کد خبر : 23946
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

لایروبی ۳۰ هکتار از آب بندان های گیلان تا پایان سال

لایروبی ۳۰ هکتار از آب بندان های گیلان تا پایان سال
صالح محمدی:ظرفیت ذخیره‌سازی آب‌بندان‌های استان حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که با لایروبی تا دو برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برنامه‌ریزی برای لایروبی ۳۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های استان طی سال جاری خبر داد و گفت: طبق تعهدات امسال، ۵۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
صالح محمدی آب را یکی از مؤلفه‌های عمران و آبادانی در استان گیلان به عنوان استان کشاورزی دانست و افزود: تامین آب در فصل کشاورزی از ضروریات است.
وی برنج را زراعت اصلی گیلان دانست و افزود: بیش از ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان اتکای ۱۰۰ درصدی به آب سد سفیدرود دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به وجود پهنه‌های آبی در استان تحت عنوان آب‌بندان، اضافه کرد: در حالت عادی حدود ۴۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به این پهنه‌های آبی متکی هستند؛ با توجه به فرهنگ کشاورزی و اقلیم و شرایط جوی و توپوگرافی جلگه گیلان، این آب‌بندان‌ها ظرفیت خوبی برای آبیاری اراضی محسوب می‌شوند و برای اینکه بتوانیم زراعت پرآب برنج را داشته باشیم باید از ظرفیت آب‌بندان‌ها استفاده کنیم.
محمدی، استان گیلان را دارای ۹۰۹۵ هکتار آب بندان دانست و خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد این آب‌بندان‌ها معادل ۴۰۰۰ هکتار جهت مرمت و لایروبی در حوزه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد که تا امروز ۲۰۰۰ هکتار را لایروبی کردیم.
وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان نیز بر اساس درجه بندی، لایروبی بخش دیگری از آب‌بندان‌ها را بر عهده دارد،اضافه کرد: لایروبی آب‌بندان‌ها متناسب با اعتبارات سازمان برنامه و بودجه است که سالانه در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برنامه‌ریزی برای لایروبی ۳۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های استان طی سال جاری خبر داد و بیان کرد: سال گذشته ۱۸۵ هکتار را لایروبی کردیم و طبق تعهدات امسال، ۵۷ میلیارد تومان اعتبار برای این امر در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره با چالش‌های منابع آب استان به دنبال تغییر اقلیم، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد بارش‌ها در گیلان در فصل غیرکشاورزی بوده و لذا باید اقدام به مدیریت منابع آبی در زمان غیر مصرف در قالب آب‌بندان‌ها کنیم.
محمدی با تاکید بر لزوم تقویت و تخلیه رسوبات آب‌بندان‌ها، گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی آب‌بندان‌های استان حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که با لایروبی تا دو برابر افزایش می‌یابد.

 

 

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.