کد خبر : 22910
تاریخ انتشار : شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

نماینده عالی دولت در گیلان:

انتخابات بهترین راه برای تحقق مردم سالاری است

انتخابات بهترین راه برای تحقق مردم سالاری است
عباسی:اهدای کتاب، ارزشمندترین هدیه از نظر فرهنگی و پویش کتابخوابی یکی از جلوه‌های ارزنده جهاد تبیین است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

اسدالله عباسی در آئین تکریم مقام کتابداران،کتابخوانان و مروجان کتاب استان، با تسلیت سالروز وفات حضرت زینب(س)، این بانوی بزرگ اسلام را پرچمدار جهاد تبیین دانست و اظهار کرد: حضرت زینب(س) توانست نهضت عاشورا را به خوبی تبیین کند و ظلم ستمکاران را برملا و حقانیت جبهه حق را نمایان سازد و پیام امام حسین(ع) را به گوش جهانیان برساند.

وی اضافه کرد: بر همگان مبرهن است که به واقع کربلا در کربلا می ماند اگر حضرت زینب (س) نبودند.

وی در ادامه با اشاره به اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی به امر کتاب و کتابخوانی، افزود: کتاب نماد شکوفایی فرهنگی و یکی از شاخص‌های مهم توسعه پایدار هر کشوری محسوب می شود.

استاندار گیلان کتابخانه را به مثابه یک گنجینه ارزشمند دانست و تصریح کرد: وقتی دشمنان به کشورها حمله می کردند، اسناد تاریخی و کتاب‌های ارزشمند موجود در کتابخانه‌ها را از بین می‌بردند؛ در جریان حمله مغول به ایران نیز چنین اتفاقی رخ داد و امروز نیز شاهد تخریب کتابخانه ها و مراکز اسنادی غزه به دست رژیم صهیونیستی هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به نقش کتابخانه‌ها در توسعه کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها جایگاه ویژه‌ای در هر کشور دارند و به عنوان یکی از بارزترین شاخصه‌های توسعه پایدار محسوب می‌شوند و بی‌شک کتابخانه‌ها یکی از گنجینه‌های مهم هر کشور هستند .

عباسی با بیان اینکه بها دادن به کتابخوانی بسیار مهم است و باید تلاش کنیم تا با آن مانوس شویم افزود: هم اینک نیز شاهد گسترش مطالعه کتاب به صورت دیجیتالی هستیم که این امر نیز بسیار مناسب است و می‌توان از آن بهره برد؛ اما این بدان معنی نیست که از کتاب و کتابخوانی و همچنین از کتابخانه‌ها غفلت کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهتمام ورزیدن به کتاب خواندن و توسعه فرهنگ مطالعه، اضافه کرد: کتاب در روح انسان نشاط ایجاد می‌کند و کتاب خواندن و مانوس شدن با کتاب، نبوغ ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل همه اقشار مختلف مردم بایستی به مقوله کتابخوانی بهای بیشتری بدهند.

عباسی اظهار کرد: با توجه به اینکه ارزشمندترین هدیه از نظر فرهنگی اهدای کتاب است، یکی از جلوه‌های ارزنده جهاد تبیین، پویش کتابخوانی است؛ باید این پویش را در بخش‌ها، شهرها و همچنین به صورت استانی برگزار کنیم تا مقوله کتاب و کتابخوانی بیشتر در جامعه ترویج شود.

وی از مدیران خواست همواره با کتاب عجین باشند و بر دانش خود بیافزایند و تصریح کرد: یادگیری با فطرت انسان سازگار است و کتاب یکی از مهمترین ابزارهای دانش اندوزی محسوب می شود.

استاندار گیلان با تاکید بر توجه نسبت به بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت گفت: تاکنون برای افتتاح کتابخانه مرکزی رشت حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است اما برای بهره برداری از این کتابخانه، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

عباسی اظهار کرد: افتتاح و بهره‌برداری از کتابخانه‌های نیمه‌تمام همانند سایر پروژه‌ها برای ما حائز اهمیت است و نسبت به افتتاح کتابخانه مرکزی رشت اهتمام داریم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استانداری گیلان برای به بهره‌برداری رساندن کتابخانه مرکزی رشت اقدام کرده، نسبت به اتمام آن نیز اهتمام دارد تا این کتابخانه همانند نگینی در استان و شمال کشور بدرخشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه کتابخانه ها تقویت کننده نویسندگان و ناشران هستند، تاکید کرد: پویش های کتابخوانی یکی از بهترین جلوه های جهاد تبیین است؛ برای کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی نیز باید به کتاب و کتابخوانی و کتابخانه پناه ببریم.

حضور در انتخابات بهترین راه برای تحقق مردم سالاری است

استاندار همچنین به برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در 11 اسفند اشاره و بیان نمود: بهترین راه برای تحقق مردم سالاری، حضور در انتخابات است و در این مسیر انتخاب ها باید فارغ از هیجان و بر مبنای هوشیاری و تحقیق باشد.

وی از کتابداران خواست با توجه به مخاطب خود اقدام به اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت در انتخابات سال جاری کنند و یادآور شد: شهرداری ها در تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی مشارکت فعال داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: تکمیل کتابخانه مرکزی رشت تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت داشته است؛ امیدواریم که با مساعدت مسئولان هر چه سریعتر بزرگترین کتابخانه گیلان مورد بهره‌برداری قرار گیرد ضمن اینکه کتابخانه شلمان ۸۶ درصد رشد دارد و برای بهسازی کتابخانه‌ها نیز، از تجهیزات بروز استفاده می‌شود.

یاسر تقوی افزود:۸۵ باب کتابخانه در گیلان دایر است که از این تعداد، ۲ کتابخانه سیار، ۲۰ کتابخانه روستایی و ۶۳ کتابخانه شهری است.

وی با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های گیلان ۲۷ هزار و ۸۹۸ مترمربع است، افزود: ۱۲ پروژه عمرانی در این استان در حوزه کتابخانه‌ها در حال تکمیل است و همچنین تا پایان امسال نیز سه کتابخانه در شهرهای مختلف استان گیلان افتتاح و به بهره‌برداری می رسند.

همچنین در پایان آئین تکریم مروجان کتاب و کتابخوانی، از تعدادی از کتابداران و کتابخوانان نمونه استان گیلان تجلیل و تقدیر و از کتاب “سلام به خدا” نوشته محمدرضا صالح فخاری نیز رونمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.