کد خبر : 11351
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴

دام‌های نذری عید قربان در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی ذبح شود

دام‌های نذری عید قربان در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی ذبح شود
هر ساله با شروع فصل گرما شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه کنگو (CCHF) فراهم می‌شود، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان است

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل دامپزشکی گیلان از مردم این استان خواست تا دام‌های نذری عید قربان را در کشتارگاه‌های تحت نظارت این اداره کل ذبح کنند.
دکتر سهراب عاقبتی اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی دام نمونه کیلومتر پنج جاده سراوان در رشت، دیلم شرق در لنگرود و کشتارگاه دام سالم تالش کشتارگاه‌های تحت نظارت اداره کل دامپزشکی برای دام‌های نذری است.
وی افزود: به منظور حفظ سلامتی، ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های شایع بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بسیار مهم است تا مردم دام‌های نذری عید قربان را در کشتارگاه های مجاز ذبح کنند.
عاقبتی با اشاره به نظارت‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های انسان و حیوان در گیلان بیان داشت: ۱۷ اکیپ ثابت و ۲۲ اکیپ سیار اداره کل دامپزشکی استان با ۵۸ نفر شامل دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر شرعی در استان نظارت‌های لازم را در روز عیدقربان انجام می‌دهند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ عامل بیماری زا عفونی قابل انتقال به انسان وجود دارد که منشاء نیمی از آنها می‌تواند حیوان باشد، افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سل، بروسلوز و هاری از جمله بیمارهای عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان است که در اثر کشتار غیرمجاز دام می‌تواند به انسان منتقل شود.
وی مصرف گوشت بلافاصله پس از ذبح و خارج از کشتارگاه‌ها را خطرناک دانست و اظهار داشت: این اقدام خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را افزایش می‌دهد، گوشت باید در یخچال بین دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و بعد مصرف شود.
عاقبتی با تاکید بر اینکه مردم نباید از مکان‌های خارج از نظارت دامپزشکی و شرعی گوشت خریداری کنند، اضافه کرد: به منظور رفاه شهروندان در کنار کشتارگاه، مرکز خرید دام پیش‌بینی شده تا مردم بتوانند پس از خرید، دام را در کشتارگاه ذبح کنند.
هر ساله با شروع فصل گرما شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه کنگو (CCHF) فراهم می‌شود، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان است، بیماری تب کریمه کنگو اغلب در اثر گزش کنه و دستکاری و له کردن آن، تماس با دام آلوده و یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده منتقل می‌شود، در این راستا نیروهای بهداشتی درمانی اقداماتی را با کمک دامپزشکی برای کنترل این بیماری انجام داده‌اند که با همکاری مردم، این اقدامات کامل خواهد شد.
این بیماری می‌تواند به صورت مستقیم از دام به انسان یا از طریق گزش انسان توسط کنه آلوده منتقل شود، اکثر موارد این بیماری در افرادی دیده می‌شود که با دام سر و کار داشته‌اند زیرا بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش دام توسط کنه آلوده ایجاد می‌شود.
راه دوم انتقال بیماری از طریق تماس با ترشحات بدن حیوان آلوده است. این بیماری از طریق تماس با خون حیوانات، ترشحات بدنی هنگام ذبح ممکن است فرد را مبتلا کند؛ لذا تاکید می شود از گوشت‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.