کد خبر : 19412
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

برگزاری جشنواره ملی زیبایی اسب كاسپین در منطقه آزاد انزلی

برگزاری جشنواره ملی زیبایی اسب كاسپین در منطقه آزاد انزلی
جشنواره ملی زیبایی اسب كاسپین با هدف ارج نهادن به گنجینه‌های ملی کشور و رونق مجدد اسب کاسپین در ایران و جهان، تجدید هویت اسب کاسپین در خاستگاه اصلی آن، توسعه ورزش سوارکاری برای کودکان و نوجوانان، توسعه توانمندی‌های محیطی روستاها برگزار شد.

به گزارش پویشگران گیل:

اسب کاسپین قدیمی ترین نژاد اسب در دنیا و پایه دیگر اسب ها از جمله اسب عرب و ترکمن است. لوئیز فیروز اسب کاسپین را از ایران به جهانیان شناساند و پس از آن با بررسی های علمی روشن شد که پیشینه وجود این اسب در کرانه دریای خزر به بیش از پنج هزار سال پیش باز می گردد.
مدیر فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در حاشیه این جشنواره ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: اسب کاسپین بعنوان یک نماد برای این منطقه و همچنین استان گیلان شناخته می شود و جا دارد که تمامی نهادهایی که مسئولیتی در این حوزه دارند پای کار بیایند تا اینگونه جنشواره ها بعنوان نقطه عطفی جهت شناخت بهتر این نژاد گرانبها ادامه داشته باشد.
علی مطهری افزود: همانگونه که در روایات هم وجود دارد، تاکید پیامبر گرامی اسلام و همچنین قرآن کریم بر اهمیت سوارکاری تأکید شده است ما نیز باید برای ترویج این ورزش تمام تلاش خود را انجام دهیم.
وی ادامه داد : همچینین می توانیم اسب کاسپین را در سطوح بین المللی هم معرفی کنیم تا این نژاد به یک ظرفیت گردشگری، اقتصادی و تاریخی برای این منطقه تبدیل شود .
هوشنگ افشاری مسؤول انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان نژادی اسب کاسپین در حاشیه برگزاری نوزدهمین جشنواره اسب ملی کاسپین در مرکز تکثیر و اصلاح نژاد اسب کاسپین تکتاز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اسب کاسپین یک میراث ملی است که چند میلیون سال است که در این سرزمین در کرانه‌های دریای خزر زندگی می‌کردند، اظهار کرد: این گونه اسب وقتی که تکامل پیدا کرد شروع کرد به صورت اجتماعی زندگی کردن و به نقاط مختلف این سرزمین از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کوچ کرد و در شرق ایران به اسب ترکمن و در قلب ایران به اسب کرد معروف است و حتی در کوچ به دیگر کشورها، اسب مغول نیز در برخی کشورها نام گرفت.
وی با بیان اینکه متاسفانه این گونه اسب که میراث ملی است در حال انقراض می‌باشد، گفت: حمایت از میراث کشور وظیفه همه ما است و تلاش می‌کنیم تا با برگزاری نوزدهمین جشنواره اسب ملی کاسپین و حضور همه اسب‌ها از سراسر کشور در این مسابقات، از این گونه بی‌نظیر حمایت شود.
مسؤول برگزاری نوزدهمین جشنواره اسب ملی کاسپین با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۵۰ راس از این اسب در کشور وجود دارد، افزود: یکی از راه‌های حمایت از اسب کاسپین، ایجاد انجمن در دیگر استان‌ها است تا در قالب اتحادیه در زمینه حمایت و تکثیر از این میراث ملی تلاش کنیم.
افشاری با بیان اینکه ۴۰ راس اسب در این دوره از مسابقات یک روزه حضور داشتند، گفت: این مسابقات در ۹ رده کره‌های زیر یک سال، یک تا ۲ سال، ۲ تا سه سال، مادیان‌ها و نریان‌های چهار تا ۶ سال، هفت تا ۱۰ سال و ۱۰ سال به بالا برگزار شد و داوران نیز در زمینه گام، سر، گردن، چارگامه اسب و غیره بر اساس قوانین اظهار نظر می‌کنند.
به گفته مسؤول انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان نژادی اسب کاسپین، جشنواره ملی اسب کاسپین به منظور شناسایی و حفظ نژاد این اسب هرساله برگزار می‌شود و اصلی‌ترین مسئله آن شناسایی ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین است.
این اسب اصیل ایرانی توسط مجامع مختلف بین المللی در معرض خطر انقراض معرفی شده است و امید است تا با مشارکت هر چه بیشتر علاقمندان، شناخت، معرفی، رونق‌بخشی و سرمایه‌‌گذاری مناسب، زمینه های پرورش این نژاد بیش از پیش میسر شود و گامی مؤثر برای حفظ و توسعه این میراث ارزشمند برداشته شود.

منبع:مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.