کد خبر : 13987
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

معصومه نیک‌کار

دیدار وزیر فرهنگ با نقاش بهشت

دیدار وزیر فرهنگ با نقاش بهشت
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تبدیل خانه موزه و راه اندازی بنیاد و موزه هنرهای معاصر در گیلان را به طور جدی در همکاری با سایر نهادهای متولی تا تحقق شرایط آنها پیگیری خواهد کرد.

به گزارش پویشگران گیل:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی خود با حضور در منزل استاد حسین محجوبی پیشکسوت و خالق نقاشی‌های طبیعت و نقش بهشت در فضایی صمیمانه دیدار و گفتگو کرد.
در ادامه دیدار طرح تکریم پیشکسوتان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، همزمان با هفتمین شب عید نوروز محمدمهدی اسماعیلی به دیدار استاد حسین محجوبی رفت و با ابراز خرسندی از این ملاقات، اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که در شروع سال جدید به خدمت استاد برسم. این دیدار را برایم مبارک است و آن را باید به فال نیک گرفت.
وی ادامه داد: دیدار و همنشینی با مشاهیر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی و قدرشناسی و تکریم از خدمات و تلاش های یک عمر آنها همواره از ابتدای شروع فعالیت این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اولویت‌های مهم این وزارتخانه قرار گرفته و با جدیت در حال انجام است.
رئیس شورای هنر در وصف «نقاش بهشت» برای استاد محجوبی، آن را بسیار ارزشمند و ارزنده نام این استاد پیشکسوت دانست و گفت: نقاش بهشت عنوان جالب توجه ای است که تجلی آن در آثار و نقاشی‌های این پیشکسوت هنرهای تجسمی قابل درک و فهم است.
در ادامه این دیدار استاد حسین محجوبی نیز با تشکر و قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل وی، با تشریح و مرور تالیفات مکتوب خودش درباره آثار نقاشی های خود، اظهار داشت: شماری از این نقاشی ها را وقتی که احساس کردم زمین درحال فراموشی است، خلق کردم در واقع نقدم به جریانی است که باعث آسیب به طبیعت کشورمان شده و از همین منظر بیشترین نقاش‌هایم با مضمون طبیعت بکر و سرزمین سبز ایران پهناور اسلامی نشأت گرفته است.
این هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی همچنین با اشاره به اثری با عنوان «ایران‌ویج» و تشریح ابعاد مختلف محتوایی این نقاشی، تاکید کرد: ایران مهد تمدن و نخستین منطقه آبادی و آبادانی است که تمدن از آن شروع شد و این اثر نیز در پاسداشت تمدن فرهنگی ایران نقاشی شده که از دریای خزر تا خلیج فارس را در قالب سرزمینی سبز و شاداب و پرنشاط تصویر کرده است.
استاد محجوبی در ادامه به شمار آثار موجود که کل منزل فعلی وی را در برگرفته است اشاره کرد و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد: برای تأسیس خانه‌ موزه وی در تهران مساعدت شود.
وی همچنین با اشاره به پیگیری های انجام گرفته درباره پیشنهاد راه اندازی و شکل‌گیری بنیاد و موزه حسین محجوبی در گیلان از دکتر اسماعیلی درخواست کرد در این زمنیه هم مساعدت نمایند.
محجوبی در ادامه تأکید کرد: تأسیس چنین فضاهایی از موضوعاتی است که لازم است نه در مورد من که برای هنرمندان صاحب‌نام و تأثیرگذار عرصه‌های مختلف رخ دهد، جریانی که می‌تواند باعث حفظ هنر آنها و آثارشان برای آیندگان شود.
عضو کابینه دولت مردمی در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه این خانه فضای ارزشمند و حائز اهمیتی به شمار می‌رود که باید به نوعی شایسته حفظ و نگه‌داری و معرفی شود، تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تبدیل خانه موزه و راه اندازی بنیاد و موزه هنرهای معاصر در گیلان را به طور جدی در همکاری با سایر نهادهای متولی تا تحقق شرایط آنها پیگیری خواهد کرد.
رئیس شورای هنر همچنین ضمن استقبال از پیشنهاد رونمایی از ۷۰۰ اثر استاد که بنا به گفته خودش هنوز معرفی و دیده نشده اند، تاکید کرد: همزمان با سالروز تولد استاد محجوبی در ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری این آثار در گالری رونمایی و در معرض نمایش برای عموم قرار گیرد.
او در بخش دیگر این دیدار با اشاره به اسب‌ها و درخت‌هایی که در آثارش به وفور به چشم می‌آید، گفت: برای بسیاری از افراد این سؤال مطرح است که ‌چرا در بیشتر نقاشی‌هایم به تصویر اسب و درخت پرداخته‌ام. واقعیت این است که اسب نماد زیبایی، تکاپو، حرکت و انرژی ناب است و در مورد درخت هم می‌توان گفت که گیاهان و درختان در زمره عناصر حیات‌بخش و مقدس‌ کره زمین هستند و زیبایی چشم‌نواز و آرامش‌بخشی دارند.
در ادامه این دیدار استاد محجوبی کتاب گزیده منتخب آثارش را را با امضا و یادداشت متن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا کرد.
در پایان این نشست صمیمانه و پس از بازدید از آثار این هنرمند، لوح تقدیر و هدیه نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقاش بهشت تقدیم شد.
محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.
استاد حسین محجوبی متولد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۰۹ در لاهیجان است. او نقاش، معمار و طراح بسیاری از پارک‌های ایران از جمله پارک ساعی تهران بوده است. این پیشکسوت هنر معاصر ایران که آثارش شهرت جهانی دارد، بیشتر از ۷۰ سال است که دنیاهای سرسبز و خیال‌انگیزش را به تصویر کشیده و ارائه کرده است و این ذوق نقاشانه همچنان در جریان هنر معاصر ایران ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.