کد خبر : 1585
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

استاندار گیلان:شالیکاران نگران واردات برنج در فصل برداشت نباشند

استاندار گیلان:شالیکاران نگران واردات برنج در فصل برداشت نباشند
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پویشگران گیل:
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزان نگران واردات برنج نباشند، گفت: اجازه واردات در زمان برداشت این محصول را نمی‌دهیم از این‌رو شالیکاران با اطمینان به کشت و کار اقدام کنند.
اسدالله عباسی در شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان در سالن شهید انصاری استانداری اظهار کرد: اگر شالیکاری از سال گذشته برنج در اختیار دارد به این دلیل بوده که به موقع عرضه نکرده‌ است.
وی بیان اینکه تعادل بین زنجیره تولید، امنیت غذایی و تعیین قیمت‌ها مورد توجه است، اضافه کرد: کیفیت محصول برنج، کمیت، قیمت تمام شده، میزان سود عاید کشاورز و سرمایه‌گذاری‌ در شالیکوبی‌ها برای ما مهم است.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه باید در تولید بهره‌وری ارتقاء یابد، اظهار کرد: فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی اعم از برنج باید مورد توجه قرار گیرد از این رو ضروری است تا شالیکاران به این موارد اهتمام کنند.
وی در بخش دیگری با اشاره به محدودیت‌های آبی در فصل زراعی جدید و ضرورت همکاری همه برای عبور از آن اظهار کرد: الان در وضعیت بحران کم آبی نیستیم بلکه در شرایط سخت کم‌آبی قرار داریم و همه باید برای گذر از آن کمک کنند.
عباسی اضافه کرد: به رغم اینکه استان‌های شمالی را پربارش‌ترین مناطق کشور در نظر می‌گیرند اما به دلیل محدودیت‌های موجود در آبندان ها و سدها برای ذخایر آبی، شاهد هدر رفت منابع آبی هستیم و به این ترتیب زمان نیاز به آب، با کمبود مواجه می شویم.
استاندار گیلان با بیان اینکه برای حفاظت از منابع آب بر ما تکلیف است تا به منظور انجام ماموریت در این ارتباط، کار را به خوبی مدیریت کنیم تا خسارتی به کشاورزان وارد نشود، خاطرنشان کرد: برای عبور از شرایط سخت کم آبی امسال در موضوع زراعت برنج باید قرارگاه مرکزی در استان به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها با مسئولیت فرمانداران فعال و عملکرد موثر خود را در این حوزه داشته باشد.
وی با تاکید بر توزیع عادلانه آب در واحد سطح توسط آب منطقه‌ای اظهار کرد: دستگاه‌های ذیربط اعم از جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و هواشناسی در خصوص تقویم زراعی، میزان بارش‌ها و رهاسازی آب و تمام موارد مربوط به محدودیت‌های منابع آبی را شفاف به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌ها در این ارتباط استفاه شود و غفلتی صورت نگیرد، اضافه کرد: دستگاه ها باید هم‌پوشانی داشته باشند و در تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری همکاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید از شالیکاران و در شرایط اضطرار از دهیاران کمک گرفته شود، ادامه داد: مدیران جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف استان گیلان عصرها کارهای شخصی را کنار گذشته در فصل کشت و کار برنج در کنار کشاورزان باشند و ضمن خداوقت به آنها، راهنمایی‌های لازم را ارایه دهند.
استاندار گیلان ارتقاء سطح اطلاعات کشاورزان برای کشت برنج و ارتقا راندمان تولید در قالب ارائه آموزش های لازم در بخش‌های مختلف از جمله چگونگی استفاده از کود و آبیاری و غیره مهم دانست و اضافه کرد: کشت برنج زحمات زیادی دارد و این شرایط نیازمند تشویق و ترغیب شالیکاران است.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گیلان از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان پیش بینی می شود که افزون بر 135 هزارهکتار زیر کشت دوم انواع محصولات کشاورزی برود که راتون یکی از این محصولات در کشت دوم است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.