مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی:
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پویشگران گیل:
وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه تجارت،این منطقه به نمایندگی از کل مناطق آزاد کشور تفاهمنامهای با اتحادیه فناوریها و لجستیک روسیه امضاء کرده، افزود: براساس آن اتحادیه کشورهای کریدور شمال-جنوب با حضور ابتدایی کشورهای روسیه،ایران،هند،قزاقستان و جمهوری آذربایجان شروع به کار نمود تا در ادامه کشورهای دیگر ذینفع در کریدور به عضویت این اتحادیه اضافه شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این منطقه آزاد با وجود ایفای نقش حاکمیتی به منظور رونق حمل و نقل کالا وظیفه بازاریابی را برعهده گرفته تا شرایط را برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از بنادرانزلی و کاسپین فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه جهت توسعه تجارت نیازمند ابعاد نرم افزاری و زیرساختهای سخت افزاری است که با بهرهبرداری از راه آهن رشت- کاسپین بخشی از زیرساختهای سخت افزاری این امر به زودی محقق خواهد شد،اضافه نمود: برای اولین بار در کشورمان در طرح ملی اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین از ریل قاشقی یک پارچه استفاده شده که تأمین این ریل با حمایت سرمایه گذاران منطقه آزاد صورت گرفته و با بهره برداری از این طرح،احداث هشت کیلومتر خط ریلی داخل مجتمع بندری کاسپین در دستور کار سازمان قرار میگیرد.
سیاهکارزاده درخصوص افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به مخالفتهای صورت گرفته در این زمینه اشاره و افزود: هم اینک منطقه آزاد مازندران با سه لکه مجزا با همراهی همه ارکان تصمیمساز آن استان تصویب شد، اما در منطقه آزاد انزلی با همه ضرورتهای علمی،تخصصی و منطقی که در این منطقه وجود دارد این الحاقات تاکنون محقق نشده دلیل آن برخی اختلاف نظرها میباشد.
وی تاکید کرد: به دلیل نبود زمین جهت واگذاری به درخواستهای سرمایهگذاری داخلی و خارجی، موضوع توسعه منطقه آزاد انزلی را در حد توان و با جدیت دنبال میکنیم و براساس تدابیری که از سوی سازمان اتخاذ شده در سالجاری 30 واحد غیرفعال شناسایی و با واگذاری آنها به سرمایه گذاران جدید دوباره وارد چرخه تولید و اشتغالزایی شدهاند.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تأکید نمود: بنادر نسل سوم باید فضایی برای توسعه داشته باشند؛ اکنون بندر امیر آباد با مساحت 1900 هکتاری بین بنادر شمالی 57 درصد سهم تجارت بنادر شمالی کشور را به خود اختصاص داده و این درحالی است که منطقه آزاد انزلی با پنج روستای محدوده تنها 2250 هکتار وسعت دارد و فضایی برای توسعه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این منطقه برای توسعه بیشتر و جذب سرمایهگذار به حمایت همه مسئولان استانی نیاز دارد،اظهار نمود: اینجاست که باید بینالمللی اندیشید و محلی عمل کرد؛ اگر چنین طرح توسعه ای محقق گردد نفع آن برای همه هم استانیها خواهد بود؛ ما برای اوج گرفتن به الزاماتی نیاز داریم این موارد در منطقه آزاد انزلی کامل نیست.
سیاهکارزاده اضافه کرد: در دنیا ۵۸۰۰ منطقه آزاد وجود دارد که با نگاهی به مأموریتهای این مناطق میتوان گفت مناطق آزاد خواستگاه و نقاط تلاقی اقتصاد ملی هر کشوری با اقتصاد بینالمللی است که در سیاستهای بالادستی کشورمان این موارد لحاظ شده لذا یکی از سیاستهایی دنبال میکنیم توسعه صادرات، واردات کالا، انتقال تکنولوژی،خدمات اساسی،جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل و توسعه تولید در راستای اقتصاد بینالملل است.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند ماه تعداد ورود گردشگران منطقه آزاد به ۱۲ میلیون خواهد رسید درحالی که سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیون نفر بوده است.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از آماده سازی هشت هکتار پارکینگ در محدوده منطقه متبوع خود خبر داد و افزود: ایجاد پارکینگ به رفع مشکل ترافیکی منطقه کمک میکند و در کنار آن تمهیدات لازم برای حل ترافیک داخل منطقه نیز اندیشیده شده است.
وی رتبه سهولت کسب و کار در منطقه آزاد انزلی را ۹۱ در مقابل رتبه 127 کشورمان بیان کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایلی که به این رتبه رسیده ایم عدم وجود زمین برای واگذاری به طرحهای سرمایه گذاری است و با رفع این مسئله جایگاه منطقه آزاد انزلی در نظام رتبهبندی کسب و کار بینالمللی ارتقاء خواهد یافت.
سیاهکار زاده درخصوص اشتغال ایجاد شده در این منطقه نیز گفت: یکی از درخواستهای فعالین اقتصادی صنعتی منطقه آزاد انزلی کمبود نیروی کار متخصص در برخی حوزهها است؛ مهمترین وظایف ما در حوزه اشتغال پیگیری مطالبات توسعه ای اقتصادی و فعال تر شدن مجتمع بندری کاسپین خواهد بود.
وی با تصریح بر اینکه باعث افتخار است که در استان گیلان فعالیت میکند، تاکید کرد که در هر مقام و مسئولیتی باید برای پیشرفت آن مناطق تلاش کنیم به مسائل پیش آمده در زمانی تصدی بر کرسی مدیرعاملی منطقه آزاد انزلی اشاره و افزود: مخالفت های اولیه برای استفاده از ظرفیتهای بومی جهت مدیریت این منطقه کاملا به حق بوده و نمایندگان مجلس و رسانهها به وظیفه خود عمل کردند؛ اما کشورهای مهاجر پذیر و توسعه یافته دنیا از ظرفیتهایی که در کنار آنها قرار میگیرد برای پیشرفت و توسعه استفاده میکنند مهم این است مسیری که طی میشود درست و صحیح باشد.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.