کد خبر : 18463
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان: 72.5 درصد حوادث سطح ولتاژ انتقال، ناشی از درختان بوده است

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان: 72.5 درصد حوادث سطح ولتاژ انتقال، ناشی از درختان بوده است
تا پایان مهر ماه از تعداد کل حوادث برق منطقه ای گیلان(123 مورد)، 40 مورد از حوادث ناشی از درختان بوده است.

به گزارش پویشگران گیل:
حسن قنبرزاده گفت: از ابتدای سال 1402 تا پایان مهر ماه از تعداد کل حوادث برق منطقه ای گیلان(123 مورد شامل 47 مورد انتقال و 76 مورد فوق توزیع) 40 مورد از حوادث ناشی از درختان بوده است که 29 مورد از این حوادث در بخش انتقال بوده است. در واقع 72.5 درصد از حوادث سطح ولتاژ انتقال، ناشی از درختان بوده است.
وی افزود: این در حالی است که، پس از اخذ مجوز اضطراری درخت زنی از اداره کل منابع طبیعی استان گیلان، میزان حوادث ناشی از درختان تا پایان مهر ماه 1402، مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه (21 مورد) در واقع 62 درصد کاهش یافت.
معاون بهره برداری تصریح کرد: با توجه به پوشش جنگلی و اقلیم سرسبز استان گیلان، رشد گیاهان و درختان در منطقه به سرعت رخ می‌دهد که به دلیل ورود درختان و یا سرشاخه های آنها به حریم خطوط، بخشی از خطوط انتقال و فوق توزیع از مدار خارج می شود. ورود درختان به حریم خطوط نه تنها می تواند موجب خاموشی در شبکه برق شود، بلکه می تواند موجب بروز آتش سوزی گسترده در مناطق جنگلی استان نیز شود.
وی افزود: این حوادث در برخی مواقع منجر به خروج واحدهای نیروگاهی و از دست دادن توان تولیدی نیروگاه ها و همچنین خاموشی مشترکان می‌شود که در شرایط اوج بار شبکه، این حوادث ضمن تحت تاثیر قرار دادن شبکه سراسری، می تواند موجب از دست رفتن پایداری شبکه سراسری نیز شود.
قنبرزاده گفت: با توجه به اینکه صنعت برق، زیربنای توسعه بوده و زندگی و معاش مردم مستقیما با برق گره خورده، وقوع این حوادث در زمان اوج بار می تواند چالش بزرگی برای صنعت برق و کشور به همراه آورد.
وی افزود: با توجه به حساسیت موجود، عدم امکان به موقع درخت زنی مربوط به درختان منابع طبیعی با توجه به زمان بر بودن پروسه اخذ پروانه قطع درختان و محدودیت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در صدور پروانه قطع درختان تا زیر20 متر مکعب از جمله مشکلاتی است که در اسرع وقت باید با همکاری سازمانهای ذیربط برطرف شود. و برق گیلان بطور جدی پیگیر این موضوع می باشد.
معاون بهره برداری گفت: همچنین برق منطقه ای گیلان (به همراه شرکت برق منطقه ای سمنان) به علت نداشتن دیسپاچینگ منطقه، جهت اخذ مجوز خاموشی برای رفع عیوب خطوط انتقال شرکت ازدیسپاچینگ منطقه شمال در مازندران، با تاخیرات و مشکلاتی متعددی روبه رو بوده که باعث مضاعف شدن چالش‌های موجود شده که این موضوع ضرورت احداث دیسپاچینگ GAOC در استان گیلان را دوچندان می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.