کد خبر : 19919
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۰۳

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه:مسئولان نظارتی و اجرایی مطابق با نگاه رهبر انقلاب در انتخابات عمل کنند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه:مسئولان نظارتی و اجرایی مطابق با نگاه رهبر انقلاب در انتخابات عمل کنند
رامین مهمانپرست:رهبر انقلاب به مانند یک پدر برای جامعه، همه سلایق مختلف را برای حفظ کشور با یک چشم نگاه می‌کنند و مسئولان اجرایی و نظارتی نیز باید در مسئله انتخابات با چنین نگاهی عمل کرده و زمینه رقابت سلایق مختلف را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی آغاز سال در جمع مسئولان نظام (۱۵ فروردین) چهار راهبرد انتخاباتی را برای مسئولان تشریح کرده و فرمودند: «یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند ــ راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.».
ایشان در دیدار اخیر اعضای شورای نگهبان نیز نکاتی را درخصوص وظایف قانونی شورای نگهبان بیان و تأکید کردند: «همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را در اسفند ماه امسال فراهم کنند.»
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت مسئله مشارکت حداکثری در انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: پشتوانه بالای مردمی همیشه برای هر نظام سیاسی مهمترین عامل اقتدار آن کشور است و در کشور ما نیز از ابتدای پیروزی انقلاب شاهد بودیم مردم در همه صحنه‌ها حاضر بودند و علیرغم حمایت حداکثری از انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره) برای مشروعیت‌بخشی به نظام سیاسی آینده، مسئله همه‌پرسی را مطرح کردند و بر ضرورت رأی مردم به جمهوری اسلامی به مثابه یک سند حقانیت تأکید کردند تا کسی بعدها نتواند مقبولیت و مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد.
وی افزود: بنابراین حضور، مشارکت و حمایت مردم قطعا نقش مؤثری در تثبیت و تداوم یک نظام سیاسی دارد و میزان مشروعیت یک نظام سیاسی به میزان حمایت و پشتوانه مردمی بستگی دارد.

مهمان‌پرست اظهار کرد: امروز بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی و هدایت کشتی انقلاب توسط امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و به سلامت عبور دادن این نظام از تمامی فراز و نشیب‌ها و قدرتمندتر شدن جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، دشمنان نیز در مقابل به شیطنت‌ها و توطئه‌های خود افزودند و بیش از ۴۰ سال است که ایران را با تحریم‌های ظالمانه و نادعادلانه خود تحت فشار قرار داده‌اند و از هر ضربه‌ای که می توانستند به نظام و کشور بزنند، دریغ نکردند.

اهمیت راهبردی انتخابات ۱۱ اسفند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: سال گذشته در کشور شاهد اعتراضاتی بودیم که این اعتراضات در ادامه توسط عده‌ای تبدیل به اغتشاش و فتنه‌انگیزی شد و دست کشورهای غربی و دشمنان نظام و انقلاب در آن به وضوح آشکار و نمایان شد. آنها تصور کردند فضایی به وجود آمده که می‌توانند نسبت به سرنگونی نظام اسلامی امیدوار باشند و لذا سران کشورهای غربی با یک جسارت غیر قابل بخشش به صحنه آمده و علیه جمهوری اسلامی ایرن موضع‌گیری کرده و به طور رسمی و علنی با مخالفان نظام، حتی مخالفان درجه چندم و فاقد هرگونه جایگاه و اعتبار، دیدار و از آنها اعلام حمایت کردند.
وی بیان کرد: وقتی چنین زمینه‌هایی به وجود می‌آید و متوجه می‌شویم دشمنان نظام چقدر برای یافتن یک فرصت برای ضربه زدن به کشور، آمادگی دارند ما هم در مقابل باید برای افزایش اقتدار نظام و تثبیت آن تمام تلاش خود را بکنیم و مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفند از این منظر بسیار حائز اهمیت است.
مهمان‌پرست تصریح کرد: در واقع انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی یک رویداد بسیار مهم برای بیمه کردن و مصون ساختن نظام اسلامی است. به عبارتی همه دشمنان و معاندانی که از طریق فتنه‌های مختلف به ویژه فتنه سال گذشته نتوانستند به نتیجه برسند در این برهه به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند تا اینگونه تبلیغ کنند که نظام اسلامی مشروعیت، مقبولیت و پشتوانه مردمی خود را از دست داده است.

