کد خبر : 14735
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

معصومه نیک‌کار

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه شیلات ایران: ظرفیت تولید و پرورش ۳۰ هزار تن ماهی در قفس ایجاد شد

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه شیلات ایران: ظرفیت تولید و پرورش ۳۰ هزار تن ماهی در قفس ایجاد شد
هوشمندسازی و مکانیزه کردن مزارع آبزی پروری و در بخش صید و صیادی کاهش ضایعات و کیفیت محصولات آبزی را پروژه هایی دانست که در بحث بهره وری 1401این سازمان تعریف شده اند

به گزارش پویشگران گیل :
رجبعلی قربانزاده در نخستین نشست هم‌اندیشی منطقه یک کشور با عنوان توسعه آبزی پروری گفت:در راستای توسعه آبزی پروری یکی از اولویت‌های شیلات ایران با توجه به مشکلات آب شیرین و خشکسالی‌های پیاپی بحث پرورش ماهی در دریاست.
وی عنوان کرد:در این راستا شیلات ایران بدنبال دستیابی به توسعه صنعت آبزی پروری در طول پنج هزار و800 کیلومتر نوار ساحلی شمالی، جنوبی و جزایر کشور در آبهای شور و لب شور می باشد.
وی افزود:پرورش ماهی در دریا و یا قفس و نیز توسعه پرورش ماهی در سواحل مانند ماهیان خاویاری و میگو دیگر اولویت شیلات است که با توجه به نوپا بودن این صنعت اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی تصریح کرد:استانهای شمالی بویژه گیلان باید به هر طریق ممکن این صنعت نوپا را راه اندازی و یک نمونه موفق آن را برای جذب سرمایه گذار بیشتر معرفی کنند. سازمان شیلات ایران تلاش دارد با راه اندازی این صنعت به کمک همه دستگاه‌های مرتبط تاسیسات پشتیبانی قفس را در اراضی و اسکله ایجاد کند.
وی اضافه کرد:بر اساس مطالعات انجام شده امکان تولید بیش از ۴.۶ میلیون تن پرورش ماهی در دریا(قفس)در ابهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر وجود دارد که حدود یک میلیون تن آن در دریای خزر پیش بینی شده است.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه شیلات ایران در ادامه هدف از تقسیم بندی استان‌های کشور به ۶ منطقه آبزی پروری را هم‌افزایی و تبادل تجربه جهت استفاده از تجربیات مفید استان‌ها در بخش‌های مختلف عنوان کرد و افزود:شیلات در برنامه تحولی بدنبال افزایش 30 درصدی تولید در آبزی پروری با ارتقا بهره‌وری است. در این برنامه تحولی شیلات به دنبال دستیابی به تولید2 میلیون و 600 هزار تن انواع آبزیان در سال می‌باشد.
وی سهم گیلان از تولید 2.6میلیون تن انواع آبزیان را 11 درصد اعلام و عنوان کرد: این استان در آبزی پروری بعنوان منطقه یک سهمی 17درصدی (یک میلیون و540 هزار تن) دارد.وی در ادامه خواستار شناسنامه دار شدن مزارع آبزی پروری کشور شد و اظهار کرد:ادارات کل در استان‌ها باید آمار دقیقی از مزارع آبزی پروری در خود داشته باشند.
قربانزاده اضافه کرد:باید به سمت افزایش تولید در واحد سطح حرکت کنیم و برای دستیابی به این مهم راهی جز مکانیزه کردن مزارع نداریم.
وی هوشمندسازی و مکانیزه کردن مزارع آبزی پروری و در بخش صید و صیادی کاهش ضایعات و کیفیت محصولات آبزی را پروژه هایی دانست که در بحث بهره وری 1401این سازمان تعریف شده اند و در سال آتی با هماهنگی معاونت تخصصی برای این اهداف باید پروژه تعریف شود.
وی خاطر نشان کرد: یکی از منابعی که میتواند ایران را در دستیابی به اقتصاد منهای نفت یاری کند، شیلات است و اقتصاد دریا محور ظرفیت های بسیاری دارد که به طور کامل از آن استفاده نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.