کد خبر : 17785
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

نماینده عالی دولت در گیلان: تحقق توسعه پایدار گیلان نیازمند یاری نخبگان است

نماینده عالی دولت در گیلان: تحقق توسعه پایدار گیلان نیازمند یاری نخبگان است
اسدالله عباسی:اقتصاد پایدار و دانش بنیان تنها با بهره گیری از ایده ها، راهکارها و توانمندی های نخبگان میسر می شود و نشستهای تعاملی با نخبگان همچنان ادامه می‌یابد.

به گزارش پویشگران گیل:
اسدالله عباسی در نشست صمیمی با نخبگان دانشگاهی با حضور روسای دانشگاه‌های گیلان که عمده آنان در زمره 2 درصد دانشمندان و صاحب نظران دنیا هستند، بر لزوم وحدت رویه برای تسریع در روند تحقق اقتصاد دانش بنیان در گیلان تاکید کرد و افزود: اقتصاد پایدار و دانش بنیان تنها با بهره گیری از ایده‌ها، راهکارها و توانمندی‌های نخبگان میسر می شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر ایشان با نخبگان، اظهار داشت: هماگونه که معظم له فرمودیدند: “نخبگان و عالمانِ حوزه و دانشگاه بی‌تفاوت نباشند؛ علم، مسئولیت‌آور است؛ مثل همه‌ دارایی‌های دیگر. دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت؛ این‌ها همه مسئولیت‌آور هستند. علم هم از جمله‌ همین دارایی‌های ارزشمند است.”
استاندار با ابراز خرسندی از حضور و نشست در جمع نخبگان و دانشگاهیان، با بیان اینکه این نشست‌ها از بهترین جلسات دوران خدمتی وی به شمار می‌رود، به بخشی دیگر از بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع نخبگان اشاره و بیان کرد: “شما علم دارید و این علم، شما را مسئول می‌کند. یعنی باید هم از علم‌تان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده، به نفع مردم استفاده کنید. هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد.”
وی یافتن راهکارهای نوین برای برون رفت از عمده ترین چالشها و تهدیدات استان بویژه در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند را از دیگر نتایج بهره گیری از ظرفیت نخبگانی استان عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی خلاق و کارآمد در گیلان سرشار و متعدد است و بدنه اجرایی استان مصمم است از این ظرفیت‌ها در راستای برون رفت از محدودیتها و تسریع در روند توسعه پایدار و دانش بنیان بهره گیری نماید.
وی با اشاره به مشکلات ۴۰ ساله محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی به جامانده از گذشته اظهار کرد: با اجرای ساماندهی و بهسازی این محل اکنون اقدامات خوبی انجام گرفته و کارها رو به جلو است.
وی با بیان اینکه موضوع پسماند در گیلان و مازندران نسبت به بقیه استان‌های کشور متفاوت است، اضافه کرد: رطوبت بالا، سبک زندگی و تولید پسماند این تفاوت را موجب شده است؛ از اینرو برای رفع مشکلات زیست محیطی همه باید کمک کنند.گ

روند تعامل و هم اندیشی با جامعه نخبگانی بیش از پیش تعمیق خواهد شد

نماینده عالی دولت در گیلان در همین راستا، تشکیل یک گروه اندیشه ورز در استان را الزامی دانست و افزود: روند تعامل و هم اندیشی با جامعه نخبگانی استان بیش از پیش پیگیری و تعمیق خواهد شد.
عباسی همچنین با تشریح چشم انداز آمایش سرزمینی گیلان در افق ۱۴۱۴ بیان کرد: استقرار صنعت پاک و دانش بنیان با فناوری نوین، قطب محصولات کشاورزی و صادرات محور بودن از جمله افق آینده است که برای دستیابی به این چشم انداز باید از جامعه نخبگان بهره گرفته شود.
استاندار همچنین بر لزوم برنامه ریزی برای افزایش تولیدات صادرات محور تاکید کرد و با بیان اینکه در دو سال گذشته بستر اینکار برای صادرات برخی تولیدات کشاورزی و صنعتی مهیا شده، افزود: تضمین و ارتقاء صادرات مستلزم بهره گیری از راهبردهای علمی ست و این مهم باید در تمامی حوزه های تولیدی استان اعم از کشاورزی، صنعتی و خدمات و فن آوری های نوین تسری یابد.
وی تهدید جمعیتی را یکی دیگر از مشکلات گیلان عنوان کرد و ادامه داد: نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در کارهای پژوهشی مختلف در این موضوع و سایر موارد کمک کنند؛ بنابراین برای حضور آنان در شورای اداری متناسب با موضوعات هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

