کد خبر : 27531
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

صدور بیش از پنج هزار گواهی مبدا،از گیلان برای بازارهای جهانی

صدور بیش از پنج هزار گواهی مبدا،از گیلان برای بازارهای جهانی
رضائیان: فروردین ماه امسال پنج هزار و ۱۱۲ مورد گواهی از مبدا از گمرکات گیلان به بازراهای هدف حوزه اوراسیا، اوکراین، آذربایجان و گرجستان صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

قاسم رضائیان حجم مبادلات تجاری استان گیلان از گمرکات گیلان در سال ۱۴۰۲ به کشورهای هدف را سه میلیارد و ۸۰۴ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۰۸ کیلوگرم اعلام و گفت: ارزش این مقدار کالا ۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۳۴ دلار بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان افزود: سال قبل ۹۱۱ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۹ کیلوگرم کالا به ارزش ۵۲۸ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۷۲۴ دلار از گمرک آستارا و ۲۴۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۸۱۷ کیلوگرم کالا از به ارزش ۲۱۴ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۵۰ دلار از گمرک منطقه آزاد انزلی صادر شده است و حجم صادرات از گمرک منطقه آزاد حسن رود نیز ۵۹ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۰۹ کیلوگرم به ارزش ۱۰میلیون و ۹ هزار و ۱۹۲ دلار بود.

رضائیان اظهار داشت:صادرات کالا از منطقه ویژه آستارا ۳۶ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۳۱۵ کیلوگرم بود که ارزش آن ۹ میلیون ۱۳۳هزار و ۱۸۴ دلار برآورد می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان تاکید نمود: این صادرات از مبداء گیلان به کشورهای روسیه،آذربایجان،قزاقزستان،گرجستان،عراق،اوکراین،هند و بلاروس انجام شد و عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات نباتی،میوه‌ها،سبزیجات، صیفی‌جات، چای، محصولات معدنی و مصنوعات حاصل از آن، محصولات شیمیایی، پتروشیمی، پلاستیکی، و محصولات غذایی بود.

وی تصریح کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۲ میلیارد ۵۵۱ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۵۰۹ کیلوگرم کالا به ارزش ۲ میلیارد و چهار میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۸۳ دلار شامل غلات (گندم، جو، ذرت؛ کنجاله و سایر غلات) گوشت و روغن از کشورهای روسیه، قزاقزستان، چین، آذربایجان، بلاروس وارد استان شده است.

در کشور اتاق‌های بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی،مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد صادر کننده گواهی مبداء هستند.

سازمان جهانی گمرک، گواهی یا گواهینامه مبداء را این چنین تعریف می کند: عبارت است از سند خاص شناسایی کالاها که در آن مقام یا ارگان صالحی که به او اختیار صدور گواهی مبدأ داده شده است، به طور صریح گواهی می کند کالاهایی که گواهینامه مربوط به آنها می شود، در کشور معینی به وجود آمده است،این گواهی ممکن است همچنین حاوی یک اظهارنامه از طرف سازنده،تولیدکننده،تهیه کننده،صادرکننده یا سایر اشخاص صلاحیت دار باشد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.