ضرورت توجه به منافع ملی در مقابل رفتارهای سلیقه‌ای مخرب 

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اظهار کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری بر مشارکت حداکثری مردم و توصیه اکید ایشان به مسئولان اجرایی و نظارتی بر فراهم کردن زمینه این مشارکت به معنای آن است که باید جلوی برخی اقدامات و رفتارهای سلیقه‌ای خاص که در تضاد با منافع و مصالح ملی است، گرفته شود. ایشان اخیرا هم فرمودند کسانی که مبانی نظام و انقلاب را قبول دارند و به ولایت فقیه و قانون اساسی معتقد هستند، حتی اگر سلیقه متفاوتی داشته باشند، برادران ما هستند و نباید آنها را از صحنه دور کنیم.
وی یادآور شد: در واقع رهبر انقلاب به مانند یک پدر برای جامعه همه سلایق مختلف را برای حفظ کشور با یک چشم و پدرانه نگاه می‌کنند و این نگاه پدرانه و دلسوزانه، تضمین‌کننده آینده نظام و کشور است و  باید چنین نگاهی در بین مسئولان اجرایی و نظارتی در انتخابات هم مشاهده شود.
مهمان‌پرست ابراز کرد: چنانچه این انتخابات با حضور سلایق و گرایش‌های مختلف در جامعه برگزار شود و رسانه‌ها امکانات خود را در اختیار نامزدها برای ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های آنها بگذارند، قطعا مشارکت حداکثری تحقق پیدا می‌کند. برای نمونه انتخابات مجلس چون در همه شهرهای کشور برگزار می‌شود، بهترین فرصت برای ارائه دیدگاه و نظرات نامزدها در راستای بهبود عمران و آبادانی حوزه‌های انتخابیه است و اگر این زمینه فراهم شود و سلایق و اندیشه‌های مختلف بتوانند در معرض رأی و انتخاب مردم قرار بگیرند و یک رقابت جدی شکل بگیرد، انتخابات پرشوری خواهیم داشت که هم بزرگترین پشتوانه مشروعیت نظام و هم پاسخ قاطع به مخالفان انقلاب در خارج از کشور است.

نقش حساس دولت ارتقای مشارکت انتخاباتی  

مهمان‌پرست درباره نقش مهم عملکرد دولت در ایام مانده به انتخابات در حوزه مسائل رفاهی و معیشتی در ایجاد فضای مشارکت حداکثری گفت: مجموعه‌ای از اقدامات نه فقط در ایام انتخابات، بلکه در طول عمر یک دولت و یک مجلس باید انجام بگیرد تا امید مردم به آینده با بهبود رفاه افزایش یابد و جوانان نیز احساس کنند وضعیت برای اشتغال، ازدواج و تحصیل بهتر شده است.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: امروز واقعا به دلیل مسائل مختلف از جمله تحریم‌ها مردم نگرانی‌های معیشتی و رفاهی زیادی دارند و خیلی از جوانان ما شرایط لازم را برای ازدواج یا داشتن مسکن ندارند، لذا نمایندگان مجلس و دولتمردان باید تمام همت خود را بر بهبود سطح رفاهی و معیشتی جامعه بگذارند تا امید و انگیزه مردم برای مشارکت بیشتر شود.
وی در پایان گفت: اگر شرایطی فراهم شود که مردم احساس کنند با انتخاب نمایندگان خود در مجلس و بعدها در دولت، افراد توانمند و کارآمدی وارد عرصه خدمت می‌شوند که می‌توانند در بهبود وضعیت ایفای نقش کنند، قطعا با جان و دل در انتخابات حاضر می‌شوند. لذا دولت با بهبود وضعیت معیشتی مردم و ترسیم یک چشم‌انداز روشن برای جوانان نقش حساسی در ارتقای سطح مشارکت انتخاباتی دارد.
منبع:خبرگزاری ایکنا

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.