کد خبر : 12990
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۳۴

معصومه نیک‌کار

گیلان سالمندترین استان کشور است

گیلان سالمندترین استان کشور است
گرایش پزشکان به رشته زیبایی خیلی خطرناک‌تر از مهاجرت پزشکان به کشورهای دیگر است

به گزارش پویشگران گیل:
نخستین گردهمایی بزرگ متخصصین زنان و زایمان استان گیلان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پیشکسوتان و اساتید حوزه زنان و زایمان، مسوولان‌ انجمن صنفی و نظام پزشکی و همچنین جمعی از مسوولان انجمن پزشکان زنان و زایمان کشور در رشت، برگزار شد.
نخستین گردهمایی بزرگ متخصصین زنان و زایمان استان گیلان صبح امروز با حضور دکتر محمدتقی آشوبی-رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پیشکسوتان و اساتید حوزه زنان و زایمان، مسوولان‌ انجمن صنفی و نظام پزشکی و همچنین جمعی از مسوولان انجمن پزشکان زنان و زایمان کشور در رشت، برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با بیان اینکه جامعه پزشکی همواره در صحنه‌های مختلف به ویژه در زمان کرونا حضور داشتند، اظهار کرد: شهدای مدافع سلامت، به عنوان اسطوره های ایثار و شهادت تا ابد در یادها باقی خواهند ماند.
وی، مهمترین ابر چالش در گیلان را مسئله جوانی جمعیت دانست و افزود: میزان باروری کلی در استان گیلان از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به ۱.۶ درصد رسیده است و این آمار فاجعه بار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تشریح آمار وضعیت داده‌های جمعیتی گیلان در مقایسه با کشور گفت: استان گیلان سالمندترین استان کشور است و شهر املش جزو سالمندترین شهرستان‌های کشور است.
دکتر آشوبی، با بیان اینکه ۱۶/۹ درصد جمعیت استان گیلان از افراد سالمند تشکیل می‌شود، اظهار کرد: موضوع سالمندی از مسائل اجتماعی مهم و اولویت کشور است و بخش اعظم اعتبارات حوزه سلامت برای جمعیت سالمندی هزینه می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ازدواج دیرهنگام و عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری را از آسیب‌های جدی در بحث جوانی جمعیت اعلام کرد و گفت: اغلب خانواده‌ها با روی آوردن به تک فرزندی و عدم گرایش به باروری مجدد هیچ اشتیاقی به گسترش خانواده‌های خود ندارند که توصیه می کنم برای نجات گیلان از چاله جمعیتی همه متخصصین زنان در این امر با دانشگاه همگام و همسو باشند.
دکتر انوش برزیگر، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان و مشاور رئیس کل نظام پزشکی کشور نیز در این همایش ضمن تبریک روز و هفته پزشک، گفت: در برابر همه پزشکان حاذق به ویژه متخصصین زنان این دیار که با علم و اخلاق، طبابت می کنند سر تعظیم فرو می آورم و آرزومندم در سایه تلاش آنان و نیز درایت مسئولین شاهد اوج گرفتن و درخشیدن جامعه پزشکی باشیم.
دکتر سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران نیز اظهار کرد : در حال حاضر چالش جوانی جمعیت در کشور یکی از مباحث اساسی در کشور است و ما نیز درصدد افزایش نرخ باروری همسو با سیاست‌های دولت هستیم.
وی با اشاره به رشد منفی جمعیت در استان گیلان اظهار کرد: متخصصین زنان در سلامت مادران نقش بسزایی دارند، اما متاسفانه در کارگروه جوانی جمعیت نقش این متخصصین بسیار کمرنگ دیده شده است.
متخصص زنان و زایمان با اشاره به آمار بالای سزارین در استان گیلان گفت: هرچند متخصصان زنان و زایمان در بحث جمعیتی و سلامت زنان کم رنگ دیده می‌شوند اما با حرکت‌های مؤثری که در سال‌های اخیر انجام شده مرگ و میر مادران باردار در کشورمان روند کاهشی داشته و هدف اصلی ما ترغیب بانوان به سمت زایمان طبیعی است.
دکتر منصور جعفری نمین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در ادامه این همایش با بیان اینکه گیلان خاستگاه چهره‌ها و شخصیت‌ها ماندگار در کشور است، اظهار کرد: استان گیلان با داشتن تاریخی کهن، چشم‌انداز‌های کم نظیر طبیعت، مردمانی آزاده و تاریخ ساز در دوران‌های مختلف بسیاری از شخصیت‌های علمی و شاعران نامدار و بزرگ مثل دکتر معین، دکتر سمیعی و هوشنگ ابتهاج و…. را در دامان خود پرورانده است.
وی با اشاره به اینکه گرایش پزشکان به رشته زیبایی خیلی خطرناک‌تر از مهاجرت پزشکان به کشورهای دیگر است، اظهار کرد: جراحی زیبایی با بسامد بسیار وسیعی که در جامعه ایرانی پیدا کرده، تبعات متعددی داشته و دارد که شاید مهم‌ترین چالش آن، خالی شدن سایر ظرفیت‌های خدمات درمانی باشد.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: متخصصین زنان و زایمان به عنوان بخشی از جامعه علمی که بصورت مستقیم با ۵۰ درصد جامعه در ارتباط است باید در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاست های جوانی جمعیت مشارکت داشته باشند.
دکتر جعفری نمین گفت: در موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری که یکی از چالش های کشور ما و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، متخصصین زنان و زایمان در این حوزه مسئولیت ویژه ای دارند و قطعاً برای رفع این چالش در خدمت سلامت زنان، مادران و فرزندان جامعه هستند و از تمام توان خود برای حل این مسئله استفاده می کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: هر تصمیمی که برای رشته تخصصی زنان و زایمان در کشور اتخاذ می‌شود، شورای عالی نظام پزشکی کشور در آن مساله نظارت مستقیم داشته و آن را بررسی می‌کند.
دبیر اجرایی این انجمن در این همایش با اشاره به اینکه بهبود سطح ارائه خدمات و رضایتمندی مادران مهمترین اولویت کار متخصصین زنان است، اظهار کرد: اقدامات بسیار زیادی در نظام سلامت استان گیلان انجام شده، هرچند نیازمند تقویت و توسعه زیر ساخت های سلامت در این زمینه هستیم.
دکتر بهناز شرف الدین، در ادامه بیان کرد: با برگزاری برنامه ها و کارگاه های علمی در راستای کمک به اعتلای سلامت زنان و مادران جامعه و در کنار آن توجه به مقوله صنفی، در تلاشیم با کمک مسئولین مشکلات موجود در این حوزه را حل نماییم.
گفتنی است، در این مراسم علاوه بر پرپایی پنل‌های علمی و تخصصی، هدایایی جهت تجلیل از متخصصین زنان و زایمان و پیشکسوتان استان گیلان به مناسبت روز پزشک، تقدیم منتخبین شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.