی کردند. این دستگاه توانایی نشان دادن عکس های متحرک را روی پرده سفید داشت. به تدریج هنرمندان آن زمان به این نتیجه رسیدند که فقط تصویر متحرک لازمه ی یک تراژدی سینمایی نیست وباید صدا را به تصویر اضافه متحرک اضافه کرد.نقطه عطف سینما دقیقا همین زمان بود.
شکل گیری سینما در ایران مربوط به سال 1279 می‌شود که مظفرالدین شاه از تهران به اروپا رفت. در آنجا دستگاه سینماتوگراف را که پنج سال از ساخت آن گذشته بود را دید و به آن علاقه‌مند شد و دستور راه اندازی آن را در ایران داد.
28دسامبر هم زمان با هفتم دی ماه، را روز جهانی سینما نام گذاری کرده اند. هرساله در سراسر دنیا این روز را گرامی می‌دارند و جشنواره‌های بسیاری در این تاریخ برگذار می‌شود.موزه‌های سینمایی در سراسر دنیا این روز را با بلیط نیم بها و یا رایگان در کنار مردم هستند.
در این خصوص و به مناسبت روز جهانی سینما و برای آشنایی علاقه‌مندان به هنر هفتم، به معرفی موزه سینما ایران می‌پردازیم.

موزه سینما ایران کجاست

بی‌شک تا به حال نام باغ فردوس را شنیده اید.خانه باغ بسیار قدیمی در نزدیکی تجریش قرار دارد و هنوز که هنوز است وسط این همه هیاهو استقامت و زیبایی خود را حفظ کرده است.
باغ فردوس یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجار در شهر تهران است. خانه ای که باغی بزرگ و با صفا پیرامون آن فرا گرفته و اکنون بخشی از آن به موزه سینما تبدیل شده است.
تاریخچه ساخت این بنا به دوران محمد شاه قاجار برمی‌گردد. او ابتدا قصد داشت در حوالی مکان کنونی باغ فردوس کاخی احداث کند.اقدامی که با مرگ او نیمه تمام ماند .حسین علی‌خان معیرالملک نیز در همین منطقه عمارتی احداث کرد که به باغ فردوس معروف شد.
این عمارت در طول تاریخ چند بار دست به دست شد. در نهایت در زمان رضا شاه این عمارت به دولت واگذار شد و دبیرستان شاپور تجریش در آن تاسیس شد.
در اواخر حکومت پهلوی،ساختمان باغ به مرکز فرهنگی، هنری و نمایشگاه تبدیل شد و پس از انقلاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.
باغ و عمارت فردوس از ابتدا به صورت کاخ و محل اقامت اعیان، بنا نهاده شد. عمارت باغ فردوس در دو طبقه و به سبک قاجار که معروف به گوش فیل است، طراحی شد.
در قسمت جنوبی و سراشیبی باغ ،سنگچین‌هایی به صورت هفت قطعه مسطح و مطبق ساخته شده است.استخرها به گونه ای طراحی شده است که اگر از دور به آن بنگریم بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
در دل باغ فردوس موزه سینما واقع شده است، تاریخ سینما و همچنین جوایزی که هنرمندان در جشنواره های مختلف دریافت کرده‌اند و به این موزه هدیه داده اند ،همه و همه در این مجموعه جاخوش کرده اند.
در قسمتی از این موزه بافت قدیمی سینمای ایران حفظ شده است و در این سینمای قدیمی قسمتی کوتاه از فیلم سینمایی دختر لر نمایش داده می‌شود.
موزه سینمای ایران یکی از موزه‌های استان تهران است. در این گنجینه ،عکس‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و فیلم سازان و نیز پشت صحنه فیلم‌های بزرگ،پوسترها و دیگر چیزهای وابسته به نمایش گذاشته شده است.
میراث سینمای ایران در شهریور 1373 توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری آغاز به کار کرد.
در خرداد 1377 ساختمان قدیمی موزه واقع در لاله زار، گشایش یافت. در سال 1381 موزه به مکان فعلی خود در باغ موزه فردوس انتقال یافت.
اولین مدیر عامل موزه سینمای ایران ، زنده یاد عزت الله انتظامی بود.
نمایشگاه‌ها
تالار پیشگامان،تالار معاصران،تالار بین‌الملل ،دفاع مقدس،نمایشگاه کودک،تماشاخانه ،نمایشگاه علی حاتمی،نمایشگاه نام آوران، نمایشگاه دوبله و صدا،خانه فرهاد،زیر گذر تاریخ ،نمایشگاه ارامنه.

آدرس موزه سینمای ایران

تهران ،خیابان ولی عصر ،بعد از سرای زعفرانیه، نرسیده به تجریش ، باغ فردوس

 

تهیه و تنظیم : مرتضی جلیل نژاد ماسوله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.