کد خبر : 24765
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰

با توجه به بارش برف در گیلان صورت گرفت؛

توصیه‌های فنی کشاورزی برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های گیلان

توصیه‌های فنی کشاورزی برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های گیلان
باغداران می‌توانند در شب‌ها که احتمال سرما زیاد است با سوزاندن کاه و تایر موتور و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: باغداران گیلانی باید نسبت به رعایت توصیه‌های فنی برای کاهش اثرات سرمازدگی در باغ‌های خود اقدام کنند.
منوچهر پارسافر با اشاره به بارش برف و احتمال یخ زدگی در باغ های استان طی امروز و روزهای آینده گفت: باغداران گیلانی باید نسبت به رعایت توصیه‌های فنی برای کاهش اثرات سرمازدگی در باغ‌های خود اقدام کنند و از ابزارهایی مانند پاشیدن آب بر روی درختان، ایجاد دود برای کاهش تشعشع، پوشیدن درختان با استفاده از پلاستیک سیاه و حفاظت درختان از طریق گرم کردن هوای باغ استفاده کنند.
وی  افزود: پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشکیل یخ می‌شود و به ازای تبدیل هر لیتر آب به یخ ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد شده و گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی که در تماس با آب هستند، می‌شود و تشکیل یک لایه نسبتاً عایق یخ در اطراف جوانه موجب می‌شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید.
پارسافر یادآور شد: برای این منظور می‌توان از سیستم آبیاری بارانی استفاده کرد و یا توسط محلول‌پاش روی درختان میوه آب پاشید و به این نکته توجه کرد که پاشیدن آب باید در دمای صفر درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر از آن انجام گیرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: باغداران می‌توانند در شب‌ها که احتمال سرما زیاد است با سوزاندن کاه و تایر موتور و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز شوند و ذرات معلق در هوا هر چقدر بیشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقلیل می‌یابد و دمای باغ حفظ می‌شود.
وی به استفاده از پلاستیک سیاه برای حفاظت از درختان اشاره کرد و گفت: این کار سبب می‎‌شود در روز، تشعشات گرم هوا توسط پلاستیک سیاه جذب شده و در شب درختان گرم نگه داشته شود.
پارسافر با اشاره به اینکه روش‌های ذکر شده صرفاً به خاطر حفاظت میوه‌ها از سرمای ناگهانی است این اقدامات را کمک اضطراری نامید و تصریح کرد: گرم کردن هوای باغ توسط بخاری‌های باغی از دیگر مواردی است که باغداران می‌توانند از این روش استفاده کنند و ضروری است به ازای هر هکتار  ۱۰۰ الی ۱۲۰ بخاری با سوخت روغن سوخته،گازوییل، نفت سیاه و یا مخلوط گازوییل و خاک اره استفاده شود و همچنین استفاده از بخاری باغی متحرک در سطح باغ و استفاده از سوخت‌های جامد نیز توصیه می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تاکید کرد: حفاظت درختان از طریق پاشیدن آب روی شکوفه درختان با استفاده از روش آبیاری بارانی یا قطره‌ای و مخلوط کردن هوای سرد کف باغ با هوای گرم بالا یا حالت اینورژن دما به وسیله دستگاه مولد باد و بالگرد نیز باعث گرم شدن هوا در اطراف جوانه‌ها شده و خطر سرما را کاهش می‌دهد.
پارسافر استفاده از دستگاه مولد مه یا فوگر را روشی دیگر برای کنترل سرمازدگی باغ‌ها دانست و گفت: این دستگاه با آب و نوعی روغن باعث ایجاد مه غلیظ در سطح درختان شده و از خسارت سرما  به شرط عدم وجود باد جلوگیری می‌کند.
وی غرقاب کردن زمین باغ در زمان احتمال وقوع یخبندان و پوشاندن نهال و درختان کوچک و تاج درختان با استفاده از گونی، پلی اتیلن و نایلون و ایجاد دود در سطح باغ از طریق سوزاندن کاه و کلش دارای رطوبت و فضولات دامی و سرشاخه‌های هرس شده درختان را از دیگر اقدامات باغداران برای کنترل سرمازدگی عنوان کرد.
منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.