کد خبر : 7115
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۱۶

«میلاد نامداران» مراسمی برای تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر گیلان

«میلاد نامداران» مراسمی برای تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر گیلان
حوزه فرهنگ و هنر مرجع همه فعالیت‌ها است

به گزارش پویشگران گیل:
طی مراسمی با عنوان «میلاد نامداران» از نشان داران درجه یک هنری استان گیلان تجلیل به عمل آمد.
با پیامکی به آیین «تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر گیلان» دعوت شدم که با حضور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر کشور برگزار میشد.
دلم میخواست حتما در مراسم حضور داشته باشم و این مفاخر را که بدون شک بخشی از هویت فرهنگی استان هستند از نزدیک ببینم ولی، قبلش بازدید از کتابخانه مرکزی گیلان و نشست خبری با دبیرکل کتابخانه های گیلان در برنامه خبریم بود.
فاصله برای منی که دور از شهر هستم زیاد بود و دلواپسی به موقع رسیدن به هر دو مراسم هم گرمای تند تابستان را، سنگین تر میکرد.
در هر صورت با تعدادی از همکاران خبری که از نشست خبری فارغ شدیم به سمت تالار مرکزی که آنطرف شهر بود رفتیم.
پسران و دختران کاس چشم(چشم رنگی) در لباس محلی که به استقبال مهمانان می‌آمدند و آنها را تا مسیر سالن مراسم همراهی می‌کردند، بنظرم اتفاق قشنگی بود.
وارد سالن که شدیم، محو طراحی و زیبایی اش شدم، مطالبه همیشگی سال‌های خبری برای داشتن چنین فضاهایی جهت اجرای برنامه‌ها در استان که همیشه کم داشتیم و اینکه سال‌ها طول کشیده بود تا این تالار ساخته شود فکرم را به گذشته برد.
نگاهم در سالن چرخید و عده ای را دیدم که پیدا بود از دوستان و بستگان مفاخر منتخب هستند و سبدهای گلی را در دست یا در کنار صندلی‌هایی که نشسته بودند با خود به همراه آورده بودند.
لابه لای جمعیت چهره‌هایی هم نشسته بودند که در این سال‌های سپری شده عمرم یا شعرهایشان را خوانده بودم مانند «اکبر اکسیر» و «تیمور گرگین» و یا بازی هایشان را در فیلم و سریال‌ها دیده بودم مانند«فریده دریامج»، «بهروز بقایی»، «سید غلامرضا میرمعنوی»، «انوش نصر».
حتی استاد خوشنویسی دوران راهنماییم «استاد رحمان نژاد» هم بود…
وقتی ویلچر استاد «محمد کوچکپور کپورچالی» عکاسی که همیشه عکس‌های طبیعت زیبای گیلان را ثبت کرده بود و تصاویرش در راهروی ادارات و سازمان‌ها زینت بخش نگاه مخاطب می‌شد، وارد سالن شد و با زحمت کادر اجرایی مراسم او را به ردیف اول سالن آوردند تازه متوجه خلاء فضای مناسب برای عزیزان کم توان جسمی شدم که در طراحی این سالن جایش خالی بود.
تا صندلی برای نشستن پیدا کنیم و بنشینیم از در ورودی سالن صدای همهمه ای آمد و یکباره همه مدعوین بپا خاستند و شروع کردند به کف زدن…
چهره و ادب استاد «علی نصیریان» که از همان بدو ورود به خوشامدگویی حاضرین پاسخ میداد به دلم نشست، صدای خاص و بازی هنرمندانه اش همیشه از او یک شخصیت پخته و محبوب برایم ساخته بود. حالا وقتی هنرمندانی که جهت عرض ادب و احترام به استقبال استاد نصیریان می آمدند صدای دست ها را بالاتر می برد و این از محبوبیت استاد و هوادارانش بود.
بالاخره صدای کف‌های ممتد زمانی که آیاتی چند از کلام الله مجید قرائت شد آرام شد و مراسم شکل رسمی به خود گرفت.
*11*
رضا ثقتی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان جهت خیرمقدم به پشت تریبون آمد و بیان کرد: اعتقاد و باورمان این است که هر چقدر سر تعظیم و زانوی ادب در آستان ارج نهادن به پیشکسوتان و بزرگان خود داشته باشیم خداوند بیشتر از وجود آنان به ما برکت خواهد داد.
وی گیلان را استانی سرشار از چهرهای ناب و تکرار ناشدنی توصیف کرد و افزود: امروز، چهره‌های برجسته و مفاخر استان را در کنار هم می بینیم و به این اجتماع عظیم و پربرکت می‌بالیم.
ثقتی با اشاره به اینکه بعید می دانم عکاسی بتواند قاب سنگینی را امروز ثبت کند، ادامه داد: وظیفه ما متولیان فرهنگی است که سراسر عمرمان را در خدمت این بزرگان باشیم.
وی حوزه فرهنگ و هنر را مرجع همه فعالیت ها دانست و افزود: همه کارها و برنامه های زیربنایی استان و کشور می بایست پیوست فرهنگی داشته باشند.
