کد خبر : 21819
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

ضایعات پیش‌سرطانی را پیش از تبدیل‌شدن به سرطان می‌توان تشخیص داد

ضایعات پیش‌سرطانی را پیش از تبدیل‌شدن به سرطان می‌توان تشخیص داد
آشنایی با سرطان‌های شایع در زنان میانسال

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است.زنان حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و نه تنها مسئول سلامت خود هستند بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای بهداشت خانواده انجام می‌دهند. امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان ،سرطان پستان و سرطانهای دهانه رحم و تخمدان است که بسیار شایع شده اند.
پری خوشه چین در خصوص شایع ترین سرطان در زنان دنیا گفت: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است و در ایران نیز این بیماری در صدر سرطانهای بانوان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.
این کارشناس مامایی درباره عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه گفت:سابقه خانوادگی – قاعدگی در سن پایین – یائسگی در سن بالا چاقی – اولین بارداری بعد از 30 سالگی و دریافت هورمونها بعد از یائسگی را می توان برشمرد.
خوشه چین درباره برای پیشگیری از سرطان سینه اضافه کرد:باید برای غربالگری مراجعه کنیم.
زنان40 تا 44 ساله غربالگری سالانه سرطان سینه را با ماموگرافی شروع کنند.
زنان 45 تا 54 ساله ماموگرافی هر ساله
زنان 55 ساله و بالاتر ماموگرافی سالانه و یا دو سال یک بار
همچنین با مراجعه به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان زودتر تشخیص داد.
وی نحوه خود آزمایی پستان را بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان عنوان و گفت:در ضمن با رعایت شیوه زندگی سالم،انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به ویژه در افراد پرخطر ااز راه کارهای پیشگیری این سرطان است.
همچنین زنان میانسال باید سعی کنند وزن متعادلی داشته باشند و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده،نمک زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده ترشی و کنسروها پرهیز کنند و یا مصرف آن را کاهش دهند. میوه ،سبزیجات، غلات،گوشت ماهی بیشتر مصرف کنید چرا که آنتی اکسیدان‌ها سبب کاهش بروز سرطان می‌شوند.
وی حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت ورزشی را مناسب دانست و خاطر نشان کرد از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنند و درباره خطرات و مزایای مصرف هورمونهای جایگزین در یائسگی با ماما یا پزشک مشورت کنند.
وی در ادامه افزود: از دیگر سرطان‌های شایع که در زنان در همه سنین دیده میشود ،سرطان دهانه رحم است که عامل اصلی ابتلا به این سرطان در بیشتر از 90 درصد ابتلا به ویروس HPV است که عامل بیماری زگیل تناسلی است.
این کارشناس بهداشت زنان عوامل خطر سرطان دهانه رحم را  پاپ اسمیر غیرطبیعی ،عفونت HIV ،سیگار کشیدن داشتن 3 فرزند یا بیشتر داشتن شرکای جنسی متعدد دانست و در خصوص علامت شایع سرطان دهانه رحم را  خونریزی واژینال بین پریودها یا بعد از یائسگی – خونریزی طولانی یا شدید قاعدگی –خونریزی بعد از رابطه جنسی – درد ناحیه لگن دانست.در ادامه اضافه کرد:سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی به راحتی قابل درمان است.
روش اصلی درمان سرطان دهانه رحم شامل جراحی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی است.درمان سرطان دهانه رحم گاهی اوقات سبب ناباروری نیز می شود.
وی یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم را مراقبت از خود در مقابل ویروس HPV است. از این رو تزریق واکسن HPV به نام واکسن گارداسیل و استفاده از وسایل شخصی مراقبتی بسیار مهم و لازم دانست و خاطر نشان کرد: انجام تست پاپ اسمیر و تست HPV برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم بسیار کمک کننده است.
خوشه چین در مورد دیگر سرطان‌های رایج زنان عنوان داشت:از جمله سرطان‌های شایع زنان میانسال سرطان رحم یا سرطان آندومتر است که تغییرات هورمونی بویژه استروژن نقش مهمی در ابتلا به این سرطان دارد.
وی مصرف استروژن بعد از یائسگی – استفاده از داروی تاموکسی فن داشتن تعداد قاعدگی‌های بیشتر در طول زندگی بر این سرطان تأثیر گذار دانست و علایم آن را تورم یا برجستگی در شکم در ناحیه وسط استخوان لگن ترشحات آبکی یا خونی – خونریزی بعد از یائسگی برشمرد و در خصوص پیشگیری از سرطان رحم گفت:هیچ آزمایش غربالگری خاصی برای تشخیص زودهنگام سرطان آندومتر وجود ندارد زنان باید به محض مشاهده خونریزی غیرطبیعی به پزشک مراجعه کنند.نمونه برداری از آندومتر در اینگونه موارد بعد از سن 40 سالگی بسیار کمک کننده است.
خوشه چین در مورد دیگر سرطانها گفت:از دیگر سرطان‌های شایع که زنان را در سنین میانسالی درگیر می‌کند سرطان تخمدان است که احتمال بروز آن با افزایش سن افزایش می‌یابد.
سرطان تخمدان در مراحله اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند یا علائم آن مشابه بسیاری از مشکلات شایع است.
وی عوامل خطر ابتلا به سرطان تخمدان را چاقی – دیابت –ابتلا به آندومتریوز درمان جایگزین با استروژن ،سابقه خانوادگی مثبت سرطان سینه یا دهانه رحم و یا تخمدان دانست و علائم آن را  درد شکم همراه با کاهش وزن دانست.
وی اضافه کرد :این سرطان در صورت تشخیص در مراحل اولیه به خوبی قابل درمان است.درمان اصلی سرطان تخمدان شامل جراحی و شیمی درمانی است.
بنابراین برای تشخیص در مراحل اولیه علائم را نادیده نگیرید و برای انجام چکاپ زنان به صورت روتین مراجعه کنید.
خوشه چین در پایان گفت :هیچ غربالگری برای تشخیص سرطان تخمدان وجود ندارد.در صورتی که پزشک زنان به سرطان تخمدان مشکوک باشد آزمایش خون 125CA و سونوگرافی واژینال را تجویز می‌کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.