کد خبر : 18824
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

ایران و گیلان پیر؛چشم‌اندار تاریک فردا

ایران و گیلان پیر؛چشم‌اندار تاریک فردا
یکی از دغدغه‌های جامعه‌ی ایران در کمتر از ۱۰ آینده پیر شدن جمعیت ایران است و رنگ خطری برای کشور می‌باشد.

به گزارش پویشگران گیل:
زندگی و حیات انسان علاوه بر وابستگی به مباحث معنوی، اعتقادی، آیینی، ملی، انسان‌دوستانه و نوع‌دوستانه، به مباحث مادی برای زنده‌ماندن و ادامه‌ی حیات و زندگی شرافتمندانه علاوه بر کار و تلاش در ابعاد مختلف کشاورزی، صنعتی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی به وجود مقوله‌ی مهم سلامت جسمی و روحی بستگی انکارناپذیری دارد.
در این‌ ارتباط مبحث وجود سلامت به معنای عام در جهان کنونی و همچنین کشور ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
بایستی تلاش و برنامه‌ریزی برای گسترش نظام سلامت برپایه نظام پیشگیرانه و بهداشت محور به استراتژی ایجاد سلامت برای یکان یکان شهروندان و روستاوندان تبدیل شود.
صاحب‌نظران نظام سلامت واقعی معتقدند تا زمانی که نظام سلامت درمان محور باشد، نمی‌تواند سلامتی حداکثری در جامعه برقرار نماید. ضرورت دارد تا مسئولان و متولیان نظام سلامت در اشل کشوری کم کم سمت‌وسوی نظام سلامت را به‌طرف نظام سلامت پیشگیرانه و بهداشت محور تغییر جهت دهند تا بتوانند به اهداف واقعی تأمین سلامتی ایرانیان نزدیک شوند.
به باور دست‌اندرکاران واقعی مقوله‌ی سلامت، اگر نظام سلامت بهداشت محور و پیشگیری محور بشود از همه نظر در نهایت به نفع جامعه و مردم خواهد بود.
چون در نظام سلامت پیشگیری محور به دلیل نهادینه‌شدن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، ورودی بیماران به مراکز درمانی چه بیماری‌هایی واگیردار و چه بیماری‌های غیرواگیردار به حداقل خواهد رسید و هزینه‌های هنگفتی نیز تلف نخواهد شد.
با این دیدگاه همه باید تلاش مضاعف نمایند تا در روند،گذار از نظام سلامت درمان محور به‌نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور عمل کنیم. این موضوع هم باید استراتژی مدیریت کلان کشور و استان‌ها باشد و هم مردم و افکار عمومی برای تحقق نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور یاریگر همدیگر باشند تا تلاش همه‌جانبه‌ی مسئولان و مردم هم‌افزا و همگرا نباشد، تغییر نظام سلامت از نظام سلامت درمان محور و پرهزینه به نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور و کن هزینه و پر فایده امکان نخواهد داشت.
در استان گیلان با وجود شرایط مدیریتی که در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مدیریت بهینه دکتر آشوبی دنبال می‌شود، ضرورت دارد تا برای تحقق نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور همه با هم جدیت به خرج دهیم تا از یک نظام سلامت سنتی درمان محور و پر هزینه به‌سوی نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور و کم‌هزینه حرکت کنیم.
در این‌ ارتباط تمام دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای تحقق نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور وظیفه دارند تا در برنامه‌های کاری خود آموزش زندگی سالم و بهداشتی را در اولویت قرار دهند تا با نهادینه‌شدن سبک زندگی سالم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هزینه‌های سنگین و کمرشکن درمان را به حداقل برسانیم.
بایستی تلاش همه‌جانبه اعم از دستگاه‌های دولتی و اجرایی با محوریت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همکاری بیش‌ازپیش مردم از نظام سلامت درمان محور به‌سوی نظام سلامت پیشگیری و بهداشت محور حرکت کنیم و دراین‌ارتباط خیلی‌خیلی جدی باشیم.
چالش کاهش نرخ رشد جمعیت خیلی جدی است. افزایش نرخ رشد جمعیت مستلزم تأمین زندگی شرافتمندانه برای مردم از طرف حاکمیت است و قطعاً یکی از دغدغه‌های جامعه‌ی ایران در کمتر از ۱۰ آینده پیر شدن جمعیت ایران است و رنگ خطری برای کشور می‌باشد.
ولی آیا برای اینکه نرخ رشد جمعیت در ایران به حالت عادی در آید،بایستی فقط به فرزندآوری بدون برنامه‌ریزی و محاسبه عمل کرد؟
آیا تجربه‌ی فرزندآوری در سال‌های اول پیروزی انقلاب در ایران بدون نگاه به آینده این فرایند منطقی است؟
آیا اکثریت فرزندان متولد موج انقلاب در حال حاضر در زمره‌ی ارتش عظیم بیکاران چه با تحصیلات عالی و چه بدون تحصیلات عالی می‌باشند و همین موضوع تاکنون نتوانسته است پروپاگاندای فرزندآوری در ایران را موفق نماید.
عدم وجود شرایط زیست انسانی شرافتمندانه باعث شده تا مردم کمتر رغبت به تحمیل هزینه‌های کمرشکن زندگی و تولد فرزند دیگر را قبول نمایند.
باتوجه‌ به اینکه دولت به معنای عام (حاکمیت) تاکنون نتوانسته است برای تأمین معیشت، کار و… همین متولدین سال‌های پس از انقلاب اقدامات مؤثری انجام دهد.
با کمال تأسف در کشور ما بهره‌وری از نیروی انسانی در برنامه‌های توسعه کوچک‌ترین چشم‌اندازی نداشته و این نگاه حرفه‌ای از بهره‌وری از جمعیت در واقع به فراموشی سپرده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.