کد خبر : 7743
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

خطرپذیری، مسکن و اشتغال؛ مثلث مشکلات جوانان گیلانی برای ازدواج

خطرپذیری، مسکن و اشتغال؛ مثلث مشکلات جوانان گیلانی برای ازدواج
علاوه بر ایجاد مسکن ارزان قیمت، باید در بخش اشتغال نیز شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا جوانان ما با کسب مهارت و تخصص، مشغول به کار شوند به طور حتم با برطرف شدن مشکل مسکن و اشتغال، ازوداج در بین جوانان افزایش خواهد یافت.

به گزارش پویشگران گیل:
ازدواج و تشکیل خانواده امروزه یکی از موضوعات داغ اجتماعی در کشور و استان گیلان است که به اعتقاد مسئولان استان مسکن،بیکاری و کوچ ازدواج به فضای ریسک پذیر، مهم‌ترین سد راه اصلی جوانان برای تشکیل خانواده محسوب می‌شوند.
در نخستین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان گیلان در سالجاری که عصر یکشنبه در محل استانداری این استان در رشت برگزار شد، مسکن و اشتغال مهمترین چالش برای تشکیل خانواده و فرزندآوری برای جوانان عنوان شد.
از سوی دیگر در این نشست مسئولان دریافت بموقع وام ازدواج را عاملی مهم برای گره گشایی از مشکلات جوانان دانسته تا این قشر بیشتر ترغیب به امر مقدس ازدواج شوند.
طبق گزارش رسمی که در جلسه امروز اعلام شد سال گذشته از سوی بانک‌های گیلان، ۲۲ هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت وام ازدواج برای استان در نظر گرفته شد که از این مقدار ، ۲۲ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان جذب و به زوجین پرداخت شد.
با وجود اینکه پرداخت وام در سال گذشته یکصد میلیون تومان بود اما طی سالجاری این رقم به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته که در این راستا، مدیران بانک‌های گیلان از خیرین و افراد نیکوکار تقاضا داشتند که در افتتاح حساب پس‌انداز همکاری بیشتری داشته باشند تا بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج با کمبود نقدینگی مواجه نشوند.
همچنین طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند برای خانه‌دار شدن جوانان و ترغیب آنان برای تشکیل خانواده و ازدواج تاثیر مثبتی داشته باشد که در گیلان نیز حدود هشت هزار مجرد در این طرح ثبت نام کردند تا آنان قبل از ازدواج، صاحبخانه شوند.
از سوی دیگر اجرای صحیح طرح اهدای وام قرض‌الحسنه یکصد میلیون تومانی به زوجین روستایی نیز می‌تواند برای تشویق جوانان روستایی در امر ازدواج و تشکیل خانواده تاثیرگذار باشد که در این بخش نیز در گیلان، ۱۹ زوج برای دریافت این وام به بانک ملی که بانک عامل این طرح است، معرفی شدند.
فراگیری مهارت‌های مفید، زمینه ساز ایجاد اشتغال برای جوانان
مدیرکل ورزش وجوانان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سنین ۱۸ تا ۳۵ سال در جامعه جوان محسوب می‌شوند،اشاره کرد و اظهار داشت: رسیدگی به امور جوانان با همکاری و هم‌افزایی ۲۸ دستگاه و نهاد انجام می‌شود.
جهانبخش آرمان افزود: همچنین ستادی در راستای ایجاد اشتغال ، مهارت آموزی و ازدواج در ستاد امور جوانان تشکیل تا این فعالیتها جمع بندی شوند و همچنین برای تشکیل کمیته‌های مختلف همچون مشارکت اجتماعی، ازدواج ، اشتغال و سایر کمیته‌های حوزه جوانان باید در بین دستگاه‌های اجرایی تقسیم کار شود.
وی اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به هفته ازدواج، برپایی جشن ازدواج آاسان را در دستور کار خود قرار دادیم و در این راستا می‌توان از دستگاه‌ها و نهادهایی که ظرفیت خوبی دارند بهره برد تا بخشی از جهیزیه و مکان برپایی جشن ازدواج آسان ، توسط این دستگاه‌ها تهیه شود.
