کد خبر : 21278
تاریخ انتشار : جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۹

معاون رییس‌جمهور و ریبس سازمان برنامه‌و بودجه کشور:

ظرفیت اقتصادی گیلان از کشاورزی به ترانزیت در حال تغییر است

ظرفیت اقتصادی گیلان از کشاورزی به ترانزیت در حال تغییر است
منظور:حفظ تالاب بسیار مهم بوده و لایروبی آن از پروژه‌های بسیار مهمی است که باید با قدرت بیشتری انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

داود منظور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه گیلان باید در اقتصاد دریا نقش پررنگ تری ایفا کند، گفت: ظرفیت‌های بندرگاهی، حمل و نقل دریایی و شیلات باید با جدیت دنبال شود و در موضوع صنایع کشاورزی و تبدیلی نیز ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید واحدهای راکد را احیا کنند.

وی ادامه داد: در احیای واحدهای راکد،باتوجه به آنکه استاندار گیلان احیای این واحدها را در دستور کار دارد باید موضوع صنایع تبدیلی و کشاورزی و صنایع با فناوری بالا در بخش صنعتی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در کنار کشاورزی در صنعت نیز به نقاط شایسته دست یابیم.

منظور تاکید کرد: قطب علمی و فرهنگی استان هم در حال شکل‌گیری است و اجرای پروژه بیمارستان ۴۲۱ تختی لاکان نشان می‌دهد که ظرفیت خدمات پزشکی در استان به خوبی در حال تقویت و توسعه است.

وی یادآور شد:در موضوعات توسعه گردشگری به ویژه گردشگری طبیعت نیز اقدامات خوبی در حال انجام است که نیاز به کار بیشتر دارد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور توجه به ظرفیت کشاورزان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: واردات بیش از نیاز برنج موجب شد قیمت برنج ایرانی نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه کاهش یابد،این امر کشاورزان را دچار مشکل کرده که باید به بازارسازی کمک شود،فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مباشران بخش خصوصی برنج باقی‌مانده کشاورزان را خریداری کنند.

وی اظهار کرد: در بخش چای هم اعتباراتی تخصیص یافت و جلساتی برای چای سنواتی و چای انبار شده برگزار شد که نیاز به تعیین تکلیف دارد و باید طبق برنامه ای با نظارت استانداری انجام شود تا کشاورزان دغدغه فروش نداشته باشند و محصول خود را با قیمت مناسب و سود آوری به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: در بخش شیلاتی پرورش ماهی،آبزی پروری،پرورش ماهی در قفس نیز در برنامه هفتم هدف گذاری‌هایی شده است.

*اقدامات بزرگی در گیلان در حال انجام است

منظور یادآور شد: اقدامات بزرگی در استان به همت دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و طی ۲ سالی که از عمر دولت می‌گذرد اقدامات بسیاری که زمین مانده بود به بهره‌برداری رسید.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور فرصت باقی مانده تا پایان دولت اول سیزدهم را فرصت مغتنم و مناسبی دانست که تعداد بیشتری از تعهدات بجا مانده از سفر رییس جمهور در سفرهای استانی بویژه طرح‌های نیمه تمام تکمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع فاضلاب از ۱۲طرح جمع آوری فاضلاب در حال اجرای استان مقداری عقب ماندگی وجود دارد که باید به کار سرعت بخشید.

وی با تاکید براینکه باید پوشش جمعیت بهره‌بردار از فاضلاب در استان افزایش یابد، یادآور شد:با چند تدبیر و اقدام پروژه‌هایی که بتواند شبکه‌های ایجاد شده را به خط اصلی وصل کند می‌توان بهره مندی مردم از این پروژه‌ها را سرعت داد.

منظور اضافه کرد: مساله فاضلاب با توجه به آلودگی که در آب‌ها ایجاد می‌کند باید به صورت ویژه دنبال شود، این موضوع از پروژه‌های زیست محیطی، زیربنایی و چند وجهی است و ما آمادگی لازم برای تقویت اعتبارات متناسب با پیشرفت پروژه را داریم.

وی اظهار کرد: امسال برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ۱۰۰ همت تا پایان سال اختصاص خواهیم داد.

معاون ربیس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اهمیت لایروبی تالاب انزلی نیز گفت: حفظ تالاب بسیار مهم بوده و لایروبی آن از پروژه‌های بسیار مهمی است که باید با قدرت بیشتری انجام شود.

وی در ادامه نرخ مشارکت گیلان در پاییز ۱۴۰۲ را ۴۴.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ از سایر استانهای و میانگین کشوری نیز بالاتر است.

وی یکی از نشانه‌های خروج از رکود را افزایش نرخ مشارکت دانست و افزود: یافتن فرصت‌های شغلی نرخ مشارکت را افزایش می‌دهد باید در بخش بانوان نیز مشارکت بیشتری در بخش اشتغال ایجاد کنیم.

منظور نهضت ملی مسکن را نیز از اولویت‌های اصلی دولت و رییس جمهور اعلام کرد و گفت: سرعت تکمیل طرح مسکن خوب است و در صورت تحقق تسهیلات بانک‌ها شاهد افتتاح طرح های مسکن خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.