کد خبر : 21931
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۸:۲۸

استاندار در ستاد اجرایی توسعه اقتصاد دریامحور گیلان؛

توسعه اقتصاد دریامحور با شیوه‌های نوین به تقویت اقتصاد ملی بیانجامد

توسعه اقتصاد دریامحور با شیوه‌های نوین به تقویت اقتصاد ملی بیانجامد
عباسی: بهره مندی از منابع ارزشمند دریا باید از حالت سنتی خارج شده و با شیوه‌های نوین به تقویت اقتصاد ملی منتهی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

اسدالله عباسی در نشست ستاد اجرایی تقویت اقتصاد دریامحور گیلان،ضمن محکومیت مجدد اقدام ناجوانمردانه تروریستی در گلزار شهدای کرمان و به شهادت رساندن جمعی از هم وطنان بی گناهمان؛ بر لزوم برنامه ریزی دقیق و علمی همراه با تشریک مساعی مجموع دست اندرکاران اجرایی و دانشگاهی در حوزه  تقویت اقتصاد دریامحور و ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: تکمیل زنجیره تولید تا بازار مصرف و صادرات از الزاماتی است که در بستر بهره گیری از اقتصاد دریامحور میسر می‌شود.
وی ادامه داد: این مهم باید با توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های حوزه دریا و تجارت دریایی ریل‌گذاری شود تا اهداف پیش‌بینی شده در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه  اقتصاد دریامحور هر چه سریعتر تحقق یابد.
عباسی با اشاره به سفر اخیر هیات اقتصادی گیلان به روسیه، بازارهای این کشور را ظرفیتی بالقوه برای عرضه  انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی گیلان عنوان کرد و افزود: بهره‌گیری بهینه از این ظرفیت با تقویت ارکان موثر در حوزه  اقتصاد دریا محور اعم از توسعه و تجهیز ناوگان دریایی،آموزش و اطلاع رسانی به جامعه  هدف، تسهیل در روند صادرات و بهره‌گیری از یافته‌های علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی امکان پذیر است.

*استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان ضرورت توسعه اقتصاد دریامحور است

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: استفاده از ظرفیت دریا در این استان مورد غفلت قرار گرفته است که در این رابطه بویژه برای ارتقای ظرفیت‌ها، نیازمند استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان در بخش هایی چون آبزی‌پروری و صید ماهی و غیره هستیم.

عباسی اظهار کرد: با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان،سهم ما در اقتصاد دریا بسیار کم و اندک است و تا زمانی که نگاه علمی و دانش بنیان به این حوزه نداشته باشیم، تحول و اتفاق جدیدی رقم نخواهد خورد.

وی افزود:‌ما باید از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد دریا محور بیشتر استفاده کنیم و در بخش‌هایی چون صنایع کشتی‌سازی و پرورش ماهی در قفس متناسب با شرایط دریای خزر بیشتر سرمایه‌گذاری کرده تا از این ظرفیت‌ها بهره بیشتری بگیریم.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: از سویی در راستای برای فقرزدایی و افزایش درآمد در استان های ساحلی همچون گیلان باید در زمینه توسعه اقتصاد دریا بیشتر فعال شویم و این بخش رونق گیرد زیرا کشاورزی به تنهایی در گیلان جوابگو نیازها اعم از اشتغال و معیشت و غیره نیست.

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های این استان اضافه کرد: رودخانه ها با توجه به حجم آلودگی‌ها تبدیل به تهدیدی برای استان شده اند حال آنکه رودخانه‌ها باید فرصت مناسبی برای گردشگری و درآمدزایی باشد.

عباسی همچنین به صنعت کشتی سازی در استان اشاره و خاطرنشان کرد:‌ قرارداد اولیه برای توسعه صنعت کشتی سازی امضا شده و کارها و فرآیند مربوطه باید باید سرعت گیرد و به طور حتم با ترغیب بخش خصوصی و با تعامل گسترده می‌توانیم از ظرفیت اقتصاد دریایی، بیشتر در گیلان بهره ببریم.

*اولویت بندی برنامه های دولت بر اساس منویات امامین انقلاب برای حفظ منافع مردم
استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه  برخی تخریب‌ها و هجمه های غیرمنصفانه علیه دولت در گیلان، خللی در ارائه خدمت و حرکت قطار توسعه ایجاد نمی‌کند، خطاب به مدیران اجرایی تاکید کرد: دولت برنامه‌های خود را با لحاظ منویات راهگشای امامین انقلاب برای حفظ منافع مردم طراحی و اولویت بندی کرده و در این راستا بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، کشور عزیزمان به قله نزدیک شده و خستگی و ناامیدی معنا ندارد.
عباسی همچنین با اشاره به حجم زیاد کارهای برزمین مانده در گیلان، جبران نقایص گذشته را مستلزم یک مدیریت جهادی و بی وقفه دانست و افزود: برای اینکار باید تمامی ظرفیت‌ها را در راستای خدمت حداکثری به جامعه بسیج کرد و با هم‌افزایی و وحدت رویه به توسعه متوازن و همه جانبه در گیلان رسید.
حسین محمدیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این نشست گزارشی از روند هماهنگی بین مراکز دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی استان برای تبلور ظرفیت‌های مشهود در اقتصاد دریامحور استان ارایه داد و افزود: توسعه زیرساخت‌های بندری، رونق صنعت کشتی سازی، تقویت زیرساختهای صادراتی همراه با زمینه سازی برای تربیت کادر مورد نیاز در حوزه ی ناوبری تجارت دریایی از اولویتهایی است که در این راستا مورد تاکید قرار گرفته است.
در این نشست هر یک از روسای دانشگاه‌ها و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با اقتصاد دریامحور، نظرات خود را در خصوص نحوه تحقق اهداف پیش بینی شده در این بخش با بهره گیری حداکثری از امکانات موجود و ارتقاء زیرساختهای بندری و دریایی ارایه و بر لزوم وحدت رویه برای تسریع در حصول نتایج مورد نظر تاکید نمودند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.