کد خبر : 8303
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۴۲

رفع موانع ثبت جهانی ماسوله در دستور کار قرار گرفته است

رفع موانع ثبت جهانی ماسوله در دستور کار قرار گرفته است
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان با ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله، رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در دستور کار قرار گرفته است و بنا به تاکید استاندار گیلان همه مدیرانی که در این خصوص همکاری لازم را نداشته باشند معرفی می شوند.
ولی جهانی در بازدید از مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی در گیلان افزود: جلسه بررسی راهکارهای موجود در رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در فهرست آثار یونسکو در محل اداره‌کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شده و یکی از مصوبات این نشست مربوط به موضوع ساماندهی طرح ترافیک مربوط به این شهر تاریخی به ویژه‌ در ایام تعطیلات و نوروز ۱۴۰۱ است .
جهانی در بخش دیگری از سخنانش به تبدیل ۳۰ خانه قجری به اقامتگاه سنتی در گیلان اشاره کرد و گفت: برای تمامی شهرهای گیلان ضوابط بافت تاریخی تعریف شده است و خوشبختانه مردم امروز پذیرفته اند در بافت های تاریخی بایستی ضوابط میراثی را اجرا کنند.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی گیلان در این دیدار اعلام کرد: ۱۲۰ سفره هفت سین در کنار ۴۰۰ غرفه در قالب ۳۸ نمایشگاه صنایع دستی و ۲۷ نوروزگاه برای میزبانی گردشگران نوروزی گسترده می شود.
جهانی همچنین گفت: ۵۱ برنامه آئینی، بومی و محلی و آماده سازی ۵۰۰ بنای تاریخی و میراث فرهنگی و ۲۵۰ میراث طبیعی برای پذیرا شدن میهمانان نوروزی برنامه ریزی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تدوین تقویم جشنواره ای در استان اشاره کرد و گفت: بدلیل جذابیت های آئینی، بومی و محلی و تولیدی این تقویم برای سال ۱۴۰۱طرح ریزی شده است.
جهانی گفت : بر اساس این تقویم ۳۰ جشنواره در سال جدید با محوریت محصولات کشاورزی و صنایع دستی ،آئین های بومی، بازی های محلی برنامه ریزی شده است که جشنواره چای در املش،بهارنارنج در لنگرود و کومله، نیشکر در صومعه سرا برخی از آنها است.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان با ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله، رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت وگیلان با سه هزار و ۲۵۲ تاسیسات گردشگری مهیای میزبانی از میهمانان نوروزی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.