کد خبر : 27143
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

شالیکاران جامانده برای دریافت حواله کود اقدام نمایند

شالیکاران جامانده برای دریافت حواله کود اقدام نمایند
صالح محمدی:کشاورزان برای ۶۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری خود خزانه‌گیری انجام داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

دکتر صالح محمدی گفت: شالیکارانی که تاکنون نسبت به دریافت حواله کود اقدام نکرده‌اند،با در دست داشتن قبض آبیاری و کارت ملی به مراکز دولتی و یا غیردولتی کشاورزی مراجعه و با اخذ حواله الکترونیک نسبت به دریافت کود ازته، فسفاته و پتاسه از طریق کارگزاران توزیع در استان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه توزیع کود از طریق ۲۰۰ کارگزار بخش خصوصی و تعاونی‌های تولید روستایی در گیلان انجام می‌شود، افزود: از سهمیه نزدیک به ۴۲ هزار تن کودشیمیایی مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۲ استان، تاکنون بیش از ۳۲ هزار تن انواع کود شیمیایی تامین شده و از این میزان بیش از ۱۸ هزار تن کود بین شالیکاران توزیع شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با بیان اینکه تاکنون شخم اولیه ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان معادل ۵۷ درصد انجام شده‌ است، اضافه نمود: کشاورزان برای ۶۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری خود خزانه‌گیری انجام داده‌اند.

محمدی با تاکید بر توجه کشاورزان به تقویم زراعی و تفاوت این تقویم برای مناطق مختلف استان گیلان بیان کرد: طبق تقویم زراعی و در راستای مدیریت بهینه آب، بهترین زمان پیشنهادی احداث خزانه در فومنات و اراضی خارج از شبکه آبیاری سدسفیدرود تا پنج اردیبهشت ماه و در اراضی داخل شبکه به غیر از منطقه فومنات تا ۱۲ اردیبهشت ماه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: همچنین شالیکاران رستم آباد تا ۲۵ اردیبهشت ماه برای احداث خزانه فرصت دارند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در استان کیفی و شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

 

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.