کد خبر : 16948
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴

دکتر آذر خسروی:توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت جامعه به ورزش‌های همگانی در اولویت است

دکتر آذر خسروی:توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت جامعه به ورزش‌های همگانی در اولویت است
یکی از شایع‌ترین نشانه‌هایی که در دوران بحران 40‌ سالگی دیده می‌شود، آشفتگی روحی و افسردگی است.

به گزارش پویشگران گیل:

دکتر آذر خسروی کارشناس ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان به مناسبت هفته تربیت بدنی در مطلبی اختصاصی در خصوص اهمیت ورزش مطالب زیر را بیان داشت.
تاریخچه ورزش در ایران
در میان کشورهای مشرق زمین، ایران تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود، بیشترین اولویت را به تربیت بدنی و ورزش می داد. در یکی از کتاب های باستانی آمده است: ورزش در ایران باستان، با هدف سلامت، شادابی و آماده بودن برای دفاع از وطن پا گرفت و هدف اصلی آن، تربیت جوانان بود. تیراندازی، کوه نوردی، شمشیرزنی، دو، اسب دوانی، شترسواری، ارابه رانی، مشت زنی، شنا و کشتی در این مرز و بوم رواج داشت. پارسیان شکار و شکارگاه را آموزشگاه حقیقی جنگ می پنداشتند و جوانان پارسی در شکار، سحرخیزی، بردباری در راه رفتن و دوندگی و تیراندازی، آمادگی روحی و چابکی را فرا می‌گرفتند. هرودوت مورخ مشهور یونانی می نویسد:ایرانیان از پنج تا بیست سالگی سه چیز می آموختند:1-سوارکاری 2-تیروکمان 3-راستگویی

آثار فردی ورزش
ورزش بر جنبه های گوناگون فرد اثر می گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می شود؛ نعمتی که به تعبیر امام علی علیه السلام از زیادی مال بهتر است. ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست یابی به مدارج کمال یاری می رساند.

آثار روانی ورزش
ورزش همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتماد به نفس است. ورزشکاران موفق، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات مقاوم تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می افتد و به عادت های زشت مثل اعتیاد دچار نمی شود. از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ خمودگی و افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دل مردگی بیمه می کند.

دلیل نامگذاری روز تربیت بدنی و ورزش
روز ۲۶ مهر ماه از سال ۱۳۸۳ تا کنون به عنوان روز تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده است تا مردم بیشتر با ورزش و فواید آن آشنا شوند. همچنین هر ساله تلاش می‌شود تا در این هفته برنامه‌ها و رویدادهای مفیدی در زمینه ورزش و سلامت جامعه برگزار شود، به عنوان مثال اکثر همایش‌های مرتبط با این موضوع در این هفته انجام می‌شود.علت اصلی نامگذاری هفته تربیت بدنی و ورزش، آشنایی اقشار مختلف جامعه با اهمیت، فواید و اثرات ورزش در زندگی فردی و اجتماعی است. همچنین توجه و ضرورت اشاعه، توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت و ارشاد جامعه به ورزش‌های همگانی یکی دیگر از دلایل برگزاری این هفته به شمار می‌آید.
هفته تربیت­ بدنی همه­ ساله از 26 مهر تا دوم آبان به‌منظور آشنایی اقشار مختلف جامعه با فواید متعدد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی و ترغیب جامعه به شرکت در فعالیت­‌های ورزشی برگزار می­شود و کلیه برنامه های اجرایی در طول این هفته با شعار هفته تربیت بدنی به عنوان الگو بهره مندی از آن در طول سال اجرا می شود. اجرای اقدامات اثربخش برای ترویج ورزش همگانی، نیازمند مشارکت و همکاری و ایجاد هم­افزایی بین دستگاه­های اجرایی مختلف، بخش خصوصی و جامعه مدنی می‌باشد.

الف: اهداف هفته تربیت بدنی و ورزش

  • اشاعه­ سبک زندگی سلامت محور از طریق توسعه ورزش در کانون خانواده
  • تقویت هویت ملی از طریق نقش ورزش
  • تاکید بر اثرگذاری ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی و بالابردن سطح سلامت جسمی و معنوی
  • اجرای برنامه هایی مشارکت جمعی شهروندان
  • افزایش تأثیر رسانه ها بر سالم سازی فضای ورزش
  • تجلیل از جامعه ورزش و پیشکسوتان، قهرمانان، مربیان رشته های مختلف
  • تکریم فعالان، ارگان ها، خیرین و رسانه های تأثیرگذار حوزه ورزش در سطح ملی
  • معرفی ظرفیت های صنعت و اقتصاد ورزشی و برپایی نمایشگاه های معرفی تولید کننده های برتر صنعت ورزش

