کد خبر : 20920
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴

مدیر مرکز مشاوره اداره کل آموزش پرورش گیلان:خط ملی نماد،نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان است

مدیر مرکز مشاوره اداره کل آموزش پرورش گیلان:خط ملی نماد،نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان است
زهرا پورمحسن:مراکز مشاوره با وجود افراد متخصص در زمینه‌های مختلف ابتدا اقدام به شناسایی مشکل سپس تشخیص و در نهایت به درمان آن با روش‌های مختلف می‌پردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

مراكز مشاوره در آموزش پرورش بايد بعنوان مركز ثقل فعاليت‌هاي مشاوره اي در حيطه هدايت تحصيلي،‌ارتقاي مهارت‌هاي تحصيلي،‌پژوهش، آموزش و مداخله در پيشگيري از افت تحصيلي،‌آموزش معلمان با محوريت دانش آموز در امر يادگيري و اجراي برنامههاي پيشگيرانه رواني – رفتاري كه منجر به سلامت و ارتقاي بهداشت روان دانش آموزان مي‌شود،می‌باشد.
اگر در شناخت نيازهاي زيستي و  رواني انسان توفيق حاصل كنيم،مسيرتربيتي ،مسيري بسيار هموار و روشن است و انسان رشد يافته انساني متعالي است كه مبراي از مشكلات و اختلالات رواني و رفتاري خواهد بود و اين مهم در مأموريت مراکز مشاوره آموزش پرورش كه بر اصل تعاليم الهي و ديني بنيان گرفته نشان از توجه به فرهنگ،ارزش ‌و اعتقادات ديني و مذهبي مخاطبين دارد.
مرکز مشاوره آموزش پرورش گیلان بیش از سی سال می‌باشد که در استان فعال می‌باشد و در حال حاضر با رویکرد جدید همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
در این خصوص به سراغ سرکار خانم زهرا پورمحسن، مدیر مرکز مشاوره اداره کل آموزش پرورش استان گیلان رفتیم تا ما را از آخرین وضعیت مراکز مشاوره آموزش و پرورش در شهرهای گیلان و مرکز استان قرار دهد.

 هدف از تاسیس و راه اندازی مرکز مشاوره اداره کل آموزش پرورش چیست؟
اهميت مشاوره و مشورت در دين مقدس اسلام كراراً مورد توجه ائمه ي اطهار و بزرگان دين قرار گرفته است.
بشر امروز در يك دوره ي پيچيده زندگي مي‌كند،يكي از مشخصات اين دوره، تخصصي‌شدن مسائل و وابستگي افراد به يكديگر جهت استفاده از تخصص آنها براي تداوم يك زندگي متعادل است.
وظيفه نهاد آموزش و پرورش در آماده كردن دانش آموزاني كه نيروي انساني فردا تلقي مي‌شوند،براي مواجهه و سازگاري با مقتضيات قرن كه از حساسيت ويژه اي برخوردار است بسيار حساس و سنگين است. اضطراب،افسردگي،سوء مصرف موادمخدر، رفتارهاي نابهنجار، مشكلات تحصيلي
از عمده‌ترين مشكلات رواني اجتماعي دانش آموزان است، اهداف آموزش وپرورش زماني تحقق خواهند يافت كه برنامه‌ها و محتواي آموزشي با توجه به نيازها وامكانات دانش آموزان تهيه و اجرا گردند.بنابراین در این راستا و با هدف ایجاد شرایط برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان مرکز مشاوره راه‌اندازی گردید.
این مرکز در چه سالی را اندازی شد؟
مرکز مشاوره وروانشناختی استان گیلان از سال ۷۰  در ساختمانهای متفاوت وابسته به آموزش و پرورش شروع بکار نموده و از سال ۸۹ تا به امروز در ساختمان فعلی مستقر می‌باشد. در حال حاضر در مرکز مشاوره استان سالن همایش شهید مسافر جهت جلسات تخصصی و  اتاق تولید محتوا،خط ملی نماد(۱۵۷۰)،اتاق بازی درمانی،روانپزشک مستقر می‌باشند.

