کد خبر : 7008
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲

اعتبارات رودخانه های زرجوب و گوهررود به درستی هزینه نشد

اعتبارات رودخانه های زرجوب و گوهررود به درستی هزینه نشد
پساب‌ها و فاضلاب‌ها اعم از خانگی و صنعتی و بیمارستانی از دلایل آلودگی رودخانه‌های استان گیلان است.

به گزارش پویشگران گیل:
رییس کل دادگستری استان گیلان گفت: سالیان گذشته اعتبارات زیادی به رودخانه‌های زرحوب و گوهررود اختصاص داده شد که در محل‌های مناسب هزینه نشده و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.
به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی در بازدید از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت و در نشستی در این ارتباط در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اظهار داشت: با تمام توان در برابر تضییع کنندگان حقوق مردم ایستادگی خواهم کرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از نارسایی‌های جسمی و بیماری‌های گوارشی در گیلان به دلیل آلودگی فاضلاب‌های استان و وضعیت رودخانه‌های آن است، افزود: سال‌های گذشته اعتبارات زیادی در این ارتباط به گیلان اختصاص داده شده که متاسفانه در محل‌های مناسب هزینه نشده و مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.
خلیلی با انتقاد از ساخت و سازهای زیاد در بستر رودخانه های استان گیلان اظهار داشت: مسئولان و مدیران استانی باید هرچه زودتر نسبت به اختصاص محل سکونت مناسب برای این خانوارها اقدام کرده و آنان را به محل مناسبی انتقال دهند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه یکی از آسیب‌های نظام اجتماعی، آسیب‌های محیط زیستی و بهداشت عمومی است، گفت: پساب‌ها و فاضلاب‌ها اعم از خانگی و صنعتی و بیمارستانی از دلایل آلودگی رودخانه‌های استان گیلان است.
احمد آقایی فاضلاب‌ها و پساب‌ها را تهدیدی برای بهداشت محیط زیست و تهدیدی برای زیست بوم استان گیلان عنوان کرد و افزود: به لحاظ قانونی نیز آلوده کردن محیط زیست جرم انگاری شده و در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برای کسانی که محیط زیست و بهداشت عمومی را به مخاطره بیندازند یک سال حبس در نظر گرفته شده است.
وی به واحدها و کارگاه‌های تولیدی توصیه کرد تا هرچه سریع‌تر نسبت به تصفیه فاضلاب خود اقدام کنند در غیر این صورت برای چنین ترک فعلی بر اساس قانون، مجازات خواهند شد.
رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت از شریان‌های اصلی شهر رشت هستند که به تالاب انزلی منتهی می‌شوند. این دو رود که در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی این شهر بودند؛ امروز به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده‌ و غرق در آلودگی است و به عنوان معضلی زیست محیطی، نگرانی اجتماعی را دامن زده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.