کد خبر : 22199
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۸:۱۲

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان:

باغداران برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌ها،اقدام کنند

باغداران برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌ها،اقدام کنند
پارسافر:استفاده از دستگاه مولد مه یا فوگر روشی برای کنترل سرمازدگی باغ‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی استان مبنی بر در پیش بودن سرما و برف طی روزهای آینده در استان گیلان گفت: باغداران گیلانی باید نسبت به رعایت توصیه‌های فنی برای کاهش اثرات سرمازدگی در باغ‌های خود اقدام کنند و از ابزارهایی مانند پاشیدن آب بر روی درختان، ایجاد دود برای كاهش تشعشع، پوشیدن درختان با استفاده از پلاستیک سیاه و حفاظت درختان از طريق گرم كردن هواي باغ استفاده کنند.
منوچهر پارسافر افزود: پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشكیل یخ می‌شود و به ازای تبدیل هر لیتر آب به یخ 80 كیلو كالری گرما آزاد شده و گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی كه در تماس با آب هستند، می‌شود و تشكیل یک لایه نسبتاً عایق یخ در اطراف جوانه موجب می‌شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید.
وی یادآور شد: برای این منظور می‌توان از سیستم آبیاری بارانی استفاده كرد و یا توسط محلول‌پاش روی درختان میوه آب پاشید و به این نکته توجه کرد که پاشیدن آب باید در دمای صفر درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر از آن انجام گیرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: باغداران می‌توانند در شب‌هایی كه احتمال سرما زیاد است با سوزاندن كاه و تایر موتور و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز شوند و ذرات معلق در هوا هر چقدر بیشتر باشد انعكاس حرارت به سقف آسمان تقلیل می‌یابد و دمای باغ حفظ می‌شود.
وی به استفاده از پلاستیک سیاه برای حفاظت از درختان اشاره کرد و گفت: این کار سبب می‌شود در روز، تشعشات گرم هوا توسط پلاستیک سیاه جذب شده و در شب درختان گرم نگه داشته شود.
پارسافر با اشاره به اینکه روش‌های ذکر شده صرفاً به خاطر حفاظت میوه‌ها از سرمای ناگهانی است این اقدامات را کمک اضطراری نامید و تصریح کرد: گرم كردن هواي باغ توسط بخاري‌هاي باغي از دیگر مواردی است که باغداران می‌توانند از این روش استفاده کنند و ضروری است به ازای هر هکتار  100 الی 120 بخاري با سوخت روغن سوخته،گازوييل، نفت سياه و يا مخلوط گازوييل و خاك اره استفاده شود و همچنین استفاده از بخاري باغي متحرك در سطح باغ و استفاده از سوخت‌هاي جامد نیز توصیه می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تاکید کرد: حفاظت درختان از طريق پاشيدن آب روي شكوفه درختان با استفاده از روش آبياري باراني يا قطره‌اي و مخلوط كردن هواي سرد كف باغ با هواي گرم بالا یا حالت اينورژن دما به وسيله دستگاه مولد باد و بالگرد نیز باعث گرم شدن هوا در اطراف جوانه‌ها شده و خطر سرما را كاهش مي‌دهد.
پارسافر استفاده از دستگاه مولد مه یا فوگر را روشی دیگر برای کنترل سرمازدگی باغ‌ها دانست و گفت: این دستگاه با آب و نوعي روغن باعث ايجاد مه غليظ در سطح درختان شده و از خسارت سرما  به شرط عدم وجود باد جلوگيري مي‌كند.
وی غرقاب كردن زمين باغ در زمان احتمال وقوع يخبندان و پوشاندن نهال و درختان كوچك و تاج درختان با استفاده از گوني، پلي اتيلن و نايلون و ايجاد دود در سطح باغ از طريق سوزاندن كاه و كلش داراي رطوبت و فضولات دامي و سرشاخه‌هاي هرس شده درختان را از دیگر اقدامات باغداران برای کنترل سرمازدگی عنوان کرد.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.