کد خبر : 24226
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان:

قلع و قمع یک واحد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی

قلع و قمع یک واحد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی
ولی جهانی:وظیفه ذاتی میراث‌فرهنگی را پاسداری از آثار تاریخی ارزشمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

ولی جهانی گفت:در اثنای ساخت و ساز مازاد بر ضوابط حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان،با ورود یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و صدور اخطارهای کتبی و با توجه به عدم توجه ذی نفع به تذکرهای شفاهی و کتبی، لاجرم موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و علیه متخلف اقامه دعوی شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ضمن تقدیر و تشکر از رئیس دادگستری و دادستان شهرستان لاهیجان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و اهتمام وافر دستگاه قضا در این شهرستان، ابتدا با متوقف شدن عملیات عمرانی و در نهایت با صدور حکم و حضور یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نسبت به قلع و قمع یک طبقه ساختمان مازاد بر ضوابط حریم بقعه شیخ زاهد گیلانی اقدام لازم انجام شد.
جهانی با اشاره به قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی گفت: مطابق با قوانین و مقررات حوزه میراث‌فرهنگی هرگونه ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی منوط به استعلام و اخذ مجوز از این اداره‌کل است و چنانچه بر خلاف ضوابط نسبت به فعالیت‌های عمرانی در بافت‌ها و حرایم مصوب بناهای تاریخی مبادرت شود، قلع و قمع طبقات مازاد در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی از همه مردم ساکن در بافت‌های تاریخی خواست تا پیش از هرگونه شروع ساخت و سازهای احتمالی، نسبت به استعلام و اخذ مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اقدام کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان وظیفه ذاتی میراث‌فرهنگی را پاسداری از آثار تاریخی ارزشمند دانست و گفت: در این راه خطیر نیازمند همراهی و مساعدت همه مردم و علاقمندان به میراث‌فرهنگی هستیم .
بقعه شیخ زاهد گیلانی در تاریخ پنجم دی ماه ۱۳۴۷ و با شماره ۸۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که ضوابط اختصاصی آن از سوی وزارتخانه مصوب و برای اجرا به استان ابلاغ شده است.

 

منبع: روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.