تغییرات بدن در 40سالگی و تاثیرات ورزش
میان سالی دوره ای از زندگی است که پس از جوانی و پیش از سالمندی می باشد. تلاش‌های مختلفی برای تعریف این دوره انجام شده است و معمولاً در حدود بین سنین ۳۵ تا ۶۰ رخ می‌دهد.شروع دهه 40 سالگی و سال‌های بعد از آن، با تغییرات انکارناپذیری همراه است. بدن ما پس از پشت‌سر گذاشتن نیمه عمر، به‌تدریج شروع به زوال می‌کند و محدودیت‌هایی را به همراه دارد. 40 سالگی، سنی است که در آن انسان به کمال رسیده و ممکن است سرشار از انرژی روحی برای بسیاری از کارها باشد، اما کمی هم احساس خستگی جسمی دارد و حس می‌کند که دیگر جوان نیست و بعضی کارها را نمی‌تواند انجام دهد.هیچ‌یک این مشکلات، نمی‌تواند موجب حذف ورزش از برنامه روزانه افراد شود، چه بسا انجام برخی از تمرینات مناسب می‌تواند موجب عملکرد بهتر بدن باشد.
در این سنین، بدن شروع به تغییر می‌کند. چاقی در بعضی افراد ظاهر می‌شود و خطرات جدی سلامتی فرد را تهدید می‌کنند. در این شرایط ورزش عاملی بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود و بسیار کمک‌کننده و انرژی بخش خواهد بود. درست است که ورزش و هیچ کدام از فعالیت‌های بدنی نمی توانند روند افزایش سن را متوقف کنند، اما شواهد و تجربه‌ها به ‌وضوح نشان داده که ورزش، امید به زندگی را با محدود کردن توسعه بیماری‌های مزمن افزایش می‌دهد و این تاثیر ورزش، در سن چهل سالگی و بعد از آن بسیار مشهود است.
بحران میانسالی در افراد به اشکال گوناگون بروز می‌کند، اگر افراد علائم و نشانه‌های این دوران و بحران آن را بشناسند و به‌محض بروز این علائم کاری انجام دهند، می‌توانند از این بحران به‌سلامت گذر کرده و این بحران را به یک فرصت برای شکوفایی تبدیل کنند. یکی از شایع‌ترین نشانه‌هایی که در دوران بحران 40‌ سالگی دیده می‌شود، آشفتگی روحی و افسردگی است. علائم افسردگی مرتبط با بحران میانسالی در مردان و زنان مقداری متفاوت خواهدبود. همچنین پیامدهای ورود به یکی از اساسی‌ترین دهه‌های زندگی می‌تواند از هر فرد به فرد دیگر، بسیار متمایز باشد. دامنه‌ی تغییرات فیزیکی مثبت و منفی بعداز چهل سالگی بسیار گسترده است. در این قسمت برخی از آنها را نام می‌بریم:‌ کوتاه شدن قد، قوی شدن سیستم ایمنی بدن، ضعیف شدن استخوان‌ها، کمبود کلسیم در بدن، اضافه وزن و چاقی، افسردگی، پوکی استخوان خیلی تغییرات مثبت و منفی دیگر.
سوخت و ساز بدن کم می‌شود:‌ بعد از چهل سالگی سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و عضلات با سرعت بیشتری از دست می‌روند. برای پیشگیری از این مسئله باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید.ممکن است بعد از چهل سالگی شنوایی و بینایی‌تان ضعیف شود.قدرت چشایی تغییر پیدا می‌کند:‌ با بالارفتن سن، تعداد گیرنده‌های چشایی کاهش پیدا کرده و بتدریج قدرت چشایی از بین می‌رود.افزایش سن ممکن است میل جنسی را کاهش دهد. میل جنسی یکی دیگر از تغییراتی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد.
از جمله مزایای اصلی تمرینات ورزشی برای افراد بالای 40 سال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود میزان چربی بدن
  • کاهش سطح گلوکز خون و بهبود پاسخ به انسولین
  • بهبود خلق ‌و خو
  • افزایش / یا حفظ توده بدون چربی
  • انعطاف‌پذیری بیشتر
  • بهبود روابط اجتماعی
  • افزایش عزت‌نفس و بهبود سایر جنبه‌های روانی
  • تقویت سیستم قلبی عروقی
  • بهبود جریان دستگاه گوارش
  • تقویت سیستم اسکلتی عضلانی بدن
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • ایجاد تناسب اندام بهتر
  • استرس را کاهش میدهد
  • تولید و ترشح هورمون‌های بسیار مهم و آنابولیک را برای بدن بهبود می‌بخشد

توصیه های ورزشی
– برای انجام ورزش، در طی روز، زمان خاصی را اختصاص دهید.
– اگر دچار بیماری خاصی هستید، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
– از انجام ورزش در ساعت های بسیار گرم روز بپرهیزید.
– از انجام ورزش در محیط های آلوده و ساعت های پر ترافیک روز خودداری کنید.
– اگر مشکل مفصلی دارید، از زانوبند و مُچ بند استفاده نمایید.
– در صورت ایجاد تپش قلب، درد قفسه سینه، گیجی، حالت تهوّع و تنگی نفس، بی درنگ از فعالیت دست بکشید.
– برخلاف تصور عمومی، نوشیدن آب در حین فعالیت ورزشی مضر نیست و شما می توانید از مایعات استفاده کنید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.