کد خبر : 854
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

مدیرکل دامپزشکی گیلان:توصیه‌های بهداشتی در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرید

مدیرکل دامپزشکی گیلان:توصیه‌های بهداشتی در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرید

به گزارش پویشگران گیل: مدیرکل دامپزشکی گیلان در خصوص رخداد و شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد. دکتر هادی بابایی مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو با شروع فصل گرما و آغاز فعالیت و تکثیر کنه هیالوما شیوع پیدا می‌کند، گفت: این بیماری

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل دامپزشکی گیلان در خصوص رخداد و شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.
دکتر هادی بابایی مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو با شروع فصل گرما و آغاز فعالیت و تکثیر کنه هیالوما شیوع پیدا می‌کند، گفت: این بیماری از جمله بیماریهای ویروسی مهم و مشترک بین انسان و دام بشمار می رود و کنه‌های آلوده از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری هستند و از طریق له کردن کنه آلوده با دست برهنه، گزیده‌شدن فرد توسط کنه های آلوده به ویروس و تماس با گوشت تازه آلوده یا خون و ترشحات دام آلوده به انسان منتقل می شود.
وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو از نظر ظاهری در دام قابل تشخیص نبوده و در حیوان علامت مشخصی ایجاد نمیکند. این بیماری در انسان خطرناک بوده و از فرد بیمار به فرد سالم نیز قابل انتقال است. بنابراین دامداران، سلاخان، قصابان، شاغلین دامپزشکی و پزشکان و پرستاران در معرض اولیه بیماری می باشند.
بابایی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری، مبارزه با کنه‌های ناقل بیماری است که بصورت سمپاشی مستمر بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصول بهار و تابستان انجام می‌گیرد. همچنین آموزش و ترویج عموم علی الخصوص افراد در معرض خطر نظیر دامداران، کارگران کشتارگاه، دامپزشکان نقش مهمی در کنترل و پیشگیری این بیماری ایفا می نماید.
وی افزود: شهروندانی که بدون رعایت پوشش‌های بهداشتی اقدام به کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند و یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان نگهداری لاشه دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال است (این کار در همه کشتارگاههای صنعتی انجام می شود).
مدیر کل دامپزشکی گیلان به عموم مردم توصیه کرد تا با رعایت نکات بهداشتی از ابتلای به این بیماری پیشگیری نمایند. همچنین از کشتار دامها در مناطق ییلاقی و مصرف گوشت کشتار شده تازه که زنجیره سرد و جمود نعشی را طی نکرده است جداً خودداری نموده و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز عرضه تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.