کد خبر : 830
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در رشت: سهم ایران در گردشگری دینی پایین است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی در رشت: سهم ایران در گردشگری دینی پایین است

به گزارش پویشگران گیل: عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با بیان اینکه شاخص‌های گردشگری دینی در جامعه اسلامی پایین است،گفت: سیاست‌گذاری و برنامه ریزی درستی در حوزه صنعت گردشگری دینی صورت نگرفته است. مهدیه بُد در همایش تبیین الگوی شناختی گردشگری اسلامی-ایرانی در سالن شهید انصاری خاتم الانبیا رشت، اظهار کرد: گردشگری مذهبی و زیارتی

به گزارش پویشگران گیل:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با بیان اینکه شاخص‌های گردشگری دینی در جامعه اسلامی پایین است،گفت: سیاست‌گذاری و برنامه ریزی درستی در حوزه صنعت گردشگری دینی صورت نگرفته است.
مهدیه بُد در همایش تبیین الگوی شناختی گردشگری اسلامی-ایرانی در سالن شهید انصاری خاتم الانبیا رشت، اظهار کرد: گردشگری مذهبی و زیارتی بخش قابل توجهی از سفرها را شامل می‌شود که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به خلاء‌های پژوهشی و علمی در حوزه گردشگری دینی، افزود: لزوم سمت و سوگیری فعالیت‌های پژوهشی و علمی در حوزه گردشگری دینی مورد تاکید است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه گردشگری دینی افراد را دچار تحول روحی می‌کند، گفت: نیات مذهبی و اعتقادی جزو یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سفر از گذشته تا با امروز بوده است.
بُد با اشاره به اینکه ۲۶ درصد سفرهای جهان با نیات مذهبی شکل می‌گیرد، اضافه کرد: فراهم‌سازی زیرساخت‌های گردشگری دینی در کشور باید در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به آثار و نتایج سفر بویژه سفرهای اعتقادپرور دینی، افزود:ایجاد آرامش روحی و همچنین رفع افسردگی در جامعه می‌توان سفرهای مذهبی و دینی را ترویج داد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه ترکیب انگیزه‌ها در جذب گردشگر بسیار اهمیت دارد، گفت: جهت دهی مخاطبان در سفر با فراهم‌سازی جذابیت‌های فرهنگی، گردشگری و ارائه برنامه‌های تفریحی باید مورد توجه قرار گیرد.
بُد با بیان اینکه گردشگری دینی موجب پیوند گفتگو و فرهنگ ملت‌ها می‌شود، اضافه کرد: توسعه گردشگری دینی منجر به اشتغال، اقتصاد و معیشت منطقه می‌شود.
وی با بیان اینکه سهم ایران در گردشگری دینی پایین است، افزود: وجود تنوع آئین‌های سنتی، بقاع متبرکه، اماکن مذهبی و رویدادهای فرهنگی و ارزشی ایران اسلامی را در بخش گردشگری دینی توانمند کرده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با تاکید بر تعریف درستی از الگو و مدلی مناسب در بخش گردشگری دینی، اضافه کرد: در کنار همه ظرفیت‌های بالقوه، هیچ مدل توسعه‌ای در حوزه گردشگری دینی در کشور وجود ندارد.

بُد ادامه داد: نبود سیاست‌های کارآمد که ناشی از نبود شناخت در حوزه گردشگری دینی است سبب شده تا در این حوزه با خلاء‌های جدی مواجه باشیم.
وی با تاکید بر پرداختن آئین‌ها و مراسم‌های سنتی در کشور،افزود: پرداختن به تنوع عزاداری‌ها در دهه محرم یکی از ظرفیت‌های گردشگری دینی است که مغفول مانده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه شاخص‌های گردشگری دینی در جامعه اسلامی پایین است، گفت: سیاست‌گذاری و برنامه ریزی درستی در حوزه صنعت گردشگری دینی صورت نگرفته است.
بُد با بیان اینکه آموزش‌های گردشگری دینی در کشور ضعیف است، اضافه کرد: حلقه‌های زنجیره علمی، پژوهشی، تجربی و تحقیقی در حوزه گردشگری دینی باید به هم وصل شوند.
وی ادامه داد: مطالعه و بررسی اثربخشی گردشگری دینی در جامعه در بخش‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند در بخش رویدادهای دینی، اضافه کرد: عملکرد مسئولان در مدیریت رویدادهای دینی بسیار ضعیف است.
بُد با بیان اینکه رویدادهای دینی و گردشگری می‌تواند به رونق اقتصادی بیانجامد، گفت: در کنار توجه به جاذبه‌های دینی باید رویدادهای دینی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تنوع رویدادهای گردشگری در گیلان بسیار بالا است، افزود: تنوع و تعدد رویدادهای گردشگری در گیلان یک ظرفیت اقتصادی است که باید به آن پرداخته شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه دولت از اجرای بخش‌های گردشگری فاصله گیری کند، گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی را در برگزاری رویدادها و جاذبه‌های گردشگری ورود دهیم.
بُد با بیان اینکه تورهای گردشگری دینی در ایران جایگاهی ندارد، اضافه کرد: برپایی تورهای گردشگری دینی در کشور رونق اقتصادی به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه ضعف‌های رسانه در حوزه تبلیغ گردشگری دینی وجود دارد،افزود: فرهنگ گردشگری دینی در کشور باید نهادینه شود و این مهم وظیفه رسانه‌ها و خبرنگاران را سنگین می‌کند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.