کد خبر : 17367
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:گیلان تنها استان فاقد بیمارستان جنرال در کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:گیلان تنها استان فاقد بیمارستان جنرال در کشور است
دکتر آشوبی:داشتن یک بیمارستان جنرال ۸۰۰ تختخوابی حداقل نیاز مردم استان گیلان با توجه به جمعیت بالغ‌بر دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری ثابت است.

به گزارش پویشگران گیل:
دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست شورای سلامت گیلان در تالار غدیر استانداری در تشریح تفضیلی وضعیت نظام سلامت گیلان، اظهار کرد: حدود ۱۸ هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان مسئولیت خدمات رسانی سلامت به مردم استان را بر عهده‌دارند.
وی از وجود سه هزار و ۶۷۷ تخت مصوب دانشگاهی در گیلان خبر داد و افزود: از این تخت‌ها دو هزار و ۸۶۶ تخت فعال هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد تخت مصوب غیردانشگاهی را نیز یک هزار و ۲۶۰ تخت برشمرد و گفت: مجموعاً یک هزار و ۲۸۲ تخت نیز در بخش خصوصی فعال است.
دکتر آشوبی با اشاره به فعالیت ۵۱۲ عضو هیئت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: این اعضای هیئت‌علمی در هشت دانشکده جهت  ارائه خدمات آموزشی به بیش از پنج هزار و ۷۶۰ دانشجو فعالیت‌های آموزشی خود را دنبال می‌کنند.
وی همچنین تعداد مراکز و پایگاه‌های اورژانس شهری را ۳۶، تعداد مراکز و پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای را ۴۸، تعداد مراکز و پایگاه‌های اورژانس موتوری را هشت دستگاه و در بخش اورژانس هوایی از فعالیت یک بالگرد اورژانس در استان گیلان خبر داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وجود هشت خوابگاه دانشجویی در استان خبر داد و افزود: این خوابگاه‌ها یک هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت اسمی پذیرش دانشجو دارند که تنها ۱۰ واحد از آن‌ها، خوابگاه متأهلین است.
دکتر آشوبی با اشاره به فعالیت ۱۹۷ مرکز خدمات جامع سلامت در استان گیلان، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مراکز، ۱۴۶ تعداد پایگاه سلامت، ۹۶۱ خانه بهداشت، ۱۷ مرکز بهداشت و ۱۱ مرکز آموزش بهورزی در استان گیلان فعال هستند.
وی از کمبود تخت‌های درمانی در گیلان خبر داد و گفت: سرانه تخت جهانی ۳.۱ و  سرانه تخت هدف در کشور ۲.۵ است، این در حالی است که وضعیت موجود دانشگاهی و غیردانشگاهی در گیلان ۱.۶۶ و وضعیت موجود تخت‌های دانشگاهی در استان گیلان ۱.۱ است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح وضعیت تخت‌های بیمارستانی دانشگاهی استان نیز بیان کرد: سرانه تخت فعال به جمعیت در کشور ۱.۸۴ و در استان گیلان ۱.۶۶ و درصد تخت ویژه به تخت کل در کشور ۱۰.۹۹ و در استان گیلان این شاخص ۷.۹ است.
دکتر آشوبی همچنین شاخص تعداد تخت ویژه در صد هزار نفر جمعیت استان گیلان را ۱۳.۱ و شاخص تعداد تخت‌های اورژانس اعم از تخت اورژانس بستری و سرپایی را ۱۷.۷ اعلام کرد.
وی یکی از مهم‌ترین درخواست‌های گیلانیان را داشتن بیمارستان جنرال برشمرد و گفت: داشتن یک بیمارستان جنرال ۸۰۰ تختخوابی حداقل نیاز مردم استان گیلان با توجه به جمعیت بالغ‌بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ثابت و حداقل ۱۰ میلیون نفری در ایام پرازدحام سال است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت راه‌اندازی یک بیمارستان جنرال در رشت، خاطرنشان کرد: گیلان تنها استان فاقد بیمارستان جنرال است اما با تلاش‌های صورت گرفته، مجوز این بیمارستان از مقام عالی وزارت اخذ، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درج و توسط رئیس‌جمهوری به گیلان ابلاغ شده است.
دکتر آشوبی با اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت، گفت: به‌منظور تجمیع خدمات ارائه‌شده به بیماران در قالب بیمارستان جنرال، این پروژه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان مجری ساختمان‌های دولتی شروع‌شده که ازجمله موانع اجرایی این پروژه صعب‌العبور بودن مسیر منتهی به کارگاه، هزینه بالای انتقال انشعابات، تخصیص ناکافی اعتبارات و کندی اخذ تسهیلات ماده ۴۶ است.
وی در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی رشت نیز بیان کرد: با عنایت به تراکم بالای جمعیتی در گیلان و عدم تناسب تعداد تخت‌های بیمارستانی موجود استان به‌ویژه شهرستان رشت با جمعیت ساکن و شناور در آن، ضرورت احداث بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی رشت مورد تصویب دولت قرارگرفته است که از جمله موانع اجرایی این طرح نیز تأمین زمین مناسب و اخذ مجوز ماده ۲۳ است.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.