کد خبر : 18974
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

نماینده عالی دولت در گیلان:توانمندسازی و توسعه روستاها از برنامه‌های راهبردی دولت است

نماینده عالی دولت در گیلان:توانمندسازی و توسعه روستاها از برنامه‌های راهبردی دولت است
جلسه شورای اداری رودسر با حضور دکتر عباسی استاندار گیلان, جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گیلان و شهرستان در سالن شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسر برگزار شد.

به گزارش پویشگران گیل:

استاندار گیلان در جلسه شورای اداری رودسر با بیان اینکه توانمند‌سازی و توسعه روستاها، مسکن و اشتغال روستایی از برنامه‌های راهبردی دولت است که در گیلان نیز با حساسیت اجرا می‌شود به طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) اشاره و گفت: در اجرای این طرح در استان باید بر روستاهایی که ظرفیت مهاجرت معکوس دارند، تمرکز شود.
وی با تاکید بر اینکه اشتغال و مسکن در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های هر روستا در حوزه‌هایی اعم از گردشگری، کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری باید فعال شود.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه برای پایایی روستا باید زیرساخت‌ها و رفاه لازم برای روستاییان فراهم شود، اضافه کرد: زمینه حضور روستاییان و ماندگاری روستازادگان در روستاها باید با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر روستا فراهم شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح هادی، بازنگری این طرح و سند توسعه روستایی از خواسته‌های روستاییان است که باید مورد توجه قرار گیرد، اگرچه برای ساخت مسکن روستایی باید سخت‌گیری باشد اما این جدیت برای روستازادگان به حداقل برسد.
عباسی خاطر نشان کرد: مرتفع‌سازی در روستاهای گیلان تا حدی که برای بقیه روستائیان مزاحمتی ایجاد نشود، مشکلی ندارد، اما اگر مشرف به حیاط روستاییان باشد، قابل اجرا نیست.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در ایجاد طبقات باید همه ظرفیت‌ها برای امدادرسانی و احداث زیرساخت‌های برق مورد توجه قرار گیرد،اضافه نمود: برای دریافت سند روستایی تخفیف های لازم به روستاییان داده شود،بنیاد مسکن تاکنون برای صدور بیش از ۱۶۵ هزار سند روستایی اقدام کرده است ضمن اینکه بنیاد مستضعفان در مورد سند بنیاد علوی نیز باید اقدام کند.
استاندار گیلان در ادامه سخنانش با بیان اینکه دولت برنامه‌های راهبردی را در دستور کار قرار داده و با توجه به عقب ماندگی‌های به جا مانده از گذشته، به صورت جهادی و شبانه روز تلاش می‌کند، اضافه کرد: ما نیز در گیلان برای خدمات‌رسانی به مردم همه ظرفیت‌ها را به کار گرفته‌ایم.
وی اشتغال و مسکن شهری و روستایی را ۲ راهبرد مهم دولت عنوان کرد و افزود: ضمن توجه به این ۲ راهبرد در گیلان باوجود محدودیت‌های زمین در ساخت مسکن، برای محرومیت زدایی و توسعه زیرساخت های آب،برق و گاز و به روزرسانی مطالبات مردم تلاش ها انجام شده و همچنان در جریان است.
استاندار گیلان به برنامه دولت برای توسعه روستایی با اجرای طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) اشاره و ادامه داد: با کمک و مشارکت مردم باید روستاها را توسعه داد و برای احیای ظرفیت روستاها نیز تلاش کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گیلان با تهدید جمعیتی مواجه است، خاطرنشان کرد: میانگین جمعیت استان رو به پیری است و نیروی مولد کاهش یافته از این رو باید برای برون رفت از این تهدید همه همکاری لازم را داشته باشند.
در ادامه مهندس حامد دائمی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان گزارش مبسوطی از عملکرد این نهاد ارائه نمود.
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از صدور 14 هزار و 281 برگ سند روستایی در 62 روستا خبر داد و اضافه کرد: تعداد 2592 جلد شهری در 8 شهر گیلان صادر شد. دائمی با بیان اینکه تثبیت مالکیت روستایی و شهری اقدام مثبت در دولت سیزدهم بوده است،گفت: از ابتدا تاکنون 160 هزار 253 برگ سند روستایی در 833 روستا و 3841  برگ سند شهری در 19 شهر گیلان صادر شده است.
وی از اجرای طرح هادی در 520 روستای  گیلان خبر داد و افزود: اجرای طرح هادی در این تعداد از روستاها با اعتبار 735 میلیارد تومان محقق گردید.
مهندس دائمی با اشاره به سهم 18 هزار واحدی ساخت مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، افزود: در دو ساله گذشته از سهمیه 9 هزار واحد تاکنون 12 هزار 463 واحد مسکونی در قالب خودمالکی شناسایی و به بانک‌های عامل معرفی شده است که در این بخش رشد 130 درصدی داشتیم.
دائمی از رشد ۶ درصد شاخص مقاوم سازی واحدهای روستایی در گیلان خبر داد و افزود: در شروع فعالیت دولت سیزدهم، درصد خانه‌های مقاوم در سطح روستاهای استان بر اساس آمارگیری مسکن روستایی معادل ۵۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی بود که با اجرای طرح های نهضت ملی مسکن روستاها و پیگیری موضوع محرومیت زدایی و احداث واحدهای مسکونی در مناطق غیرحادثه خیز گیلان این آمار به ۵۹ درصد افزایش یافته است.
حامد دائمی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، اظهار کرد: اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سرفصل‌های مختلف عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق روستایی گسترده است. وی از اجرای طرح هادی در ۵۲۰ روستای گیلان خبر داد و افزود: اجرای طرح هادی در این تعداد از روستاها با اعتبار ۷۳۵ میلیارد تومان محقق گردید.
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با اشاره به نگاه حمایتی استاندار گیلان در تخصیص قیر رایگان برای اجرای پروژه آسفالت در مناطق روستایی استان، بیان کرد: تهاتری شدن قیر که با مساعدت مجموعه استانداری صورت گرفت.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.