کد خبر : 17007
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان:ساماندهی بناهای تاریخی باید در دستور کار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان:ساماندهی بناهای تاریخی باید در دستور کار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد
ولی جهانی:امید است دستگاه‌های دولتی برای مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان همکاری نمایند.

به گزارش پویشگران گیل:
دکتر ولی جهانی گفت : هم‌اکنون بیش از 300 بنای تاریخی استان در اختیار بخش دولتی است که 220 مورد از آنها در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده که در این راستا لازم است یا از سوی دستگاه ها مرمت و بازسازی شده یا با شرایطی معین به بخش خصوصی واگذار شوند تا با مرمت و تغییر کاربری مرتبط بتوان برای افزایش اشتغالزایی از آن بهره برد.
وی ادامه داد: موضوع مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی از سال 1400 در دولت مطرح و بسیاری از ادارات و نهادهای عمومی همچون شهرداری رشت در تحقق این امر مهم پیشگام هستند.
جهانی تصریح کرد: طبق قانون، دستگاه‌های دولتی باید بناهای تاریخی در اختیار خود را با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، مرمت نمایند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: بعضی از مراکز و ادارات از جمله مرکز توسعه نوغان داری کشور (مستقر در رشت) با وجود در اختیار داشتن بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان ، متاسفانه آنچنان که باید ساماندهی ساختمان های مذکور را در دستور کار قرار نداده و لذا انتظار است مطابق با ماده ۹۸ قانون توسعه ششم کشور و همچنین قانون حمایت از بافت ها و بناهای تاریخی ساماندهی بناها در اولویت امور قرار گیرد.
جهانی همچنین افزود: اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز حدود 17 مدرسه تاریخی در اختیار داد که هنوز بصورت عملی ساماندهی آنها را آغاز ننموده است.
او تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم بناهای تاریخی استان را احیا کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم؛که در این راستا برای تسریع در روند امور اداره کل میراث فرهنگی بر همکاری و تعامل با دستگاه های منتخب آمادگی کامل دارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: امید است دستگاه‌های دولتی برای مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان همکاری نمایند؛ زیرا با تحقق این امر مهم، بخش عمده‌ای از چالش اشتغالزایی جوانان عزیز از طریق حوزه گردشگری مرتفع خواهد شد.
جهانی با اشاره به بازدید حجت السلام والمسلمین اژه‌ای رییس محترم دستگاه قضا از موزه ملی ایران گفت:ایشان به صراحت اعلام فرمودند همه دستگاه‌های دولتی باید ساماندهی بناهای تاریخی در اختیار را در دستور کار قرار دهند و این مهم باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گردد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: مرمت بناهای تاریخی استان به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین و تخصیص آن از عهده دولت خارج است و بهره گیری از سرمایه گذاران علاقمند بخش خصوصی می تواند در این راه گره گشا باشد.
وی افزود: گیلان بعد از تهران و اصفهان سومین استانی است که بیشترین بناهای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی را دارد و امیدواریم با کمک و همیاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی بتوانیم مرمت و ساماندهی آنها را در زمانی معقول به انجام برسانیم.

منبع: روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.