کد خبر : 11991
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش در مزارع کشاورزی

ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش در مزارع کشاورزی
سوزاندن بقایای کشاورزی، به مرور ارزش زراعی خاک را از بین می‌برد و سبب کاهش حاصلخیزی، از بین رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک می شود.

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت گفت: یک سال حبس برابر ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی برای سوزانندگان کاه و کلش در نظرگرفته می‌شود.
به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، یاسر ریاضی با اعلام این خبر گفت: متاسفانه همه ساله با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و برداشت محصولات کشاورزی، بعضی از کشاورزان به منظور از بین بردن آفات گیاهی و جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر این آفات و ایجاد سهولت بیشتر در عملیات کاشت و داشت، برای آماده کردن زمین های کشاورزی خود برای کشت دوم، اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می کنند که این اقدام باعث مشکلات محیط زیستی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه خواهد شد.
وی همچنین افزود:با سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی، خاکستر و دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا در فضای مسکونی روستایی و یا شهری همجوار شده و مشکلات سلامتی و بهداشتی شامل بروز انواع حساسیت ها، مشکلات تنفسی و در نتیجه نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزان روش‌های غیرمخرب را در باره ی مدیریت اصولی پسماند های کشاورزی بکار گیرند، اظهار داشت:سوزاندن بقایای کشاورزی، به مرور ارزش زراعی خاک را از بین می‌برد و سبب کاهش حاصلخیزی، از بین رفتن موجودات زنده مفید داخل خاک می شود. لذا به کشاورزان توصیه می‌شود از آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت محصول خودداری کنند و افرادی را هم که اقدام به این کار می‌کنند، به مراجع قضایی معرفی خواهیم نمود.
ریاضی در پایان گفت:برابر با قانون مدیریت پسماندها و به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی، سوزاندن بقایای کشاورزی و مدیریت نا صحیح پسماندهای محصولات زراعی جرم بوده و در صورت مشاهده و گزارش شهروندان دوستدار محیط زیست به ادارات محیط زیست، جهادکشاورزی، آتش نشانی، پلیس ۱۱۰، بخشداری و دهیاری ها با کشاورزان خاطی برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.