ثقتی در ادامه با بیان اینکه در ۳۲ استان دیگر نیز تجلیل از مفاخر برگزار خواهد شد، ابراز خرسندی کرد: این برنامه برای نخستین بار از شهر رشت و مفاخر استان گیلان شکل گرفت و این خود گواهی است که می گویین گیلان «شهر اولین ها» است.
نفر بعدی استاد «علی نصیریان» بود که پشت تریبون ایستاد و کلامش را با آوازی محلی آغاز کرد…
گرچه گرد پیری بر قامتش نشسته بود و کمر خمیده بنظر می‌رسید اما صدایش بلند و رسا بود…
*دنیا، ایران و هنر ایرانی را می شناسد*
نصیریان گفت: گرچه برایم سخت بود اما برای اینکه قدردان شما مردم هستم به این مراسم آمدم.
وی با بیان اینکه هنرمند چون شمعی فروزان می سوزد و فکرها و انرژی ها در او فرو می‌رود، افزود: اما هنرمند بر پای خود استوار است و هرگز پشتوانه های فردی نمی‌خواهد.
نصیریان خلاقیت را منجر به هنر دانست و گفت: انسان خلاق و آفریننده است و فرهنگ و تمدن بنا و زیبایی اش از هنر است.
وی با تاکید بر اینکه هنر، هویت و شناسنامه کشورها است، تصریح کرد: دنیا، ایران و هنر ایرانی را می‌شناسد.
نصیریان اذعان کرد: هنرها نشان دهنده تمدن آن سرزمین هستند و گیلان از گذشته تا کنون با هنر و هنرمندانش ثابت کرده که یک خطه روشنفکر خیز است.
وی گفت: انسان‌های بزرگ و دست نیافتنی در این خطه رشد یافته اند و تجلیل از این انسان های شریف، آموختن درس به نسل های جوان است که یادبگیرند زحماتی که بزرگان کشیده اند ارزشمند و قابل احترام است.
نصیریان اظهار کرد: البته قدرشناسی اصلی را خود مردم از هنرمندان خواهند داشت اما در کنارش نهادهای فرهنگی می‌بایست وظیفه خود دانسته و تجلیل از کسانی که به مملکت هویت داده اند را در برنامه های خود داشته باشند.
وی در ادامه یاد «هوشنگ ابتهاج» شاعر و «اکبر رادی» نمایشنامه نویس را گرامی داشت.
اجرای موسیقی سنتی و صحبت های شیرین و طنز آمیز «اکسیر» که مثل همیشه از آشنایی اش با «ملیحه»(همسرش) که آغازگر ذوق شعر و طنز در او شد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
*هیچ هنرمندی کم فروشی نمی کند*
استاد انوش نصیر، بازیگر، نیز در صحبت هایی کوتاه با بیان اینکه هنرمند مناعت طبع دارد، افزود: بسیاری از هنرمندان ما از هیچی، هیچ ندارند و نگاه و توجه متولیان فرهنگی می تواند تا حدودی بار سنگین زندگی را برایشان سبک کند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ هنرمندی کم فروشی نمی کند و می بایست حق هنرمندان را ادا کرد، افزود: هنرمند از درون وجود و فکرش بهره می‌گیرد و کاشف زیبایی‌ها است.
نصر اظهار کرد: هنرمندان خالق نیستند زیرا خداوند خالق و هنرمند مطلق است اما هنرمندان در تمام دنیا سعی دارند دیگران را بهره مند از این زیبایی‌ها کنند.
زیبایی‌های مراسم زمانی به اوج میرسید که هنرمندی به دستبوسی استادی تلاش میکرد و استاد به رسم ادب دست می‌کشید و سر می‌بوسید، یا زمان تجلیل که رسید و عزیزانی بخاطر کهولت و بیماری نتوانستند روی سن بروند استاد نصیریان و دیگران فروتنی کردند و ادب نشان دادند و هدایا را به دست این مفاخر رساندند….
صحبت‌های مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و تجلیل از مفاخر، همراه با گرفتن عکس‌های یادگاری و بریدن کیک هم پایان بخش مراسمی بود که قدرشناسی از تاریخچه فرهنگ و هنر گیلان را یادمان داد.
گفتنی است، در این مراسم از حسین محجوبی اصل (هنرهای تجسمی)_ محمدحسین مهدوی مویدی (مولف و شاعر )_ انوش نصراله زاده ماسوله (سینما و تئاتر)_حمید مظفری (سینما و تئاتر)_سید غلامرضا میرمعنوی (هنرهای نمایشی)_احمدعلی دهقانی (نمایش های آئینی و تعزیه)_اکبر اکسیر (مولف و شاعر)_اکبر ساعتچی (هنرهای تجسمی)_محمد کوچکپور کپورچالی (هنرهای تجسمی)_ پروانه معصومی (سینما و تئاتر)_تیمور گورگین (مولف و شاعر)_ ذبیح اله لولویی مهر (هنرهای تجسمی)_مجید مهرگان (هنرهای تجسمی)_ اردشیر مجرد تاکستانی (هنرهای تجسمی)_ سوسن مقصودلو (هنرهای تجسمی)_ زهرا / فریده دریا مج (سینما و تئاتر) و ساسان گل و بستان فر (هنرهای تجسمی) به عنوان مفاخر نامداران گیلانی تجلیل شد.

نویسنده: نوشین کریمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.