مدیرکل ورزش وجوانان گبلان به نقش سمن ها نیز در این حوزه اشاره و بیان کرد: سمن ها گروههای مردمی هستند که به صورت خودجوش درصدد کمک به نهادها و دستگاه‌ها هستند که باید به این سازمانهای مردم نهاد توجه بیشتری شود تا فعالیت آنان در جامعه گسترده‌تر شود.
آرمان خاطرنسان کرد: با وجود اینکه دغدغه بزرگ ما در بخش جوانان، مسئله اشتغال است ، اگر جوانان ما دنبال مهارت‌های خوب، مفید و متناسب با شرایط روز جامعه بروند، بخش مهمی از موضوع اشتغال برطرف می‌شود چون با فراگیری مهارتهای نوین، تولید و اشتال مناسب ایجاد خواهد شد.
گردش چرخه تولید و ایجاد اشتغال بیشتر با انجام اصلاح ارز ترجیحی
همچنین مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان در ادامه جلسه با اشاره به دغدغه‌بخشی از قشر جوان به پیامدهای اصلاح ارز ترجیحی اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح، ما برای مصرف کننده تعیین تکلیف نمی‌کنیم و خود مصرف کننده برای خرید مایحتاجش، تصمیم می‌گیرد.
علیرضا نوروزی افزود: ما هم اینک به سمت توزیع عادلانه و هوشمند یارانه رفتیم و گرچه پیش از این نیز یارانه توزیع می‌شد اما عادلانه و اثربخش نبود چون ما به جای مصرف کننده تصمیم می‌گرفتیم که چه کالاهایی را وارد کنیم.
وی ادامه داد: در ۱۱ سال گذشته بین ۲ سیاست و تصمیم‌گیری سخت و بد قرار گرفته بودیم که تصمیم‌گیری بد را اجرا کردیم تا تصمیم گیری سخت فدا شود. اما دولت یزدهم تصمیم گیری سخت را انتخاب کرد تا توزیع یارانه به صورت عادلانه در جامعه اجرا شود.
وی بیان کرد: به جای اینکه یارانه را صرف تولید داخلی قرار دهیم، برای واردات هزینه می‌کردیم و از سوی دیگر نتوانستیم مرزها را کنترل کنیم و جلوی قاچاق را بگیریم اما با این روش ،جلوی قاچاق نیز گرفته خواهد شد.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان اضافه کرد: با وجود اینکه ۹ میلیارد دلار برای پرداخت یارانه طی امسال پیش‌بینی شده بود، این مقدار فقط جوابگوی ۶ ماهه اول سال بود اما با روش جدید ، مشکلی به وجود نخواهد آمد و به طور حتم نرخ تورم نیز کاهش می‌یابد.
نوروزی خاطرنشان کرد: با توزیع عادلانه یارانه ، جامعه به خصوص قشر جوان از این اقدام دولت، بهره خواهد برد چون این یارانه به چرخه تولید باز می گردد و سبب اشتغال بیشتر می‌شود.
ازدواج را باید از فضای ریسک خارج کنیم
استاندار گیلان نیز در این نشست اظهار داشت: باید تولید مسکن ارزان داشته باشیم تا جوانان این تمایل را داشته باند که با تهیه مسکن، به سمت ازدواج و تشکیل خانواده بروند. با توجه به مشکلات کنونی، هم‌اینک ازدواج یک ریسک برای جوانان محسوب می‌شود و باید از این فضا خارج شود.
اسدالله عباسی گفت: علاوه بر ایجاد مسکن ارزان قیمت، باید در بخش اشتغال نیز شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا جوانان ما با کسب مهارت و تخصص، مشغول به کار شوند به طور حتم با برطرف شدن مشکل مسکن و اشتغال، ازوداج در بین جوانان افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: البته باید کار فرهنگی نیز در جامعه برای تشکیل خانواده و فرزندآوری بیشتر شود چون دشمنان ما در این بخش کار کردند و متاسفانه موفق هم بودند و به همین دلیل هم اینک فرزندآوری در جامعه و نزد خانواده‌ها به خصوص در قشر جوان کاهش یافته و باید با کار فرهنگی وتولید محتوا، نقشه‌های شوم دشمنان را در این بخش خنثی کنیم.
در نخستین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان گیلان، اسدالله عباسی استاندار این استان، مسئولان ادراه ورزش و جوانان گیلان و سایر مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی و نهادهای این استان حضور داشتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.