برای توسعه در استان همه کارها باید بر اساس پژوهش انجام شود

استاندار گیلان با مهم دانستن گروه اندیشه ورز در همه زمینه‌ها و بهره‌مندی از اندیشه‌های نخبگان برای توسعه و تعالی استان اضافه کرد: برای دستیابی به توسعه پایدار به اندیشه‌های پاک و خلاق نخبگان نیاز است از اینرو در بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان نباید غفلت شود.
عباسی با اشاره به اهمیت تحقیق و با تاکید بر اینکه همه کارها باید بر اساس پژوهش انجام شود، اظهار کرد: برای توسعه در استان همه کارها باید بر اساس پژوهش انجام شود در غیراینصورت ضریب خطا افزایش می یابد.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه موضوعات باید به صورت مساله محور مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، چهارم و پنجم گام برداریم؛ البته از آموزش محوری عبور کردیم.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید بخشی از بودجه و اعتبارات خود را به سمت پژوهش سوق دهند، اضافه کرد: زمینه تجاری‌سازی پژوهش‌ها در استان باید فراهم شود.
استاندار گیلان با اشاره به مشکلات مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات مطرح شده در این جلسه بیان کرد: اگر چه پیش از این از دانشگاه‌های مختلف استان بازدید انجام دادم اما در کوتاهترین زمان برای بررسی امکانات و تجهیزات به این مراکز حضور خواهم یافت.
عباسی در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت بهره گیری از دانش روز در بخش های مختلف اضافه کرد: در این ارتباط باید به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش رویم که این مهم امری اجتناب ناپذیر است.
عباسی تلاش برای ارتقاء بهره گیری گیلان از اقتصاد دریامحور خزر را الزامات توسعه استان برشمرد و با بیان اینکه بزودی حلقه نهایی کریدور نوستراک (شمال جنوب) از طریق دریای خزر با اتمام خط آهن رشت – کاسپین تکمیل می شود، افزود: این مهم زمینه تسهیل ارتباط و ترانزیت کالا از گیلان به حوزه  اوراسیا ، قفقاز و آسیای مرکزی را فراهم می کند و فرصتهای متنوع و متعددی برای توسعه ی صادرات کشور از گیلان ایجاد خواهد کرد.
استاندار گیلان در ادامه با اشاره به در پیش بودن یوم الله ۱۳ آبان خواستار حضور آحاد مردم در راهپیمایی بمناسبت این روز شد و افزود: این روز یادآور سه رویدارد بزرگ تبعید امام یک سال بعد از فریاد رسای ایشان علیه قانون کاپیتولاسیون، به خاک و خون کشیدن شدن دانش آموزان در میدان انقلاب و فاش شدن اسناد جنایات آمریکا از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ است؛ لذا همه نهادها، سازمانها، معلمان و دانش آموزان و اقشار مختلف در راهپیمایی سالروز یوم الله ۱۳ آبان شرکت گسترده خواهند داشت.
عباسی ادامه داد: بار دیگر به صحنه خواهیم آمد تا به اثبات برسانیم که دشمن را شناخته ایم و توطئه های آنها در برابر عظمت نظام و دنیای اسلام راه به جایی نخواهد برد؛ آمریکا و اسرائیل جعلی با حمایت انگلیس و فرانسه دست به جنایت در غزه و فلسطین می زنند و ما نباید در برابر زورگویی های آنها تسلیم شویم.

نخبگان به دولت سیزدهم امیدوار هستند
در ادامه این نشست هم اندیشی که بیش از دو ساعت طول کشید، استادان و نخبگان دانشگاهی استان هر یک نکته نظرات خود را در خصوص لزوم بهره گیری از ایده های خلاقانه و فن آورانه در روند برنامه ریزی و تعیین اولویت های توسعه گیلان، بهره گیری از پژوهشهای محافل علمی، لزوم تغییر رویکرد آموزش محوری به خلاقیت پروری، تعامل بیشتر بخشهای دولتی با نخبگان و مراکز دانشگاهی، حمایت و پشتیبانی از دانشگاه ها در قالب ارتقاء امکانات و تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی و همچنین تلاش برای عملیاتی کردن ایده های نوآورانه و خلاقانه در راستای تجاری سازی ابداعات و ایده های نو ارایه و آمادگی خود را برای همکاری و همراهی با دولت برای تسریع در روند تحقق توسعه و برون رفت از مشکلات اعلام کردند.
در این نشست صمیمانه شماری از نخبگان با ابراز امیدواری از علمکرد دولت سیزدهم در بخش های مختلف از جمله ساماندهی زباله های سراوان و قدردانی از برگزاری نشست های تخصصی دانشگاهیان با استاندار، خواستار ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه، حمایت مالی از متخصصان و نخبگان و کاربردی شدن پژوهش ها شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.