تعداد مراکز مشاوره در شهرستان‌های استان گیلان چه تعداد است؟

مراکز مشاوره و روانشناختی به تدریج از هسته به مرکز به مرور زمان تغییر یافتند تا اینکه در سال ۱۴۰۱ در کلیه مناطق و شهرستان‌های استان گیلان یک مرکز مشاوره با کد و ساختمان مجزا مشغول به فعالیت شدند جمعا در حال حاضر ۳۴ مرکز مشاوره در سطح استان داریم.

حوزه مراجعه دانش آموزان به این مراکز چگونه است؟

بعد از دوره‌های توانمندسازی برای کلیه مشاوران و رابطان مشاوره مدارس در زمان بروز مشکل برای دانش آموزانی که نیازمند مشاوره تخصصی هستند فرم ارجاع از مدرسه به مرکز که از قبل یکسان آماده شده تکمیل و با وقت وهماهنگی قبلی به مرکز مراجعه می‌کنند.

در این مراکز از چه روش‌هایی برای مسائل دانش آموزان استفاده می‌شود؟

از انواع روش‌های درمانی تخصصی همچون شناختی درمانی،رفتار درمانی،شناختی-رفتاری،طرح‌واره درمانی،مواجهه درمانی،رفتار درمانی دیالکتیکی.

نقش این مراکز مشاوره در کاهش مشکلات دانش آموزان چیست ؟

مراکز مشاوره با وجود افراد متخصص در زمینه‌های مختلف ابتدا اقدام به شناسایی مشکل سپس تشخیص و در نهایت به درمان آن با روش‌های مختلف می‌پردازند و در صورت نیاز به ارجاع (روانپزشک،بهزیستی،اورژانس اجتماعی،کمیته امداد)اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

در این مراکز مشاوره از چه افرادی برای مشاوره استفاده می‌شود؟

از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف مشاوره و روانشناسی که از سوی مناطق ابتدا جهت مصاحبه تخصصی به رییس امور تربیتی،مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش و سپس رییس مرکز مشاوره و روانشناختی استان معرفی می‌شوند و در صورت کسب حد نصاب نمره لازم در مشاوره تخصصی مرکز مشغول به فعالیت می‌شوند.

ساعت‌های فعالیت و برنامه‌های هفتگی مراکز مشاوره در شهرستان‌ها و مرکز استان چیست؟

مرکز مشاوره استان از ساعت ۷ صبح تا 30/14 در صورت داشتن مباحثی چون تولید محتوا،جلسات با کارشناسان ۱۵۷۰ و یا مشاوره‌های ویژه زیر نظر معاونت پرورشی و فرهنگی در ساعات عصر مشغول به فعالیت می‌باشد.
ساعت مراکز مشاوره مناطق نیز از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۳ می‌باشد که اغلب باتوجه به نیاز دانش آموزان ساعات عصر راهم با هماهنگی در مرکز خواهند بود.

خط ملی نماد چیست؟

خط ملی نماد ۱۵۷۰ (نظام مراقبت اجتماعی از دانش اموزان) در واقع شماره تلفنی است که برای ارائه خدمات مشاوره ایی و روانشناختی به دانش‌آموزان،  والدین و فرهنگیان، راه اندازی شده است. در موقعیت‌هایی مانند، قرار داشتن در شرایط دشوار و بحرانی، افسردگی و اضطراب می‌توانند با این شماره تماس گرفته و به صورت رایگان، خدمات مشاوره ایی و روانشناختی دریافت کنند.
کارشناسان متخصص درخط ملی نماد 1570 هر روز به جز ایام تعطیل، از ساعت 8 صبح تا 8 شب، به مدت 12 ساعت، پاسخگو می‌باشند. از هر استان و یا شهرستانی که هستید، می‌توانید به صورت رایگان به خط 1570 تماس بگیرید.
با شماره‌گیری خط نماد 1570 از تلفن ثابت یا از تلفن همراه (بدون پیش شماره) در محدوده جغرافیایی هر استان،تماس به طور مستقیم به مرکز خط ملی 1570 آن استان هدایت می‌شود. در آنجا کارشناسان خط ملی 1570 که از تحصیلات،دانش،تجربه و مهارت کافی در حوزه روان شناسی و مشاوره برخوردارند،پاسخگوی این تماس‌‌ها خواهند بود.

 

 

 

تهیه و تنظیم : مرتضی جلیل نژاد ماسوله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.